آیا چرخه باطل بازار مسکن از بین می‌رود؟

وام ساخت در سایر بانک‌ها هم ۲۵ میلیون تومان شد

جزئیات نحوه پرداخت وام‌های جدید

دنیای اقتصاد - بازار مسکن در حال حاضر وضعیت دوگانه‌ای را شاهد است که باعث رونق بی‌سابقه در ساخت‌و‌ساز از یک سو و رکود در بازار معاملات از سوی دیگر شده است؛ هم‌اکنون در شرایطی که بیم آن می‌رود رکود معاملاتی به تدریج رونق ساخت‌و‌ساز را تحت‌تاثیر قرار داده و این عرصه را هم به رکود بکشاند،. مصوبه‌ای در دولت نهایی شده است که براساس آن وام ساخت مسکن از ۱۴میلیون فعلی به ۳۰میلیون در بانک مسکن و ۲۵میلیون در سایر بانک‌ها افزایش می‌یابد.با این تصمیم، دولت امیدوار است از سرایت رکود به عرصه ساخت‌و‌ساز جلوگیری کرده و این بخش را همچنان پررونق نگه دارد.سرایت رکود به بخش ساخت‌و‌ساز این خطر را در پی دارد که چرخه باطل بازار مسکن تکمیل شده و زمینه جهش بعدی این بازار در چند سال آینده فراهم شود.معمولا پس از جهش قیمت‌ها رونق چشمگیری در بازار مسکن ایجاد می‌شود، ولی به دلیل عدم‌برنامه‌ریزی مناسب برای بازار معاملات، این رونق به سرعت از بین می‌رود و به فاصله چند سال، جهش بعدی به دلیل کاهش عرضه از راه می‌رسد. به شرط سپرده‌گذاری با شرایط جدید

بانک مسکن ۳۰میلیون تومان وام ساخت می‌دهد

انبوه‌سازان: نفع این تسهیلات برای سازندگان شخصی بیشتر است

وام ساخت در سایر بانک‌ها تا سقف ۲۵میلیون تومان پرداخت می‌شود

گروه مسکن- فرید قدیری: به فاصله کمتر از یک ماه از ابلاغ شرایط جدید پرداخت وام ساخت مسکن از سوی بانک مرکزی؛ دولت طرح جدید خود برای نحوه پرداخت وام ساخت را تصویب کرد.

با مصوبه جدید نمایندگان ویژه رییس جمهور در شورای عالی مسکن بانک مسکن به شرط سپرده‌گذاری، تا سقف ۳۰میلیون تومان تسهیلات ساخت مسکن می‌دهد. وام ۳۰میلیون تومانی ساخت مسکن هم به انبوه‌سازان و هم به سازندگان شخصی تعلق خواهد گرفت و تنها شرط پرداخت وام، رعایت شرایط سپرده‌گذاری است. این مصوبه شورای عالی مسکن که حکم مصوبات دولت را دارد و اجرای آن نیز لازم‌الاجرا است در آخرین روز مردادماه توسط معاون اول رییس‌جمهوری ابلاغ شد. این در حالی است که چهارم مردادماه بانک مرکزی در بسته سیاستی خود برای اجرا در سال جاری اعلام کرد بانک‌ها تا سقف ۲۵میلیون تومان وام ساخت مسکن ارائه می‌کنند. اکنون با توجه به مصوبه دولت که تسهیلات ساخت را ۲۰درصد بیشتر از آنچه بانک مرکزی تعیین کرده؛ در نظر گرفته است به نظر می‌رسد، نمایندگان ویژه رییس‌جمهوری در شورای عالی مسکن با آگاهی از افزایش هزینه‌های ساخت بنا دارند این افزایش هزینه‌ها را از طریق افزایش سهم تسهیلات جبران کنند تا ساخت‌وساز را همچنان در رونق نگه دارند. اما پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا دولت و نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در بخش مسکن برنامه‌ای برای افزایش تسهیلات ساخت مسکن مهر ندارند؟

آیا هزینه‌های ساخت برای تعاونی‌های مسکن مهر افزایش پیدا نکرده است که آنها باید ۱۴میلیون وام دریافت کنند، اما در مقابل این رقم اندک، سازندگان شخصی و انبوه‌سازان می‌توانند ۳۰میلیون تومان از بانک مسکن وام ساخت دریافت کنند؟

جزئیات مصوبه ۳۰ میلیون تومانی!

