آخرین تیتر درباره مسکن

فرید قدیری

قصد کرده‌ایم صفحه امروز «مسکن‌وعمران» را متفاوت از آنچه طی این یک‌سال برای شما ارائه کرده‌ بودیم، طراحی کنیم.

این صفحه با سخت‌گیری‌های مخاطبینی که ساعات اولیه هر روز از طریق تماس تلفنی با گروه مسکن، سوژه‌های داغ بازار مسکن را به ما گوشزد می‌کنند، به آن دسته از سریال‌‌های تلویزیونی شبیه شده که اگر یک قسمت آن را از دست بدهیم، تعقیب اتفاقات قبل و بعد، تقریبا غیرممکن می‌شود. گزارشگران و نویسندگان این صفحه در طول سال موفق شدند شما را در جریان آخرین تحولات بازار مسکن شامل جدیدترین تصمیمات دولتی، تازه‌ترین طرح‌های در دست تهیه توسط دولت، مشکلات اجاره‌نشین‌ها، نوسان لحظه‌به‌لحظه قیمت مسکن و اجاره‌بها، کشف شیوه‌های کلاهبرداری در بازار مسکن و هر نوع تغییر و تحولی که بر این بازار اثرگذار است، قرار دهند.

نمونه‌ ساده برای اثبات این ادعا، گزارش‌هایی است که در ایام التهاب بازارهای ارز و طلا، در این صفحه منتشر شد و حکایت از نوعی هشدار به سوداگران مسکن بابت تبعات هر نوع رفتار سوداگرایانه در این بازار داشت.

امروز نه برای به رخ‌کشیدن فعالیت‌هایمان که برای تشریح حاشیه‌های این فعالیت‌ها، این چند‌خط را پیش‌روی شما گذاشته‌ایم:

خط‌اول: هدف عوامل صفحه مسکن از ورود به تحلیل و موشکافی بازار، شفاف کردن مسیری است که در نهایت قرار است منجر به رشد واقعی آمار صاحب‌خانه‌ها در کشور شود. در این مسیر با نقد منصفانه و مستند برنامه‌های دولت، هشدار به کج‌روی‌هایی که گاهی اوقات می‌تواند اصل برنامه‌ را زیر سوال ببرد و ارائه پیشنهادهای کارشناسی به دولت، سعی شده است تا حد ممکن، به اصل هدف کمک شایسته‌ شود.

نمونه این ادعا نیز، بررسی زیر و بم طرح‌هایی همچون «برخورد تعزیراتی با اجاره‌بها» و «طرح مسکن‌مهر» بوده که در یک‌سال گذشته، ده‌ها خبر و گزارش در نقد چنین طرح‌هایی در این صفحه به چاپ رسید.

خط‌دوم: شاید یکی از ویژگی‌های ممتاز صفحه مسکن «دنیای‌اقتصاد» توجه به قیمت‌ها باشد. در این صفحه هر روز نبض قیمت مسکن اعلام می‌شود. این قیمت‌ها برخی اوقات ممکن است از نظر کسانی که خریدار هستند، بالا باشد و از نظر مالکان، پایین‌تر از عرف بازار، جلوه کند. اما واقعیت این است که اعلام نبض قیمت مسکن می‌تواند ضمن نمایش رفتار قیمتی، شرایط تعادلی را برای طرفین معامله، فراهم کند و از گرانفروشی‌های رایج، جلوگیری کند.

خط‌سوم: در این صفحه پایان هر فصل، آمار رسمی میانگین قیمت مسکن اعلام می‌شود که برخی اوقات ممکن است چنین گزارش‌هایی به مذاق سیاست‌گذاران بازار خوش نیاید. درباره این گزارش‌ها نیز باید تصریح کنیم: یکی از راه‌های کنترل واقعی قیمت مسکن، شناخت وقایع و رویدادهای قیمتی گذشته است که اگر شناسایی و اعلام عمومی نشود، کنترل امکان‌پذیر نخواهد بود.

خط‌چهارم: در فضایی که دسترسی رسانه‌ها به آمارهای اقتصادی، سخت‌تر از گذشته شده، ما با انتشار مرتب گزارش‌های آماری درباره وضعیت سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز و تحولات قیمتی بازار مسکن در صفحه مسکن «دنیای‌اقتصاد»، امید داریم بتوانیم محصولی متفاوت از سایر رسانه‌های خبری را برای فعالان بازار مسکن فراهم کنیم.

خط‌آخر: شما می‌توانید نقدها، توصیه‌ها، گلایه‌ها و احیانا خسته‌نباشیدهای خود را به ما، از طریق ایمیل منعکس کنید.

ghadirifarid@yahoo.com