گروه مسکن- لایحه متمم بودجه شهرداری تهران در جلسه غیرعلنی یکشنبه در حالی به تصویب شورای شهر رسید که در جریان این جلسه مشخص شد سازمان نوسازی شهرداری تهران در دوره مدیریت قبلی بدون اطلاع معاونت مالی و اداری شهرداری وامی‌به مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان اخذ کرده است و هنوز نحوه ضمانت‌های این وام و نحوه پرداخت آن معلوم نیست. به گزارش «دنیای اقتصاد» در جریان بررسی بخش هزینه‌ها و مصارف متمم امسال بودجه همانند بخش درآمدی نحوه تنظیم متمم مورد انتقاد جدی برخی از اعضای شورا قرار گرفت، اما در نهایت با رای اکثریت شورای شهر این بخش نیز به تائید و تصویب اعضا رسید و به این ترتیب شهرداری مجوز هزینه کرد و کسب درآمد به میزان هزار و۸۰۰ میلیارد تومان دیگر را برای ماه‌های باقی‌مانده سال به دست آورد.

در این جلسه مهم ترین موضوع مورد انتقاد اعضا در بررسی بخش هزینه‌ها، اختصاص مبلغ ۱۲۴ میلیارد تومان جهت کمک به سازمان نوسازی شهر تهران برای پرداخت سود اوراق مشارکت و مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان نیز جهت بازخرید فروش متری املاک بود که پس از کسب اطلاع از دریافت وام بدون مجوز توسط این سازمان مورد سوال رییس شورا قرار گرفت.

در آغاز جلسه چمران با طرح این سوال که ۲۳۰ میلیارد تومان وام با چه مجوزی اخذ شده است؟گفت: معاونت مالی و اداری شهرداری از نحوه دریافت این وام اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

اعتراض ۳ عضو به عملکرد سازمان نوسازی

حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران با اعتراض نسبت به این ردیف‌های بودجه گفت: طبق آیین‌نامه این ردیف‌های بودجه نباید در هزینه‌های جاری قرار گیرد؛ چرا که در ردیف‌های جاری اقلام مصرفی قرار می‌گیرد. او با اشاره به اینکه با اصل پولی که قرار است در اختیار سازمان نوسازی قرار بگیرد مخالف است، گفت: باید در اینجا ذکر شود که این ارقام جهت جبران خسارت ناشی از عدم مدیریت فروش اوراق مشارکت و فروش متری آپارتمان است که توسط سازمان نوسازی به بیت‌المال تحمیل شده است.

او با ارائه این پیشنهاد که شورای شهر این مبلغ را در متمم بودجه قرار ندهد، تاکید کرد: اجازه بدهید به آنها فشار بیاید تا خودشان مساله را حل کنند و چه بسا در پس این بدهی، بدهی‌های دیگری نیز باشد که ما از آن بی‌خبریم. شکیب با اشاره به اینکه دریافت مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان وام بدون مجوز شورای شهر توهین به شورا است، گفت: اجازه بدهید فعلا مبلغ ۱۶۲ میلیارد تومانی که در متمم بودجه آورده شده است به آنها پرداخت نشود تا حساب آنها مشخص شود.

او در ادامه با اشاره به فروش اوراق مشارکت ۴۰۰ میلیارد تومانی این سازمان یادآور شد: چرا این پول به گونه‌ای مدیریت شد که حالا باید شهرداری تهران از بیت‌المال مبلغ ۱۲۴ میلیارد تومان بابت سود این اوراق پرداخت کند.

دفاع سایر اعضا از سازمان نوسازی

در ادامه رسول خادم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به اعتراض‌های شکیب، گفت: بر فرض محقق شدن طرح توجیهی ۶۷۰ میلیارد تومانی فروش اوراق مشارکت، شهرداری موظف است ردیف پرداخت سود اوراق را در نظر بگیرد تا سود به مردم پرداخت شود و در نهایت سهم خود را برداشت کند. او ادامه داد: مردم با خرید اوراق مشارکت در این سرمایه‌گذاری مشارکت کردند و سود خود را می‌خواهند و ما موظفیم این سود را برای آنها در نظر بگیریم؛ چرا که در غیر این صورت بانک از حساب‌های برداشت این سازمان برداشت می‌کند که شامل بودجه عمرانی می‌شود.

خادم در ادامه در خصوص ردیف ۱۳۰ میلیارد تومان جهت بازخرید فروش متری املاک، گفت: این ردیف را به این دلیل گذاشتیم تا در صورتی که افرادی که در خرید متری املاک متراژهای پایین خریده‌اند و قادر به پرداخت مابه التفاوت باقی مانده واحد مسکونی ساخته شده نیستند، بتوانیم از این ردیف بودجه پول آنها را پرداخت کنیم که طبق پیش‌بینی ما دو سوم از افراد متقاضی دریافت پول خود هستند. وی خاطرنشان کرد: با توجه به ارزیابی کارشناسان پیش‌بینی می‌شود این رقم قابل بازگشت از طرف سازمان نوسازی است؛ چرا که در نهایت سازمان با فروش واحدهای ساخته شده پول را به شهرداری بر می‌گرداند.

چمران در ادامه در این خصوص گفت: ما الان به بحث سوءمدیریت کاری نداریم. می‌خواهیم بدانیم بدهی به مردم را چکار کنیم؟

او افزود: فروش متری در بهمن ماه سررسید آن است و پیش بینی ما نیز این است که ۷۵ درصد از مردم پولشان را می‌خواهند و توان خرید واحد مسکونی ندارند و ما باید با ردیف ۱۳۰ میلیارد تومان پیش‌بینی آن را بکنیم تا به مشکل برنخوریم.

او ادامه داد: در نهایت سازمان نوسازی با فروش واحدهای ساخته شده پول شهرداری را برمی‌گرداند. رییس شورای شهر تهران در خصوص فروش اوراق مشارکت تاکید کرد: این ۱۲۴ میلیارد تومان بابت سود فروش اوراق مشارکت ناشی از عدم مدیریت در این سازمان است که آنها نتوانسته‌اند آن را به دست بیاورند.چمران افزود: این سهل‌انگاری باید بررسی حقوقی شود، سوال شود، تا حقوق مردم پایمال نشود.

جزئیات هزینه‌ها و مصارف

در پایان جلسه خادم به تشریح جزئیات بخش هزینه و مصارف متمم پرداخت. او درخصوص بحث هزینه‌های متمم بودجه سال ۱۳۹۰ شهرداری تهران گفت: بحث هزینه‌ها به دو بخش جاری با مبلغ ۳۲۲ میلیارد تومان نقدی و بخش سرمایه‌ای با مبلغ یک هزار و ۴۹۶ میلیارد تومان ارائه شده است.خادم افزود: در سرفصل هزینه‌های جاری، ۸ میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل عمومی‌ غیرریلی ۴ میلیون تومان برای نگهداری فضای سبز، دیون و تعهدات ۱۰ میلیارد تومان ،کمک به صندوق بازنشستگی شهرداری ۸ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

خادم در خصوص بودجه سرمایه‌ای نیز گفت: در بخش حمل و نقل مبلغ ۵۵ میلیارد تومان، در بخش فنی و عمرانی مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان، بابت پرداخت بدهی به پیمانکاران ۲۵۰ میلیارد تومان و بابت پرداخت بدهی املاک تصرفی مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.