دنیای اقتصاد- کارشناسان اقتصاد مسکن به همراه مسوولان دولتی در این بخش، ضمن استقبال از مصوبه افزایش نرخ سود اوراق مشارکت، خواستار ارتقای همزمان نرخ سود سپرده‌های بانکی نیز شده‌اند و اثر این دو رویداد را کاهش «سطح مطلق» اجاره‌بها اعلام کرده‌اند. به اعتقاد این گروه، تراز شدن نرخ سود بانکی با نرخ تورم باعث می‌شود «رهن» دوباره به سبد «اجاره‌» برگردد و رابطه منطقی اجاره‌بها با قیمت مسکن که در یک‌سال اخیر مخدوش شده بود احیا شود. ضمن اینکه آستانه تحمل‌پذیری اجاره‌نشین‌ها در تهران نیز بعد از التهاب‌های اخیر، افزایش پیدا می‌کند. مصوبه سه‌شنبه شب شورای پول‌واعتبار می‌تواند «رهن» را در سبد «اجاره» احیا ‌کند

اجاره‌‌بها منتظر شوک ‌نزولی؟

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن: آرامش اجاره‌بها با افزایش جذابیت سپرده‌های بانکی حتمی است

کارشناسان از احتمال کاهش اجاره‌بها در تهران تا ۱۰درصد خبر می‌دهند

نویسنده طرح جامع مسکن: سطح مطلق اجاره‌بها رابطه معکوس با سود سپرده‌ بانکی دارد

گروه مسکن- فرید قدیری: مصوبه سه‌شنبه شب شورای پول‌واعتبار برای افزایش نرخ سود اوراق مشارکت، بازار اجاره مسکن را در آستانه تحولات امیدوارکننده‌ای‌ قرار داده که به اعتقاد هر دو گروه مسوولان و کارشناسان مسکن، اثر حتمی آن «کاهش سطح مطلق اجاره‌بها در تهران» خواهد بود.

کارشناسان اقتصاد مسکن در حالی که پیش‌تر طرح دولت برای تعزیراتی‌شدن اجاره‌بها را ناکارآمد توصیف کرده و خواستار اجرای طرح‌های واقعی‌تر برای ساماندهی نرخ‌های اجاره مسکن شده بودند، حالا نسبت به تاثیری که افزایش ۲ تا ۳ درصدی نرخ سود اوراق‌مشارکت و سپرده‌‌های بانکی بر بازار مسکن خواهد گذاشت، با مسوولان بخش مسکن اشتراک‌نظر پیدا کرده‌اند.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی روز گذشته درباره تصویب نرخ سود ۱۷ درصدی برای اوراق‌مشارکت به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با این اقدام شورای پول‌واعتبار، جاذبه بانک‌ها و پروژه‌های عمرانی برای جذب نقدینگی افزایش می‌یابد و باعث می‌شود مالکان آپارتمان‌های اجاره‌ای که همواره تمایل به دریافت «رهن» به دلیل پشتوانه قرارداد را دارند، اما در یکسال اخیر از دریافت آن انصراف داده بودند، مجددا به این سمت کشیده شوند.

علی چگینی همچنین با اشاره به پیشنهاد افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی که اخیرا از جانب رییس کل بانک‌مرکزی مطرح شده بود، افزود: افزایش نرخ سود بانکی، انگیزه مضاعف برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها ایجاد می‌کند که مجموع این اقدامات جدید در حوزه پولی، می‌تواند در نقل‌وانتقال‌های پاییزی و تجدید قراردادهای اجاره، موثر واقع شود.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» سال گذشته در پی کاهش نرخ سود بانکی، رغبت مالکان آپارتمان‌های اجاره‌ای به سپرده‌گذاری آنچه در ابتدای قرارداد از مستاجر می‌گیرند نیز افت کرد و به این ترتیب موجران با انصراف از دریافت پول‌پیش، سبد «رهن‌واجاره» را به سبد «اجاره ماهانه» تغییر دادند. این شیوه جدید معامله که تاکنون نیز در بازار مسکن برقرار بوده باعث شد از یکسو اثر روانی تبدیل رهن به اجاره ماهانه، افزایش تصنعی اجاره‌بها را رقم بزند و از سوی دیگر طبق آنچه کارشناسان اعلام می‌کنند، سطح مطلق اجاره‌بها در تهران افزایش پیدا کند.

