گروه مسکن- گزارش روز گذشته روزنامه «دنیای‌اقتصاد» درباره «قرائت گزارش عملکرد مسکن‌مهر در جلسه شنبه‌شب شورای عالی مسکن» واکنش «خبرگزاری ایرنا» را به همراه داشت.

«ایرنا» دیروز در خبری با عنوان «گزارش نشست شورای عالی مسکن فقط در اختیار یک روزنامه قرار گرفت» نوشت: «گزارش این شورا قرار است توسط نیکزاد منتشر شود؛ اما در کمال تعجب، همچون دیگر مصوبات و گزارش‌های قبلی، مطالب صرفا در اختیار مسوول صفحه مسکن و عمران یک روزنامه اقتصادی صبح قرار داده شده است.» «ایرنا» همچنین مدعی شده است: «مسول صفحه مسکن‌وعمران حکم مشاور وزیر را هم دریافت داشته است.»

در این باره لازم است چند نکته مورد توجه قرار گیرد:

۱- اصول اولیه و بدیهی روزنامه‌نگاری ایجاب می‌کند که یک خبرنگار تلاش کند با ابتکار عمل، اخبار و تحولات حوزه خبری خود را به موقع، کامل و در عین حال زودتر از سایر رسانه‌ها دریافت و منتشر کند. مسلما رسانه‌ها به خصوص در حوزه اقتصادی، هر چقدر در انعکاس رویدادهای مهم خبری همچون تحولات حوزه مسکن و از همه مهم‌تر طرح ملی بزرگی چون «مسکن‌مهر»، سریع‌تر عمل کنند، در این عرصه موفق‌‌تر هستند.

۲- ماجرای پوشش خبری نشست اخیر شورای عالی مسکن توسط «دنیای‌اقتصاد»، از آنجا که آخرین گزارش مربوط به پیشرفت چشمگیر طرح مسکن‌مهر را در بر داشته، امتیاز ویژه‌ای برای «دنیای‌اقتصاد» محسوب می‌شود. حال اینکه چرا این روزنامه خبر شورای عالی مسکن را داشته و سایر رسانه‌ها نداشتند قطعا به توانایی‌های متفاوت خبرنگاران و رسانه‌ها مربوط می‌شود.

۳- در این خصوص از رسانه رسمی دولت انتظار می‌رود به دور از جوسازی‌ها، تلاش کند با ایجاد ارتباط خبری با مسولان دولتی بخش مسکن، در اطلاع‌رسانی لااقل از روزنامه‌ها جلوتر باشد نه اینکه به سایر رسانه‌ها ایراد بگیرد که چرا «خبر مربوط به حوزه عملکرد دولت را زودتر به مخاطبان ارائه کرده‌اید.»

۴- درباره ادعایی که «ایرنا» به دبیر گروه مسکن وارد کرده، علاوه بر اینکه حق پیگیری قضایی را برای فرد مذکور ایجاد کرده، لازم است یادآوری شود: صفحه مسکن و عمران روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در طول سال‌های اخیر همواره برنامه‌های دولت در حوزه مسکن را مورد مطالعه و کنکاش قرار داده و در مواردی که برنامه‌ها طبق نظر کارشناسان و منتقدان، درست بوده، از آنها حمایت کرده و در مواردی هم که معتقد بوده دولت خوب عمل نکرده، انتقاد حرفه‌ای و غیرمغرضانه، داشته است. ضمن اینکه در عمده موارد، گزارش‌های خبری «دنیای‌اقتصاد» سوژه روزهای بعد برخی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها قرار گرفته که این موضوع نشان دهنده اهمیت این گزارش‌ها است.