به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، علیرضا زاکانی دیروز با حضور در صحن شورای شهر تهران برای اولین بار آمار سفرهای انجام شده با ناوگان آژانس‌‌‌های اینترنتی و آنلاین را در زمره آمار جابه‌‌‌جایی با حمل‌ونقل عمومی دسته‌بندی کرد. وی با بیان اینکه ۶۶‌درصد از سفرهای روزانه شهروندان تهرانی با خودروی شخصی انجام می‌شود گفت: ۱۰‌درصد از سفرها توسط مترو، ۶‌درصد توسط اتوبوس، ۱۶‌درصد به وسیله تاکسی و ۲‌درصد نیز به وسیله تاکسی‌‌‌های اینترنتی پوشش داده می‌شود.

جدای از اینکه تاکسی در دنیا یکی از شقوق حمل‌ونقل عمومی محسوب نمی‌شود اما با توجه به‌سازوکار متفاوت سرویس‌‌‌دهی این ناوگان در ایران که به شکل پرسرنشین و با کرایه مصوب فعالیت می‌کند، آن را در زمره حمل‌ونقل عمومی دسته‌‌‌بندی می‌کنند؛ موضوع تعجب‌‌‌برانگیز این است که زاکانی چگونه آژانس‌‌‌های اینترنتی را در زمره حمل‌ونقل عمومی دسته‌‌‌بندی کرده است؟ تاکسی آنلاین نه به لحاظ هزینه و نه به لحاظ ظرفیت جابه‌‌‌جایی مسافر تناسبی با دیگر شقوق حمل‌ونقل عمومی مثل اتوبوس، ‌‌‌ مترو و حتی ون و تاکسی‌‌‌های خطی ندارد. میانگین هزینه جابه‌‌‌جایی با آژانس‌‌‌های اینترنتی مدت‌‌‌هاست از ۵۰‌هزار تومان فراتر رفته و هیچ نوع یارانه‌‌‌ای شامل هزینه‌‌‌های این شکل از جابه‌‌‌جایی مسافر نمی‌شود. بنابراین کرایه حمل‌ونقل عمومی اصلا با کرایه آژانس‌‌‌های آنلاین قابل قیاس نیست و عموما افرادی از آن استفاده می‌کنند که به هر دلیل (مثل نداشتن مجوز طرح ترافیک یا عدم‌دسترسی به خودرو) به حمل‌ونقل با خودروی شخصی تمایل دارند اما امکان آن را ندارند. از طرفی تاکسی آنلاین به طور معمول یک یا حداکثر دو مسافر دارد و این یعنی ظرفیت جابه‌‌‌جایی آن بسیار محدود است. به این ترتیب دسته‌‌‌بندی درستی درباره شقوق حمل‌ونقل عمومی از سوی شهردار تهران صورت نگرفته است.

از سوی دیگر این آمار حاوی یک نکته مهم دیگر نیز بوده و آن سقوط سهم مترو و اتوبوسرانی از ۲۰‌درصد در دوره قبلی مدیریت شهری به ۱۶‌درصد در حال حاضر است. زاکانی در این گزارش آماری هم از هدف‌‌‌گذاری صورت گرفته برای پایان سال ۱۴۰۲ داده است. بر این اساس قرار است سهم حمل‌ونقل عمومی با تعریف بدعت‌آمیز جدید به ۴۵‌درصد افزایش پیدا کند؛ به این ترتیب سهم مترو به ۱۲درصد، سهم اتوبوسرانی به ۱۰ درصد، سهم تاکسیرانی به ۲۰‌درصد و در نهایت سهم آژانس‌‌‌های آنلاین به ۳‌درصد افزایش پیدا کند.

وی با اعلام اینکه شهر تهران حداقل به ۱۰‌هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد، گفت: با خودروسازهای داخلی در جدول تحویلی به جمع‌‌‌بندی رسیدیم؛ در بخش ون نیز در ایران خودرو و سایپا دو الگو وجود دارد که پول ۶۳۰ دستگاه را برای ون‌‌‌های ایران خودرو واریز کرده‌‌‌ایم و وزارت کشور نیز باید سهم خود را بپردازد. شهردار تهران با بیان اینکه ورود ۳۰‌هزار ون را طی۳ سال دنبال می‌‌‌کنیم، یادآور شد: ون‌‌‌ها را جایگزین مسیرهای کم‌‌‌مسافر اتوبوس، مسیرهای خطی تاکسی و ۶‌هزار و ۸۰۰ دستگاه ون فرسوده می‌‌‌کنیم که هدف‌گذاری امسال ما ۱۰‌هزار دستگاه است.