ایرج رهبر: با کمتر از این قیمت نخواهیم ساخت

گروه مسکن- لیلا درخشان: افزایش رسمی قیمت مصالح پرمصرف در ساخت‌وساز همانطور که قابل پیش‌بینی بود، اکنون منجر به ترسیم «خط‌ونشان» از طرف انبوه‌‌سازان شده است. رییس ارشد انبوه‌سازان که سال گذشته با تنظیم یک نامه خطاب به رییس‌جمهور از وی خواسته بود به وزیر مسکن بگوید مسوولیت ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی‌مهر را به آنها واگذار کند، حالا یکسری شرایط جدید برای ادامه همکاری با مسکن‌مهر اعلام کرده که مهمترین آن افزایش ارزش قرارداد ساخت این واحدها است.

قراردادهای ساخت مسکن‌مهر از پاییز سال ۸۸ تا کنون براساس قیمت ساخت مترمربعی ۳۰۰ هزار تومان تنظیم شده، اما رییس کانون سراسری انبوه‌سازان افزایش قیمت مصالح‌ساختمانی طی ماه‌های اخیر را دلیل موجهی برای افزایش قیمت ساخت می‌داند.

ایرج رهبر در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: هر نوع قرارداد جدید مسکن‌مهر برای واگذاری به انبوه‌سازان باید با قیمت متری ۳۶۰ هزار تومان تنظیم شود، چونکه در حال حاضر حداقل هزینه ساخت‌وسازهای مسکونی به متر مربعی ۳۶۰ هزار تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: این نرخ جدید که مدنظر ما است مربوط به شرایط کنونی است و این احتمال وجود دارد که در نیمه دوم سال هزینه ساخت دوباره افزایش پیدا کند که در این صورت باید مجددا قیمت ساخت‌وساز تغییر کند.

رهبر افزود: در حال حاضر با قیمت‌های قبلی برای انبوه‌سازان به صرفه نیست که در مسکن‌مهر حضور داشته باشند.

معاون وزیر: قیمت‌ها غیرقابل ‌تحمل نشده است

جمشید نورصالحی معاون وزیر راه‌وشهرسازی درباره افزایش قیمت مصالح ساختمانی به «دنیای‌اقتصاد» گفت: قیمت مصالح ساختمانی افزایش پیدا کرده اما هنوز غیرقابل تحمل نشده که نشود با همان متری ۳۰۰ هزار تومان ساخت‌وساز کرد.

وی افزود: عمده مصالح ساختمانی دچار تغییر قیمت نشده‌اند و مجموع هزینه تمام‌شده ساخت مسکن آنچنان افزایش پیدا نکرده است. نورصالحی همچنین درباره تعهدی که وزارت مسکن سابق به انبوه‌سازان داده بود مبنی براینکه در صورت افزایش بیش از ۲۰ درصد قیمت مصالح، قیمت ساخت مسکن‌مهر را در قراردادهای قبلی اضافه می‌کند، گفت: هنوز افزایش قیمت مصالح بیشتر از ۲۰ درصد نشده است.