به گزارش دنیای اقتصاد برای رونق بخشیدن به ساخت مسکن در کشور و کاهش قیمت‌ها دولت علاوه بر افزایش سرمایه بانک مسکن، تامین منابع ارزی این بانک، تشکیل صندوق سپرده‌گذاری «ساخت» مسکن و اختصاص ۱۰۰درصد یارانه‌های بخش مسکن برای اعطای تسهیلات ساخت با افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن به ۳۰۰میلیون ریال موافقت کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت با ارائه گزارشی از آخرین مصوبات شورای عالی مسکن خبر داد: با تصمیم نمایندگان ویژه رییس‌جمهور به منظور تامین منابع ارزی مورد نیاز بانک مسکن، از محل منابع ارزی بانک مرکزی مبلغ دومیلیارد دلار به صورت سپرده ارزی با سر رسید دو ساله در اختیار بانک مسکن قرار خواهد گرفت و سقف تسهیلات صندوق پس انداز مسکن، ‌برای سپرده‌گذاران بانک مسکن، به منظور ساخت واحد‌های مسکونی تا میزان ۳۰۰میلیون ریال افزایش خواهد یافت. دولت در اقدام دیگری برای رونق بخشیدن به ساخت‌و‌ساز مسکن، اراضی قابل انتقال مربوط به استان آذربایجان شرقی به مساحت بیش از ۳۸ هکتار برای ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در قالب طرح مسکن ۹۹ ساله را تعیین کرد و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم مکلف شد خارج از نوبت برای تفکیک و انتقال اراضی مذکور به نام وزارت مسکن و شهرسازی به نمایندگی دولت اقدام کند. بر این اساس، وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن حسب مورد موظفند ۱۰۰درصد یارانه اعطایی به این بخش و همچنین ۸۰درصد از منابع حاصل از فروش زمین‌های خود را به منظور اعطای تسهیلات ساخت برای مسکن مهر و اعطای تسهیلات ساخت برای واحد‌های نیمه ساخت با شرایط حداقل ۶۰درصد به مبلغ حداکثر ۸۰میلیون ریال با سر رسید حداکثر پنج ساله برای هر واحد از طریق بانک مسکن اختصاص دهند یا در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند. بر اساس این مصوبه، نحوه اختصاص اعتبارات یارانه‌ای اعم از کمک بلاعوض، یارانه سود، ‌کارمزد تسهیلات و وجه اداره شده حسب مورد و همچنین قرارداد بین وزارت مسکن و شهرسازی یا سازمان ملی زمین و مسکن با بانک مسکن به پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی و تصویب شورای مسکن خواهد بود.

نحوه سپرده‌گذاری

اما در پی ابلاغ مصوبه جدید دولت برای افزایش تسهیلات ساخت مسکن به ۳۰میلیون تومان بانک مسکن اعلام کرد که به ازای هر شش ماه یک برابر مبلغ سپرده‌گذاری شده تسهیلات پرداخت می‌شود. حسن کاری،‌ مدیرعامل بانک مسکن، در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد که تسهیلات ساخت مسکن با تصمیم شورای عالی مسکن به ۳۰۰‌میلیون ریال افزایش یافته است. وی درباره‌ ابلاغیه جدید دولت اظهار کرد: این تسهیلات به سپرده‌گذاران در بانک مسکن تعلق می‌گیرد و همه متقاضیانی که قصد ساخت محدود واحدهای مسکونی در حد چند طبقه یا تبدیل واحدهای مسکونی قدیمی خود به واحدهای نوساز دارند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی اضافه کرد:‌ به ازای هر شش ماه یک برابر مبلغ سپرده‌گذاری شده تسهیلات پرداخت می‌شود، ضمن اینکه این تسهیلات تا سقف ۲۵‌میلیون تومان قابل تخفیف است.

با سپرده‌گذاری مخالفیم

گروه مسکن- لیلا درخشان: گفته می‌شود هزینه ساخت هر مترمربع واحد مسکونی با مصالح مرغوب و کیفیت متوسط بین ۴۰۰ تا ۵۰۰هزار تومان است.

