اما دیروز، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد دستورالعملی به تازگی در وزارت راه وشهرسازی تهیه شده و ظرف روزهای آینده ابلاغ خواهد شد که بر اساس آن برای سه تیپ از واحدهای مسکونی یعنی خانه‌‌‌های یک تا سه طبقه، سه تا ۶ طبقه و۶ طبقه به بالا، قیمت‌های جدید اعمال خواهد شد. میانگین تعیین شده به عنوان هزینه ساخت هرمتربع از این خانه‌‌‌ها، بین ۵/ ۷ تا ۸ میلیون تومان تخمین زده شده است که با محاسبه هزینه آماده‌‌‌سازی زمین، محوطه‌‌‌سازی و... در مجموع به طور میانگین به حدود ۱۰ میلیون تومان به قیمت امروز می‌‌‌رسد. جعفری در عین حال تاکید کرد که قیمت نهایی واحدها بعد از اتمام عملیات ساخت مشخص خواهد شد.

اتمام مسکن مهر؛ سال آینده

جعفری همچنین اعلام کرد: از مجموع واحدهای مسکن مهر باقی مانده که بیش از ۲۰۰‌هزار واحد مسکونی است، ۶۰‌هزار واحد در شهرهای جدید قرار دارد که شهریور ماه امسال، ۴۰‌هزار واحد افتتاح و به مردم واگذار می‌شود. به گفته وی برای افتتاح ۴۰‌هزار واحد مسکن مهر باقی مانده در شهرهای جدید، رقمی حول و حوش ۲۰‌هزار میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است که برنامه‌‌‌ریزی شده است، همه این واحدها تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۳ تکمیل شده و به افتتاح برسد. وی همچنین از اتمام مسکن مهر پرند تا پایان شهریور ماه امسال خبر داد و گفت: بنا داریم به مناسبت هفته دولت در شهریورماه امسال مجموعا ۲۰‌هزار و۲۲۸ واحد مسکونی را افتتاح کنیم. از این تعداد نزدیک به ۳‌هزار واحد در استان خراسان رضوی، بیش از ۱۰‌هزار واحد مربوط به شهر جدید پردیس، و بیش از ۲‌هزار و ۸۰۰ واحد مربوط به شهر جدید پرند است. همچنین ۳‌هزار و ۴۲۳ واحد مسکونی دیگر در سایر شهرهای جدید افتتاح خواهند شد. وی همچنین از برنامه افتتاح نزدیک به‌هزار واحد مسکونی در شهر جدید اندیشه در استان البرز خبر داد. معاون وزیر راه وشهرسازی همچنین از تکمیل ۱۴۶۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در پرند خبر داد. جعفری با این حال اعلام کرد: این پروژه‌‌‌ها با معضل عقب افتادن واریز سهم آورده متقاضیان روبه‌رو هستند و به محض تکمیل آورده متقاضیان، مراحل نهایی تکمیل را طی کرده و آماده افتتاح و بهره‌‌‌برداری خواهند شد.

تقاضای بدون زمین در ۶ شهر

به گفته جعفری سهم شهرهای جدید از طرح ساخت ۴‌میلیون مسکن، مجموعا ۶۰۰‌هزار واحد مسکونی است که تاکنون بیش از ۳۰۰‌هزار نفر ثبت‌نام کرده و نزدیک به ۱۷۷‌هزار نفر واجد شرایط شناخته شده‌‌‌اند. همچنین بیش از ۲۰۰‌هزار واحد مسکونی در پروسه ساخت قرار گرفته است. وی افزود: با این حال، در ۶ شهر جدید شامل شهرهای جدید پرند، صدرا، بهارستان، گلبهار، سهند وفولادشهر، تقاضای مازاد بر اراضی تامین شده وجود دارد.بیشترین تقاضا نیز مربوط به استان تهران و شهر جدید پرند است. وی ادامه داد: از مجموع ۱۸‌هزار هکتار زمین موردنیاز برای ساخت واحدهای نهضت ملی در شهرهای جدید حدود ۱۰‌هزار هکتار تامین شده است و تامین بالغ بر ۷‌هزار هکتار دیگر برای پاسخ به تقاضای مازاد بر زمین موجود در این ۶شهر جدید در دستور کار دولت قرار دارد.