کپی کاربردی مسکن مهر در سوریه

طرح مسکن مهر با سه تفاوت عمده در سوریه اجرا می‌شود

براساس اعلام وزیر مسکن سوریه زمین‌های دولتی با قیمت حمایتی همراه تضمین خرید به انبوه‌سازان ایرانی واگذار می‌شود گروه مسکن-‌هاجر شادمانی: یکشنبه شب خانم‌هاله محمد ناصر، وزیر مسکن سوریه، میهمان گروهی از انبوه‌سازان شد تا طرح ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی در سوریه که صبح همان روز پیشنهاد آن را به علی نیکزاد ارائه کرده بود، برای انبوه سازان تشریح کند.

وزیر مسکن سوریه قصد دارد انبوه‌سازان ایرانی را برای کپی مسکن مهر اما با سه تفاوت عمده در زمین‌های دولتی و منابع طبیعی این کشور به کار بگیرد، به طوری که ضمن ارائه تضمین خرید واحدها و همچنین حمایت مالی از انبوه‌سازان نیاز بازار مسکن سوریه به آپارتمان‌های ارزان قیمت را تامین کند. در طرح‌هاله محمد ناصر اجاره ۹۹ ساله زمین‌ها در کار نیست، بلکه زمین با قیمت نازل به خانوارهای سوری فروخته می‌شود. همچنین زمین‌های دور از شهرهای اصلی برای ساخت مسکن استفاده نخواهد شد!

در حالی که دولت از سال ۸۶ تاکنون با اختصاص زمین رایگان برای تامین مسکن اقشار کم درآمد، احداث دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی را در اولویت کاری خود قرار داده است دولت سوریه در نظر دارد تا با تامین زمین ارزان قیمت‌تر نسبت به قیمت کارشناسی روز از محل دستگاه‌های دولتی و همچنین زمین‌های منابع طبیعی این کشور، در مناطق مختلف اقدام به ساخت مسکن کند. از سوی دیگر دولت سوریه در نظر دارد از همان ابتدا مالکیت را به متقاضیان واگذار کند به این ترتیب که آنها اجازه دارند در هر مرحله از عملیات ساخت و ساز یا پس از آن نسبت به واگذاری یا فروش ملک خود اقدام کنند.همچنین براساس اظهارات وزیر مسکن سوریه و هیات همراه، قرار است واحدهای موردنظر با تکیه بر ساخت‌و‌ساز در داخل شهرها در مناطق مختلف این کشور احداث شوند، هر چند در برنامه‌ریزی‌های آنان، ساخت و ساز خارج از محدوده شهری نیز در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، انبوه‌سازان ایرانی که ساخت ۵۰ هزار واحد را ظرف مدت یکسال، ظرفیتی بسیار کمتر از توان ساخت و ساز مهندسان ایرانی می‌دانند عمل به تعهدات خود در این زمینه را منوط به شفاف‌سازی و پرداخت به موقع منابع مالی مورد نیاز برای ساخت و ساز عنوان کرده‌اند. با این حال هنوز توافقی بر سر قیمت‌ها شکل نگرفته و به‌رغم اصرار انبوه‌سازان برای تعیین قیمت نهایی ساخت، بر اساس پرداخت حد اقل ۴۵۰ دلار به ازای هر متر مربع، هیات سوری اذعان کردند که این موضوع باید در توافق‌های بعدی میان دو دولت حل و فصل شود.

چانه زنی دولت‌ها برای تعیین قیمت؟

وزیر مسکن و آبادانی سوریه و هیات همراه که پس از انجام توافقات اولیه برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی ارزان قیمت با وزیر راه‌وشهرسازی، به منظور ادامه رایزنی‌ها با انبوه‌سازان تهرانی پای میز مذاکره حاضر شدند، هر گونه چانه زنی بر سر قیمت ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را منوط به توافق دولت‌ها عنوان کردند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» رییس هیات مدیره انجمن صنفی انبوه‌سازان تهران در حضور اعضای این انجمن و مقامات مسکن سوریه با تاکید بر ضرورت شفاف‌سازی نقاط ابهام فعالیت انبوه‌سازان پیش از شروع کار، اعلام کرد: اطلاع انبوه سازان از فرآیند اجرایی فعالیت‌های وزارت مسکن سوریه برای ساخت واحدهای موردنظر، تعیین محل اجرای پروژه، موقعیت جغرافیایی و وضعیت واحدها به لحاظ واقع شدن در محدوه داخلی یا خارجی شهرها، ارزیابی نوع زمین و چگونگی تامین منابع مالی و شیوه پرداخت و انتقال این منابع به کشور، نکات مهمی‌است که قبل از اجرای این پروژه و آغاز به کار سازندگان ایرانی باید به طور مشخص تعریف و تعیین شود.

ایرج رهبر افزود: همچنین اجرای طرح‌ها به صورت epc (طرح، نقشه و اجرای توامان) یا ساخت‌وساز صرف با طرح‌های از پیش تهیه شده نقطه ابهام دیگری است که در این زمینه نیازمند شفاف‌سازی است.

وی با تاکید بر ضرورت تامین امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای انبوه‌سازان ایرانی با توجه به بحران کنونی حاکم بر اقتصاد سوریه خطاب به هیات سوری گفت: مداخله دولت‌ها و نظارت آن‌ها بر انجام امور، ضمن ایجاد شرایط تضمین خرید واحدها از سوی دولت سوریه، مهم‌ترین درخواست انبوه سازان از وزیر مسکن و آبادانی این کشور است.

