رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: استاندارد اجباری مصالح ساختمانی که براساس مصوبه سال گذشته هیات وزیران به شکل جدی دنبال می‌شود، گامی‌جدی به سوی حفظ سرمایه‌های ملی کشور است. «قاسم حیدری‌نژاد» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار داشت: سال گذشته ۸۵هزار میلیارد ریال در زمینه ساختمان‌سازی در کشور هزینه شد که از این رقم ۷۶هزار میلیارد ریال، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بود. وی افزود: متوسط عمر بنا در ایران بیش از ۴۰سال برآورد شده است که به ازای اضافه شدن هر یک روز به عمر مفید بنا، صرفه‌جویی قابل توجهی به‌دست می‌آید. به گفته رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، رقم سرمایه‌گذاری شده در بخش ساختمان و مسکن کشور در سال گذشته ۷/۱۷درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌داد در حالی که این رقم در اروپا که نیاز کمتری به ساخت و ساز دارند، ۱۱درصد تولید ناخالص ملی بوده است.

براساس «آیین‌نامه نظارت بر استانداردهای اجباری در مراحل تولید، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی»، قرار است تمام اقلام مصالح ساختمانی ظرف دو سال مشمول استاندارد اجباری شوند.

در زمان حاضر یکصد قلم از مصالح فلزی و غیرفلزی تولیدی کشور دارای پروانه استاندارد هستند. «حیدری‌نژاد» خاطرنشان ساخت: وزارت مسکن و شهرسازی بدلیل مسوولیت قانونی در مراحل مختلف احداث ساختمان، «طراحی، آماده کردن مصالح ساختمانی و کنترل» نقش دارد.

وی نیاز سالانه کشور را بالغ بر یک‌میلیون واحد مسکونی اعلام کرد و گفت: آسیب‌پذیری بسیار زیاد اجزای مکانیکی ساختمان در ایران و اختصاص ۷۰درصدی هزینه ساختمان به تهیه زمین، مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صنعت ساختمان محسوب می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت مسکن و شهرسازی در زمینه مزیت‌های استفاده از فناوری‌های نوین در ساخت و ساز کشور، اظهار داشت: بهینه‌سازی مصرف مصالح ساختمانی، کاهش نیروی کار لازم و هزینه تمام شده و ایجاد امکان کنترل کیفی از جمله این مزایا هستند.

همچنین تضمین ایمنی بالاتر و قابلیت برنامه‌ریزی بهتر از طریق سهولت کنترل فعالیت‌ها و دستیابی سریع به نقاط قوت و ضعف از دیگر مزیت‌های بهره‌گیری از فناوری جدید در ساخت و ساز کشور است.