افت 93 درصدی ورود به بازار
مستاجران همچنان در بازار
گروه مسکن - مهدیس فرقانی: دیروز به عنوان اولین روز کاری در بازار معاملات مسکن، ورود خریدار و فروشنده ملک به بازار 93 درصد نسبت به زمستان سال گذشته کاهش پیدا کرد. آمار فوق براساس تعداد فایل‌های فروش و اجاره مسکن در بنگاه‌های شهر تهران به دست آمده که حکایت از تداوم تعطیلات نوروزی در بازار مسکن دارد.

در تعطیلات نوروزی بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی در تهران اگرچه از بابت مراجعه و تماس تلفنی از سوی خریداران بی رونق بود، اما بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران خالی از مشتری نبود، چرا که طبق گفته اغلب بنگاهداران فعال در ایام نوروزی و همچنین اولین روز کاری سال جاری، برخی از متقاضیان بازار اجاره با تماس‌ها یا مراجعات خود به بنگاه‌های مسکن، پیگیر نرخ‌های اجاره بها بودند.صفحات نیازمندی روزنامه‌های کثیرالانتشار که مربوط به تبلیغ واحدهای مسکونی در بازار خرید و فروش و همچنین رهن و اجاره مسکن است طی چند روز گذشته حاکی از افت شدید تعداد صفحات مربوط به واحدهای اجاره‌ای یا فروشی است و این وضعیت بیانگر تصمیم مالکان از لحاظ قیمت‌های فروش یا اجاره است. تعدادی از فعالان بازار مسکن درباره وضعیت بازار اجاره واحدهای مسکونی در ۱۴ روز گذشته به «دنیای اقتصاد» گفتند: طی دو هفته اخیر به غیر از تعطیلات رسمی حضور مستاجران در بازار اجاره قابل تامل بود، اما مراجعات و تماس‌های مشتریان منجر به عقد قرارداد نشد. از طرف دیگر مشاوران املاک بر اساس تجارب گذشته خود، خواستار کنترل نرخ‌های اجاره واحدهای مسکونی از همین ابتدای سال توسط دولت شدند، زیرا آنها ابراز نگرانی کردند که مبادا با نزدیک شدن به اواخر فصل بهار یعنی خردادماه، اجاره بهای واحدهای مسکونی به دلیل شروع فصل جابه‌جایی با افزایش کاذب روبه رو شود و مستاجران برای بار دیگر درگیر نرخ‌های نجومی شوند و در ازای ارتقای کیفیت محل سکونت خود به اجبار تورم را تجربه کنند.
به گفته یکی از بنگاهداران در مرکز تهران، مستاجران در حال حاضر با 10 تا 15 میلیون تومان ودیعه و 500هزار تومان اجاره ماهانه در جست‌وجوی واحد مورد نظر خود هستند، اما این درخواست در بازار اجاره به سختی برآورده می‌شود، چراکه با این مبلغ واحدهای متراژ کوچک به بازار عرضه می شود یا برای چنین متراژهایی نرخ‌های بالاتری پیشنهاد می شود.
علاوه براین در شرق تهران عده ای از مشاوران املاک فعال درباره میزان استقبال مستاجران از بازار اجاره در دو هفته ابتدایی فروردین تصریح کردند: مستاجران کمی طی این مدت در بازار اجاره در رفت و آمد بودند، اما قراردادی منعقد نشد. یکی از بنگاهداران در ادامه تاکید کرد: همچنان قیمت‌های ذکر شده در فایل واحدهای اجاره ای همان نرخ‌های تعیین شده در سال قبل است و هنوز موجری برای تغییر نرخ اجاره واحدش اقدام نکرده است، مگر اینکه مستاجری الان واحدی را پسند کند و برای اطلاع به مالک وی عنوان کند که تصمیم به اعلام نرخ جدید برای اجاره بها دارد.