احداث مسکن با چند نرخ

ایرج رهبر با اشاره به اینکه دولت سوریه در نظر دارد واحدهای مسکونی ارزان قیمت را در مناطق مختلف این کشور احداث کند تعیین قیمت دقیق ساخت را منوط به ارزیابی بیشتر از مناطق مختلف سوریه دانست و افزود: این احتمال وجود دارد که پس از بازدید از مناطق مختلف این کشور، چند نرخ متفاوت برای ساخت و ساز تعیین شود.

انتقاد از ساخت‌وساز برون شهری

در ادامه، وزیر مسکن و آبادانی سوریه با اشاره به سرعت بالای ساخت و ساز در شهرهای جدید، استفاده از سازه‌های بتنی را ویژگی دیگر این ساخت و سازها عنوان کرد و گفت: ۵۰ هزار واحد مسکونی ارزان قیمت سوریه در دو محدوده درون شهری و برون شهری احداث می‌شود.

هاله محمد ناصر، اذعان کرد: به‌رغم اقدام دولت جمهوری اسلامی‌ایران برای ساخت شهرهای جدید در خارج از محدوده شهری و آماده نبودن زیرساخت‌ها در این مناطق، سوریه درنظر دارد تا حجم گسترده‌ای از این واحدها را در محدوده داخلی شهرها احداث کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از ساختمان‌های موجود در شهر دمشق در ردیف دومین ساختمان‌های گران دنیا قرار دارند، گفت: واحدهای ارزان قیمت برای جوانان، کارگران، افراد کم درآمد، خانواده شهدا و حاشیه نشینان شهری که بدون در اختیار داشتن نقشه اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز می‌کنند در نظر گرفته شده است.

وزیر مسکن سوریه با اشاره به شیوه واگذاری زمین و اختصاص آن به مسکن مهر ایرانی خاطرنشان کرد: در حالی که دولت ایران زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن اقشار کم درآمد را به صورت رایگان در اختیار انبوه سازان و سایر متقاضیان قرار می‌دهد، سوریه در نظر دارد تا با بهره‌گیری از زمین‌های ارزان قیمت‌تر که در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار دارد یا دریافت زمین از وزارت کشاورزی این کشور به نرخی ارزان، ساخت‌وساز را در این زمین‌ها انجام دهد.

وی با تشریح شیوه مالکیت مسکن ارزان قیمت برای متقاضیان افزود: این واحدها از همان ابتدای واگذاری به مالکیت افراد درآمده و پس از ساخت به صورت کلید در دست به آنها واگذار می‌شود.

هاله محمد ناصر افزود: ساخت مسکن ارزان، قیمت تنها به شهر دمشق محدود و منحصر نمی‌شود و این پروژه در سایر نقاط شهری سوریه نیز اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سازمان مسکن سوریه به عنوان مجری و متولی این کار درنظر گرفته شده است خطاب به انبوه سازان ایرانی گفت: در حال حاضر مطالعات مورد نیاز برای اجرای این پروژه انجام شده، زمین‌ها آماده و برنامه‌های ساخت و طراحی واحدها تایید و تثبیت شده است.

آمادگی انبوه سازان برای حضور در سوریه

در این نشست همچنین حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن صنفی انبوه‌سازان ایرانی با تاکید بر ضرورت تعیین طرف حساب انبوه‌سازان ایرانی و رسیدن به توافقی مشخص در رابطه با قیمت ساخت‌و‌ساز در مناطق مختلف سوریه گفت: در این زمینه لازم است تا در صورت صلاحدید مقامات سوری، کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت مسکن و آبادانی این کشور و انبوه‌سازان ایرانی، برای برآورد قیمت واقعی و تعیین سایر مشخصات ساخت و ساز تشکیل شود.

وی با بیان اینکه شرط اساسی انبوه‌سازان برای تحویل به موقع واحدها تامین منابع مالی مورد نیاز از سوی دولت سوریه در زمان تعیین شده است، افزود: مدت زمان لازم برای تجهیز کارگاه‌های ساخت و ساز در این کشور پس از انجام برآورد دقیق از مناطق مختلف براساس تعداد واحدها تعیین می‌شود.

محتشم خاطرنشان کرد: انبوه‌سازان ایرانی برای ساخت و ساز در قالب سازه‌های فلزی یا بتنی آمادگی کامل دارند.

وی با تاکید بر اینکه دولت سوریه باید به انبوه‌سازان تضمین خرید بدهد، خطاب به مسوولان مسکن این کشور گفت: انبوه‌سازان ایرانی مانند تجربه ساخت مسکن مهر در کشور، به هیچ وجه به صورت مستقیم با متقاضیان طرف حساب نخواهند شد.

سوریه تضمین خرید می‌دهد؟

وزیر مسکن و آبادانی سوریه در پاسخ به اعضای هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران گفت: تشکیل کمیته مشترک برای برآورد مشخصات ساخت و ساز در سوریه مورد تاکید مقامات مسکن این کشور قرار دارد.

هاله محمد ناصر افزود: کشور سوریه تا حد قابل قبولی از نیروی انسانی و مصالح ساختمانی مورد نیاز برای ساخت‌وساز این واحدها برخوردار است و به انبوه‌سازان ایرانی تضمین خرید خواهد داد.

وی افزود: همچنین کلیه فرآیندهای سرمایه‌گذاری و توزیع واحدها بر عهده دولت سوریه قرار دارد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، هر چند تاکنون توافق نهایی بر سر قیمت ساخت و مشخصات انجام کار میان ایران و سوریه به ثبت نرسیده است، اما قرار است به زودی هیاتی منتخب از انبوه‌سازان ایرانی برای تشکیل کمیته فنی و ارزیابی مشخصات ساخت و ساز به این کشور سفر کنند. همچنین توافق نهایی برای احداث ۵۰ هزار واحد مسکن ارزان قیمت در سوریه پس از بازدید هیات ایرانی از این کشور صورت خواهد گرفت.