پس از پایان یافتن ساخت هزار مدرسه تعهد شده اول، تفاهم‌نامه ساخت هزار مدرسه دوم برکت در مناطق کمتر توسعه یافته و ساخت ۲۵ مدرسه در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه بین آموزش و پرورش و بنیاد برکت امضا شد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با بیان اینکه در این ستاد از طریق بنیاد برکت ۲۵ هزار و ۵۰۰ طرح متنوع با ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان با ۴۰ نیرو اجرا شده است، اظهار کرد: ما ظرفیت‌های کشور را برای عمران و آبادی به‌کار گرفته‌ایم، خودمان مدرسه و مسکن نساخته و وام نداده‌ایم و از ظرفیت سازمان‌ها و بانک‌ها استفاده کرده‌ایم.  دکتر محمد مخبر در مراسم افتتاح هزارمین مدرسه‌ برکت با بیان اینکه ۱۰ سال از فرمان تاریخی مقام معظم رهبری برای تشکیل بنیاد برکت می‌گذرد، گفت‌: کار ما از توانمندسازی اقتصادی و مدرسه‌سازی شروع شد و امروز ۱۴ خدمت متنوع در حوزه‌‌های مسوولیت‌های اجتماعی و محرومیت‌زدایی ارائه می‌دهیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با بیان اینکه اشتغال‌زایی محوری‌ترین کار ماست و تاکنون ۳۲۲ طرح اقتصادی در مناطق محروم ایجاد و از ۱۷۰ مورد خارج شدیم، گفت: ما با هر ۲ تومان، ۱۰تومان کار کردیم و اخیراً هم طرح‌های اقتصادی اجتماع‌محور را شروع کرده‌ایم.  وی افزود: در زمینه‌ سلامت در حال بیمارستان‌سازی و تکمیل بیمارستان‌های نیمه‌تمام هستیم. از ۱۱ بیمارستانی که متعهد به ساخت آنها در مناطق محروم شدیم، تاکنون هفت مورد تحویل شده که برخی از آنها ۲۰ سال بود نیمه‌کاره باقی مانده بودند.  مخبر با اشاره به اینکه قرارداد ساخت ۲۱ هزار و ۵۰۰ مسکن را با مشارکت بنیاد مسکن منعقد کردیم که ۶۰ درصد آنها تحویل شده است، اظهار کرد: ۶۰ هزار نسخه‌ بیماران سرطانی را پرداخت و ۶۰ هزار وام قرض‌الحسنه نیز اعطا کرده‌ایم. همچنین ۳ هزار زوج نابارور را برای درمان تحت پوشش قرار دادیم که تاکنون ۱۱۰ کودک از زوحین نابارور به دنیا آمده‌اند.

وی با بیان اینکه در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از طریق بنیاد برکت ۲۵ هزار و ۵۰۰ طرح متنوع با ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان با ۴۰ نیرو انجام شده است، اظهار کرد: ما ظرفیت‌های کشور را برای عمران و آبادانی به‌کار گرفته‌ایم، خودمان مدرسه و مسکن نساخته و وام نداده‌ایم و از ظرفیت سازمان‌ها و بانک‌ها استفاده کرده‌ایم.

مقاومت مدارس بنیاد برکت در زلزله

آیت‌الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری میهمان ویژه‌ مراسم افتتاح هزارمین مدرسه برکت با بیان اینکه «مدرسه» اساس کار است و اگر صد بار هم ادعای استقلال کنیم اما دست‌مان در حوزه‌ علم‌ و دانش به سمت دشمن دراز شود شدنی نیست، گفت: باید این جریان برعکس شود و آنها به ما نیاز پیدا کنند. مدرسه‌ای که مراتب علمی را می‌آموزد باید در کنارش اخلاق را هم تعلیم دهد و در آینده فردی بااخلاق و دانشمند تحویل جامعه دهد.  آیت‌الله محمدی گلپایگانی در جشن افتتاح هزارمین مدرسه‌ برکت که در نمایشگاه دائمی دستاوردهای اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برگزار شد، با بیان اینکه شهدا حق بزرگی بر گردن همه‌ ما دارند و نام‌گذاری هزارمین مدرسه‌ برکت به نام شهیدان جوزدانی، اتفاق میمون و مبارکی است، اظهار کرد: شهدا برای سرپا ماندن نظام خون داده‌اند و باید برای گرامیداشت آنها تلاش بیش‌تری داشته باشیم.

وی افزود: امیدوارم اعمال خیرخواهانه و خدمات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) ذخیره‌ آخرت آنها قرار بگیرد. بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) مدارسی ساخته است که با زلزله‌ شدید هم تخریب نشده و آسیبی ندیده‌اند که حاکی از استحکام و ساختن اصولی آن‌هاست. دکتر عارف نوروزی، مدیرعامل بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با بیان این‌که امروز بنیاد برکت بستر مناسبی برای انجام خدمات گسترده در حوزه‌هایی است که نیازمند توانمندسازی اقتصادی بیشترند، به بیانات مقام معظم رهبری در سال ۸۶ اشاره کرد مبنی بر اینکه «در ذهنم حل مشکلات محرومان بوده، این‌که هزار نقطه آباد شود، هزار مدرسه در کشور ساخته شود و مشکلات هزار روستا برطرف شود.» وی گفت: این بیانات مبنای تشکیل بنیاد برکت ‌از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) شد و امروز شاهد افتتاح هزارمین مدرسه به همراه ۷۶ مدرسه‌ دیگر با ۶۰۰ کلاس درس و ۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستیم. وی افزود: مدارس برکت از آزمون‌های زلزله در کرمانشاه، ارسباران و... موفق بیرون آمدند و در روستاهایی که تا ۸۰ درصد تخریب شد، شیشه‌ای از مدارس برکت نشکست و دکتر مخبر دستور داد امروز از پیمانکاران این مدارس تقدیر کنیم.

مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به این‌که کار محکم و اصولی ماندگار است و به دیگران می‌آموزد ساخت‌وسازهای این‌چنینی با رعایت استانداردهای لازم را مدنظر قرار دهند، اظهار کرد: ۱۰ سال گذشت و کار برکت منحصر به ساخت مدارس نشد، راه‌سازی، پل‌سازی، کمک به محرومان، مسجدسازی، توانمندسازی اقتصادی، ساخت مسکن محرومان و ده‌ها فعالیت اجتماعی دیگر نیز هم‌زمان انجام گرفت.

نوروزی ادامه داد: امروز بنیاد برکت بستر مناسبی برای انجام خدمات گسترده در حوزه‌هایی است که نیازمند توانمندسازی اقتصادی بیشترند. ما راهی به بلندای معرفت و دانایی که با نور و برکت عجین شده را طی کردیم و عهد بستیم تا محرومیت را از چهره‌ ایران پاک کنیم، عهد بستیم هزار روستا آباد شود و اینک در حال عبور از این هزارها هستیم. وی افزود: امروز بنیاد برکت نامی عجین شده با عشق و همت و به وسعت ایران اسلامی است و امیدواریم شایستگی داشته باشیم و این راه پربرکت را شتابان ادامه دهیم.