مدیرکل دفتر طراحی شهری وزارت مسکن و شهرسازی گفت: به کارگیری اصول و ارزش‌های معماری و شهرسازی گذشته در طرح‌های کنونی توسعه شهری، بسیاری از مشکلات بخش مسکن را حل می‌کند. غلامرضا میثاقیان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: وزارت مسکن و شهرسازی علاوه‌بر استخراج ارزش‌های معماری و شهرسازی گذشته ایران و به کارگیری اصول آن دراجرای طرح‌های توسعه شهری، درصدد رفع بسیاری از مشکلات شهرسازی و معماری کنونی است.

وی افزود: به کارگیری اصول، معیارها و ضوابط در معماری قدیمی ایران سبب شده تا ساختمان‌ها حدود ۷ تا ۸ هزار سال پا برجا باشند؛ در حالی که هم اکنون پس از گذشت ۵۰‌سال ازعمرساختمان‌ها با تخریب و گسترش واحدهای مسکونی روبه‌رو هستیم؛ بنابراین احیای ارزش‌های معماری و شهرسازی گذشته می‌تواند در ساخت‌وسازهای جدید مشکلات کمتری را ایجاد کند.

وی در رابطه با مواجهه نسل‌های آینده با حجم عظیم نخاله‌های ساختمانی براثر ساخت‌وسازهای جدید درسطح کشور عنوان کرد: سالانه بالغ بر یک تا ۵/۱میلیون واحد مسکونی درکشوردرحال تولید است و کلیه مصالحی که برای ساخت این تعداد واحد بکارگرفته می‌شود، مخرب محیط زیست خواهد بود؛ بنابراین اگر هم‌اکنون برای بازیافت نخاله‌های ساختمانی فکری نشود، باید در ۲۰‌سال آینده هزینه‌های هنگفتی صرف آن شود.

میثاقیان با تاکید بر مدیریت زمان در ساخت‌وسازهای شهری بیان کرد: برای حل مشکلات ساختار شهری باید آمارها و اطلاعات جمع‌آوری و مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار گیرند، ضمن اینکه ایجاد ساختار شهری با توجه به ساختارمند بودن ایران امری ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی توسعه شهری بدون ساختار را تهدیدی برای منابع، اراضی کشاورزی و آلودگی عنوان کرد و افزود: ساختارمنسجم شهری دارای انسجام در کالبد شهری است؛ ولی ایجاد گسستگی در این کالبد گسیختگی اجتماعی را ایجاد می‌کند، ضمن اینکه تفکر نوگرایی و مدرنیستی در ساختار شهری همواره با چالش همراه بوده است؛ زیرا شهر باید دارای ساختاری باشد که کلیه نیازها منطبق با آن شکل گیرد.

مدیرکل دفتر طراحی شهری وزارت مسکن و شهرسازی با اشاره به جابه‌جایی سالانه یک میلیون و ۶۰۰‌هزار نفر جمعیت تهران تصریح کرد: ساختار کالبد شهری با کنترل این‌گونه جابه‌جایی‌ها ایجاد می‌شود، این در حالی است که در شرایط کنونی با اعمال فشار برکالبد شهری نیازهای جامعه در رابطه با مسکن مرتفع می‌شود.

وی در پایان افزود: وسعت شهر اصفهان در دوره صفویه یا وسعت شهرری در دوره آل بویه حاکی از آن است که به لحاظ کالبدی این شهرها دارای یک میلیون نفر جمعیت بوده‌اند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این شهرها با وجود نداشتن و سایل حمل‌ونقل با مشکل ترافیک، لاینحل بودن معضل زباله یا آلوددگی هوا روبه‌رو نبوده‌اند؛ بنابراین این امر ناشی از درست بودن ساختار شهری این شهرها بوده است.