گروه مسکن - مهدیس فرقانی: گزارش یکشنبه ستون نبض بازار با عنوان «ماجرای فایل خاص در بنگاه‌های مسکن» در سایت خبری تابناک با واکنش‌های بسیاری از طرف خوانندگان گزارش رو به رو شد؛ چرا که این گزارش به آن دسته از واحدهای مسکونی ارزان قیمت پرداخته بود که اگرچه مالک قصد فروش زیر قیمت را دارد، اما مشاوران املاک از فایل کردن چنین واحدهایی خودداری می‌کنند و آنها را در اختیار مصرف‌کننده‌های واقعی قرار نمی‌دهند، بلکه برای دلالان مسکن در نظر می‌گیرند! برخی از خوانندگان این گزارش، اظهارات متفاوتی ارائه کردند که به این شرح است: متاسفانه این نوع رفتارها از سوی برخی از بنگاهداران به عنوان زرنگی، به امری عادی تبدیل شده است. مشاور املاکی که تصمیم دارد به هر طریقی میزان درآمدش را افزایش دهد یا اینکه دلال سعی دارد سود کلانی نصیب خود کند، باید دچار وجدان درد شوند تا نتوانند بلایی همچون گران فروشی بر سر خریدار بیاورند. واحدهایی که از لحاظ قیمت فروش اکازیون هستند برای اغلب بنگاهداران حکم شکار دارد و این فرهنگ غلط؛ یعنی فرهنگ اول خودم، بعد دیگری. یکی دیگر از خواننده‌ها اذعان کرده است: راهکار مناسب برای جلوگیری از دلال بازی در بازار خرید و فروش مسکن چیست؟ چراکه این نوع رفتار مشاوران املاک باعث ضرر و زیان چند میلیونی خریداران می‌شوند.

عده‌ای دیگر با توجه به موضوع گزارش خاطر نشان کرده‌اند که این مساله، داستان جدیدی نیست و به دیروز و امروز ختم نمی‌شود و مدت‌ها است که متقاضیان بازار معاملات ملکی شاهد این رفتارها هستند.تعداد دیگری از متقاضیان مسکن که شاکی از حضور دلالان در بازار مسکن هستند، تاکید کردند: یکی از مهم‌ترین مواردی که باید نظارت شدیدی برآن اعمال شود، بنگاه‌های املاک هستند؛ زیرا اغلب آنها با خریداران و فروشنده‌ها رو راست نیستند.یکی دیگر از خوانندگان سایت تابناک درباره موضوع گزارش «دنیای اقتصاد» عنوان کرده است: معمولا در هر صنفی یکسری افراد فقط برای منفعت و سود خود فعالیت می‌کنند. برخی افراد هم بدون داشتن تخصص و از سر بیکاری یا تامین «درآمد بی‌زحمت» در بازار مسکن به عنوان مشاور املاک حضور می‌یابند با این تفاسیر دلال بازی هم باید به راه بیندازند تا سود بیشتری نصیب خود کنند.

از سوی دیگر تعدادی از متقاضیان مسکن پیشنهاد کرده‌اند که فرمول محاسبه کمیسیون بنگاهداران نباید بر مبنای قیمت معامله باشد، زیرا در برخی موارد راز گرانی مسکن همین فرمول است؛ چرا که برخی از بنگاهداران سعی بر گران‌تر فروختن ملک به مردم دارند تا کمیسیون بیشتری دریافت کنند.

همچنین خریداران عامل اصلی گرانی واحدهای مسکونی را برخی بنگاه‌های املاک می‌شناسند و اظهار تاسف می‌کنند که مسوولان مربوطه در امر رسیدگی و نظارت کم کاری می‌کنند و پیشنهاد داده‌اند تا این شغل به صورت یک رشته تحصیلی در دانشگاه‌ها آموزش داده شود.علاوه براین عده‌ای از متقاضیان مسکن با خواندن گزارش ستون نبض بازار تصریح کرده‌اند که اگر شیرینی درست و حسابی به مشاوران املاک پرداخت نکنند واحدشان مورد فروش قرار نمی‌گیرد و گاهی اگر به دنبال واحد ارزان قیمت باشند برخی بنگاهداران واحدی که خود ارزان خریده‌‌اند را بلافاصله به خریداران با قیمت بالاتری می‌فروشند.