دو تاثیر نرخ سود بر بازار مسکن

فردین یزدانی از نویسندگان طرح جامع مسکن و کارشناس اقتصادی در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در تابستان گذشته دریافت اجاره‌ماهانه به جای پول‌پیش شدت بیشتری گرفت و باعث شد رابطه بین قیمت مسکن و اجاره که براساس آن «رهن کامل معادل یک‌ششم تا یک‌پنجم قیمت ملک محاسبه می‌شد» به هم بخورد و به جای آن رابطه یک‌چهارم ایجاد شود.وی افزود: در حال حاضر هر چند فصل اجاره‌نشینی تمام شده، اما افزایش نرخ سود اوراق مشارکت و همچنین نرخ سود بانکی، هم برای قراردادهای پاییزی و هم برای فصل بعد، تاثیرگذار خواهد بود.

یزدانی تاثیر نرخ سود بانک‌ها در بازار مسکن را حرف کارشناسی دانست و گفت: هماهنگ شدن نرخ سود بانک‌ها و همین‌طور اوراق‌مشارکت با نرخ تورم از یکسو تمایل به دریافت پول‌پیش در معاملات اجاره را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر تحمل‌پذیری مستاجران را ارتقا می‌دهد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه هم‌اکنون تعیین ارزش اجاره‌ای آپارتمان‌ها در تهران سلیقه‌ای شده، افزود: هم‌اکنون رابطه قدیمی اجاره‌بها و قیمت مسکن قطع شده، اما می‌توان امید داشت با واقعی‌شدن نرخ سود بانک‌ها، ارزش‌گذاری در بازار مسکن نیز واقعی شود.

پیش‌بینی کاهش ۱۰ درصدی اجاره‌بها

فردین یزدانی در ادامه گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» پیش‌بینی کرد در فصل پاییز سال جاری نرخ اجاره مسکن حداقل ۱۰ درصد کاهش پیدا کند.وی همچنین با ناکارآمد خواندن طرح جلوگیری از افزایش بیش از ۹ درصدی اجاره‌بها در تهران تصریح کرد: هنوز مراجع رسمی آماری در زمینه میزان افزایش اجار‌ه‌بها در تابستان امسال ارائه نکرده‌اند، اما شواهد و تحقیقات میدانی نشان می‌دهد در فصلی که گذشت حداقل ۲۰ درصد نرخ اجاره‌ در تهران افزایش پیدا کرده بود.

مینو رفیعی: رهن برمی‌گردد

مینو رفیعی از کارشناسان برجسته حوزه مسکن نیز در گفت‌وگویی کوتاه با «دنیای‌اقتصاد» تصریح کرد: افزایش ۲ تا ۳ درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی به‌طور قطع در تعدیل اجاره‌بها موثر خواهد بود و باعث می‌شود دریافت رهن که همواره دلگرمی مالکان محسوب می‌شود، دوباره احیا شود.

وی افزود: اگر برای مالکان واحدهای مسکونی اجاره‌ای، دریافت پول‌پیش و سپرده‌گذاری آن در بانک‌ها صرف کند، چنین شیوه‌ای برایشان مطلوب‌تر از دریافت ماهانه اجاره‌بهاست.

همچنین محمدرضا اعوانی عضو کارگروه ساماندهی املاک و مستغلات نیز درباره افزایش نرخ سود اوراق مشارکت و عزم سیستم بانکی به افزایش نرخ سود سپرده‌ها گفت: در حال حاضر بازار اجاره مسکن در رکود قرار دارد و جابه‌جایی‌ها کم‌شده، بنابراین تاثیر حتمی این تغییر نرخ سود به صورت عمده در تابستان سال آتی بروز می‌کند.

عکس: دنیای اقتصاد