به گزارش «ایسنا»، سید جعفرتشکری هاشمی اظهار کرد: اینکه یک اتوبوس با بیش از ۵۰ مسافر در ترافیک خودروهای عبوری بماند درست نیست؛ چرا که اتوبوس که وسیله حمل‌ونقل عمومی است و تعداد افرادی که در آن هستند چند برابر یک خودروی شخصی است، در شرایط فعلی در اغلب خطوط باید مانند خودروهای تک سرنشین در ترافیک بماند.

وی با بیان اینکه شرایط مساوی خودروهای حمل‌ونقل عمومی با خودروهای شخصی سبب شده که استفاده از حمل‌ونقل عمومی جذابیتی برای مردم نداشته باشد، افزود: از معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران خواسته‌‌‌ایم مسیرهای تردد ویژه را توسعه دهد تا اتوبوس‌‌‌ها در ترافیک خودروها متوقف نشوند.

وی با بیان اینکه توسعه خطوط ویژه برای اتوبوس‌‌‌ها، راندمان کاری را افزایش داده و موجب رضایتمندی شهروندان می‌شود و همین مساله به افزایش جذابیت سفر با حمل‌ونقل عمومی منجر خواهد شد، افزود: راه‌‌‌اندازی خطوط علاوه بر اینکه سرعت حمل‌ونقل عمومی را افزایش می‌دهد، توجیه اقتصادی نیز دارد و مسافران بیشتری توسط شبکه حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص اتوبوس جابه‌‌‌جا می‌‌‌شوند و از هر جهت که به این موضوع نگاه کنیم، مطلوبیت ایجاد می‌شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه الزاما نباید مدل خطوط بی‌‌‌آرتی را برای ایجاد مسیر ویژه دنبال کرد، ادامه داد: در حال حاضر به خیابان‌‌‌های شهر که نگاه می‌‌‌کنیم در دو طرف خیابان فضای پارک حاشیه‌‌‌ای در اختیار خودروهای شخصی است؛ در حالی که می‌توان در مسیرهای پرتردد و با تراکم بالای خودروی شخصی، یکی از خطوط پارک حاشیه‌‌‌ای را به مسیر ویژه اتوبوس تبدیل کرد و همچون اتفاقی که در خیابان شهید بهشتی رخ داده، با حذف یک طرف پارک حاشیه‌‌‌ای، مسیر را به حرکت اتوبوس اختصاص دهیم. این عضو شورای شهر تهران در عین حال تاکید کرد: تنها ایجاد یک خط ویژه نمی‌تواند به طور کامل اثربخش باشد؛ بلکه باید شبکه سیستم حمل‌ونقل سریع ایجاد کرد یعنی خط ویژه اتوبوس ما در نقاطی به شبکه مترو نیز متصل باشد و اتوبوس‌‌‌هایی که در این مسیر استفاده می‌‌‌شوند نیز با کمترین توقف، مسیر خود را ادامه دهند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا درست است که برخی کارشناسان معتقدند، ایجاد خط ویژه در یک سمت خیابان به اقتصاد مغازه‌دارها در همان سمت خیابان لطمه وارد می‌کند؟ گفت: این تصور که اگر خیابان‌‌‌ها در اختیار خودروهای شخصی باشند، رونق اقتصادی ایجاد می‌شود یک نگاه جانبدارانه است. چرا که روزانه میلیون‌‌‌ها نفر در تهران سفر می‌کنند و این افراد حق بیشتری از خودروسواران شخصی دارند.