طرح کاهش سود وام بافت فرسوده

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در حالی که نرخ سود وام بانکی طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال در پروژه‌‌‌های حمایتی احداثی روی زمین‌‌‌های ۹۹ ساله دولتی، از سال گذشته مشمول کاهش شده و هم‌‌‌اکنون ۵ واحد‌درصد از سود مصوب شورای پول و اعتبار کمتر است، یافته‌‌‌ها نشان می‌دهد سیاستگذار مسکن در حال حاضر به دنبال عملیاتی کردن طرحی است که سود وام نوسازی مسکن در بافت‌‌‌های فرسوده نیز مشمول این کاهش شود.

سال گذشته، نرخ سود وام ۵۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روی اراضی دولتی (زمین‌‌‌های ۹۹ ساله)، از ۲۳ درصد (سود مصوب شورای پول و اعتبار) به ۱۸‌درصد کاهش یافت.

 بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار این کاهش تنها شامل گروهی از ساخت‌وسازهای حمایتی می‌شود که روی اراضی دولتی ساخته شود. در حالی که بر اساس قانون، ساخت‌وساز در بافت‌‌‌های فرسوده و عملیات نوسازی مسکن، باید مشمول تمام حمایت‌‌‌ها و مشوق‌‌‌های طرح خانه‌‌‌سازی دولتی شود اما در مصوبه سال گذشته شورای پول و اعتبار تاکید شده بود وام بانکی ساخت مسکن در پروژه‌‌‌های مسکن‌‌‌سازی خودمالکی، کماکان همان نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار (۲۳درصد) است.

به این ترتیب، هم‌‌‌اکنون عملا سقف وام نوسازی مسکن در بافت فرسوده با وام پروژه‌‌‌های نهضت ملی یعنی وام ۵۵۰ میلیون تومانی یکسان است اما نرخ سود در این گروه از ساخت‌وسازها ۵ واحد‌درصد از خانه‌‌‌سازی روی اراضی ۹۹ساله بیشتر است. سیاستگذار مسکن طرحی در دست دارد که در اسرع وقت، ساخت‌وسازهای بافت فرسوده با وام بانکی ۵۵۰ میلیون تومانی هم با نرخ سود ۱۸‌درصد به متقاضیان پرداخت شود. این در حالی است که هم‌‌‌اکنون بخش محدودی از وام بانکی ساخت مسکن در بافت فرسوده نیز با مدل پرداخت ۱۸۵ میلیون تومان از ۵۵۰ میلیون تومان کل وام باسود صفر (از محل منابع تبصره ۱۸ بودجه)، پرداخت می‌شود اما به دلیل محدود بودن منابع و سایر ملاحظات این مدل وام نوسازی، آنچه برای کاهش نرخ سود در دستور کار سیاستگذار مسکن است مدل اصلی وام نوسازی، یعنی وام ۵۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار (۲۳ درصد) است.

در صورت عملیاتی شدن این مدل و موافقت سیاستگذار پولی، پرداخت وام نوسازی ۵۵۰ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصدی، برای ساخت‌وسازهای بافت فرسوده نیز آغاز خواهد شد. از آنجا که سهم بافت فرسوده از برنامه ساخت یک میلیون مسکن در سال، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی، یعنی معادل ۱۵‌درصد کل این طرح است، سیاستگذار مسکن معتقد است همه حمایت‌‌‌های نهضت ملی مسکن از جمله وام ساخت حمایتی باید در بافت فرسوده نیز اعمال شود.