گروه مسکن - فرید قدیری: یکی از طرح‌هایی که در قالب برنامه‌های بخش جدید برای مسکن اعلام شده ساخت کارخانه‌های تولید مسکن پیش‌ساخته است. سخنگوی دولت شنبه گذشته در این باره گفت: ۳۰۰ کارخانه صنعتی‌سازی ساختمان تا سال آینده در کشور احداث خواهد شد.

آیا امکان ساخت ۳۰۰ کارخانه صنعتی در کشور تا پایان سال آینده وجود دارد؟

از همین امروز تا پایان سال آینده ۶۳۳ روز زمان باقی است. بر مبنای آنچه دولت برنامه‌ریزی کرده است باید از امروز به ازای هر دو روز یک کارخانه ساخت مسکن پیش‌ساخته در کشور احداث شود. تحقق چنین برنامه‌ای در کشوری که در سایر حوزه‌های صنعتی تولیدکنندگان با موانع متعدد روبه‌رو هستند کاری شدنی نیست؟

از سال ۱۳۸۱ تاکنون به کرات مقامات صنعتی کشور قول داده‌اند تا پایان سال مشکل کمبود تولید سیمان حل خواهد شد، اما هر سال دریغ از سال قبل و پروژه‌های عمرانی همچنان نیازمند احداث چندین کارخانه سیمان هستند که با کندی پیش می‌رود. به نظر می‌رسد مدیریت کلان دولتی برای ساخت ۳۰۰ کارخانه ساختمانی در طول کمتر از دو سال آنچنان نیازمند وقت، پول، سرمایه، سیمان، آجر، آهن، نیروی انسانی، قوانین اداری، معافیت‌های گمرکی، اعتبارات ارزی و از همه مهم‌تر ارتباط قوی با کشورهای صاحب تکنولوژی این حوزه است که اگر قرار باشد همه این مسائل تامین شود دیگر پروژه‌های عمرانی و مسائل روز اقتصادی کشور تحت‌شعاع قرار خواهد گرفت.

ضمن اینکه آیا واقعا بازار پر التهاب مسکن در کشور هیچ دغدغه‌ای جز ساخت ۳۰۰ کارخانه ندارد؟ و برای حل بحران باید این همه کارخانه احداث شود؟