نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه افزود: در گذشته طرحی در شورا و شهرداری تهران مبنی بر راه‌اندازی خطوط ویژه برای خودروهای بیش از یک سرنشین مطرح شده بود که لازم است معاون محترم حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران این طرح را یکبار دیگر بررسی کند. با وضعیت کنونی، تهران نیاز به طرح‌های جدید دارد که البته باید منطقی و کارشناسی باشد و اگر این برنامه‌ها منطقی ارزیابی شود، باید تصمیم شجاعانه‌ای برای انجام آن اتخاذ شود.

وی افزود: ظرفیت تولید خودرو هشت برابر بیش از ظرفیت بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و معابر شهر تهران است و هرچقدر هم بزرگراه و خیابان ایجاد کنیم، باز هم عقب هستیم. بنابراین نیازمند طرح‌های جدید و تصمیمات شجاعانه برای حل مساله ترافیک هستیم.  

وی با بیان اینکه برای تسهیل در تردد خودروی سرویس مدارس باید تمهیداتی اندیشیده شود، پیشنهاد داد: طرح استفاده خودروی سرویس مدارس از مسیرهای ویژه اتوبوس بررسی شود. آقامیری افزود: به نظر می‌رسد اجرای این طرح با همکاری آموزش‌وپرورش و پلیس راهور در ساعات مشخص و بر اساس ضوابط و مقررات خاص این موضوع بتواند به تردد خودروهای سرویس مدارس کمک کند.

تبدیل پنج رام قطار مترو به قطعات یدکی!

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در این جلسه که با حضور شهردار تهران برگزار شد، خواستار اقدام عاجل شهرداری در حوزه مترو و اتوبوس‌رانی شد.  این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در آغاز این دوره مدیریت شهری بین ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ اتوبوس فعال داشتیم، گفت: اما حالا این تعداد به ۱۹۰۰ دستگاه رسیده است. وی با بیان اینکه ما در حال طی کردن سیر نزولی هستیم، آن هم در در حالی که قرار بود تا آخر امسال ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شود، خاطرنشان کرد: تاکنون تنها تعمیرات اساسی ۱۲۰ دستگاه اتوبوس به سرانجام رسیده است. وی همچنین با اشاره به اینکه ما از همان روز اول در مورد مترو هشدار دادیم که وضعیت خوبی ندارد، ادامه داد: ۱۰ رام قطار مترو برای تعمیر اساسی خوابیده است، اما به دلیل عدم تامین قطعات پنج رام قطار یعنی هزار میلیارد تومان را تبدیل به قطعه یدکی کردیم؛ یعنی از این پنج رام قطار قطعه باز کرده و روی قطارهای دیگر می‌بندیم که اصلا منطقی نیست.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه در خط پنج مترو ۸۵ درصد قطارها نیاز به اورهال دارد و ۱۰۰ کیلومتر برق بالاسری در وضعیت بحرانی قرار دارد، اظهار کرد: انتظار داریم این کارهای اجرایی عملیاتی شود. تشکری هاشمی افزود: همچنین قرار بود برای تحویل ۵۵ اتوبوس، یک قطعه ملک را در قالب تهاتر به خودروساز واگذار کنیم، اما هنوز تعیین تکلیف نشده است. در مورد ۶۳۰ واگن مترو نیز با وجود پیگیری‌ها عملا هیچ اتفاقی نیفتاده و مساله ۱۵ درصد پیش‌پرداختی که برای به جریان افتادن قرارداد باید برای شرکت چینی طرف قرارداد واریز شود، حل نشده باقی مانده است. با این وصف داستان وضعیت تامین مالی در حوزه حمل و نقل تهران مثل ریختن یک قاشق ماست در دریا است. وی در خاتمه پیشنهاد داد شهردار تهران در قالب برنامه «شنبه‌های امید و افتخار» تنها پروژه‌هایی را که به ثمر نشسته، افتتاح کند.

کسری ۶۰ درصدی بودجه شهرداری در سال جاری

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران نیز در جلسه دیروز، از تحقق ۴۰ درصدی بودجه شهرداری در شش ماه نخست سال جاری خبر داد و این یعنی شهرداری تهران در نیمه نخست امسال با ۶۰ درصد کسری بودجه روبه‌رو بوده است.  بر اساس گزارش «ایسنا»، میثم مظفر خاطرنشان کرد: بررسی‌های کمیسیون برنامه‌وبودجه نشان داده که شهرداری تهران در شش ماهه نخست سال جاری توانسته ۴۰ درصد بودجه معادل ۲۰ هزار و۵۰۰ میلیارد تومان را محقق کند.  پیش‌تر نیز «دنیای اقتصاد» در گزارشی میزان تحقق بودجه در پنج ماه نخست امسال را ۳۰ درصد اعلام کرده بود که آمار جدید اگرچه از بهبود جزئی حکایت دارد، اما همچنان منعکس‌کننده کسری قابل توجه و عقب‌ماندگی در تحقق بودجه است.  مظفر همچنین با بیان اینکه در مورد وضعیت مخازن زباله نیز بارها مکاتبه کردم، اما گلایه دارم که چرا پاسخ مکاتبه‌ها از نظر شکلی و نوع پاسخ بی‌دقت است، اظهار کرد: بیش از ۵هزار مخزن زباله تعویض شده است، اما باید شکل و شمایل جدیدی براساس سیاست تفکیک زباله به این مخازن داده می‌شد تا مردم در سطح محله نسبت به تفکیک زباله از مبدا اقدام کنند.