گروه مسکن: زمزمه‌ای که اواخر سال گذشته در وزارت‌مسکن پیچید مبنی بر اینکه «تعدادی از واحدهای مسکونی‌مهر در حال ساخت در شهرهای جدید که متقاضی برای آنها وجود ندارد برای فروش به مشاوران‌املاک سپرده می‌شود»، ظاهراً قرار است به واقعیت تبدیل شود. روز گذشته خبری در ایسنا منتشر شد که در آن از واگذاری مسوولیت فروش ۴ هزار واحد مسکونی‌مهر پرند به بنگاه‌های مسکن تهران خبر داده شده بود.

به گزارش دنیای اقتصاد پیش‌تر - دو سال پیش- رییس‌جمهور بنا داشت کل مسوولیت مسکن‌مهر را در زمان وزارت محمد سعیدی‌کیا به بنگاه‌های املاک منتقل کند که چند روز بعد از اعلام آن به دلیل انتقادهای کارشناسی، این طرح منتفی شد.

اما اواخر سال گذشته بعد از آنکه برای ۱۰۰ هزار واحد مسکونی‌مهر در شهر جدید پرند فقط حدود ۵۰ هزار متقاضی بالفعل معرفی شد، مسوولان تصمیم گرفتند برای فروش مابقی واحدها، بازاریابی مسکن‌مهر را به بنگاه‌های املاک واگذار کنند.

اکنون چنانچه طرح عرضه مسکن‌مهر به متقاضیان از طریق مشاوران املاک بخواهد پیگیری شود، جز اینکه هزینه‌های حاشیه‌ای مسکن‌مهر که روز به روز در حال افزایش است، بیشتر می‌شود، عایدی دیگری برای مردم نخواهد داشت.

پرسشی که وجود دارد این است؛ آیا در حالی‌که وزارت مسکن از طریق شبکه‌تهران تبلیغ واحدهای مسکونی‌مهر پرند را شروع کرده، اداره پست کار ثبت نام از متقاضیان را انجام می‌دهد و شرکت عمران شهرهای جدید نیز مدام فراخوان ثبت‌نام را منتشر می‌کند، نیازی به ورود متولی جدید برای معرفی این واحدها به مردم وجود دارد؟

به نظر می‌رسد اگر این واحدها برای متقاضیان مسکن جذابیت داشته باشد هیچ نیازی به تبلیغ و... نیست اما چنانچه به دلیل ضعف خدمات در شهرهای جدید، علاقه آنچنانی به سکونت در این مناطق نباشد، ابزارهای واسطه‌ای هم نمی‌توانند مفید واقع شوند.

با واگذاری مسوولیت فروش مسکن‌مهر به بنگاه‌های مسکن، هزینه‌ای تحت عنوان هزینه‌ کارگزاری یا واسطه‌گری از متقاضیان دریافت خواهد شد که به صلاح طرح مسکن‌مهر نیست.