تدوین ضوابط بلند مرتبه‌سازی تا سه ماه آینده

گروه مسکن- بهشاد بهرامی: ضوابط بلند مرتبه‌سازی در پایتخت حداکثر تا سه ماه آینده تدوین می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اعلام این مطلب به «دنیای اقتصاد» گفت: هم اکنون مقررات جدید بلندمرتبه‌سازی در مرحله بررسی و مطالعه قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم تا سه ماه آینده ویرایش اولیه ضوابط این طرح به پایان برسد تا پس از آن آماده ارائه به کمیسیون ماده پنج شورای عالی شهرسازی و معماری شود و بعد از تایید نهایی در تهران به اجرا در آید. علیرضا جاوید معاون شهردار تهران در خصوص زمان اجرایی شدن ضوابط بلند مرتبه سازی در تهران اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود از ابتدای سال ۹۲ امکان اجرایی شدن این طرح فراهم شود اما تا آن زمان مواردی که دارای شرایط مستعد برای بلند مرتبه‌سازی در نقاط مختلف تهران هستند به صورت موردی در کمیسیون ماده پنج بررسی خواهند شد.

تغییرات طرح تفصیلی متعدد نیست

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع مورد بحث در جلسه اخیر شورای شهر در خصوص تغییر تراکم زمین های دولتی و صدور کاربری مسکونی برای همه این زمین‌ها توسط شورای عالی شهرسازی و معماری اشاره کرد و گفت: به نظر نمی‌رسد که طرح تفصیلی جدید به صورت متعدد دستخوش اینگونه تغییرات شود.

جاوید در پاسخ به این سوال که آیا امکان تغییرات بیشتر در طرح تفصیلی پس از این وجود دارد یا نه؟ اظهار کرد: چون طرح تفصیلی جدید تهران با ویژگی ساختاری-راهبردی تهیه شده است پس در درون خودش در زمان مناسب این امکان را دارد که با توجه به بازخوردهای ناشی از اجرای آن در سال اول، دچار یکسری اصلاحات و تدقیق شود.

او اضافه کرد: پس از سال اول این طرح در طول اجرا در سررسیدهای ۵ ساله یعنی یکبار در سال ۱۳۹۵ و یکبار در سال ۱۴۰۰ دوباره مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بتواند براساس بازخوردهای اجرایی دوباره اصلاح شود.

او همچنین درباره نگرانی اعضای شورای شهر در این خصوص که از این به بعد آیا امکان دارد متن طرح تفصیلی هر زمان که تشخیص داده شد تغییر کند؟ تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد تغییرات طرح تفصیلی به شکل متعدد باشد.