در این صورت هزینه ساخت یک مسکن ۷۵متری حدود ۳۴میلیون تمام می‌شود که البته این رقم بدون محاسبه قیمت زمین و عوارض و هزینه صدور پروانه در نظر گرفته شده است. با این حساب پرداخت ۳۰میلیون تومان وام ساخت مسکن توسط بانک مسکن می‌تواند درصد قابل‌توجهی از کل هزینه ساخت مسکن را پوشش دهد. انبوه‌سازان در برابر مصوبه جدید دولت مبنی‌بر پرداخت تسهیلات ۳۰میلیون تومانی نظرات متفاوت دارند. گروهی از انبوه‌سازان شرط سپرده‌گذاری را به صلاح نمی‌دانند و معتقدند سپرده‌گذاری باعث می‌شود جمعی از سرمایه انبوه‌ساز تا ۶ماه و بیشتر نزد بانک قرار بگیرد، در حالی که همین میزان سرمایه در ظرف ۶ماه اگر در ساخت‌و‌ساز صرف شود، می‌تواند ارزش افزوده‌ای بیشتر از تسهیلات موردنظر بانک مسکن را برای انبوه‌ساز به ارمغان بیاورد. گروهی دیگر از انبوه‌سازان تسهیلات ۳۰میلیون تومانی ساخت مسکن را بیشتر به نفع سازندگان شخصی می‌دانند و گروهی دیگر افزایش سقف تسهیلات ساخت را عاملی محرک برای رونق گرفتن ساخت‌و‌ساز در کلان‌شهرها می‌دانند.

به نفع کلان‌شهرها است

رییس انجمن تولیدکنندگان و فن‌آوری‌های نوین ساختمانی در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد در این باره گفت: این مصوبه قطعا نتیجه بسیار مثبتی در روند اجرایی کار انبوه‌سازان خواهد گذاشت و با توجه به اینکه این وام انبوه‌ساز بعدا به مصرف‌کننده تفویض خواهد شد، در نهایت اقدام بسیار مثبتی است.

بهروز سرابندی تاکید کرد که انبوه‌سازان و فعالان در امر ساخت‌و‌ساز امیدوارند با توجه به عدم‌کفایت وام‌های ۱۴میلیون تومانی برای تولید مسکن به‌خصوص در کلان‌شهرها افزایش تسهیلات مسکن بتواند روند تولید مسکن را افزایش دهد و انبوه‌سازان و شرکت‌های تعاونی را از نظر نقدینگی در ابتدای کار موفق کند. وی تاکید کرد: اگر در حال حاضر قیمت یک دستگاه آپارتمان مسکونی را در تهران ۸۰میلیون تومان در نظر بگیریم ۳۰میلیون تومان تسهیلات می‌تواند نقش موثری به عنوان هزینه ساخت مسکن ایفا کند. ایرج رهبر، رییس انجمن انبوه‌سازان تهران در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد گفت:‌ مصوبه اخیر شورای عالی مسکن مبنی‌بر تخصیص تسهیلات ۳۰میلیون تومانی ساخت مسکن اگرچه به تولید مسکن کمک می‌کند، اما برای انبوه‌سازان موثر نیست؛ بلکه کارآیی مفید آن بیشتر شامل حال شخصی سازها می‌شود. وی گفت: به عنوان مثال یکی از بندهای این مصوبه آن است که به ازای هر شش ماه یک برابر مبلغ سپرده‌گذاری شده، تسهیلات پرداخت می‌شود. این در حالی است که انبوه‌ساز اگر چنین نقدینگی داشته باشد، خود راسا اقدام به ساخت‌و‌ساز می‌کند و ضرورتی نیست که سرمایه خود را چند ماه نزد بانک بسپارد. وی تاکید کرد: نگهداری سرمایه انبوه‌ساز نزد بانک‌ها پیامد دارد و ممکن است افزایش تورم از ارزش سرمایه او بکاهد. رهبر در پاسخ به این سوال که در حال حاضر هزینه ساخت یک مترمربع واحد مسکونی به طور متوسط چه میزان است، گفت:‌ در حال حاضر این رقم بدون در نظر گرفتن هزینه صدور پروانه و زمین به طور متوسط هر متر مربع در حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰هزار تومان است. وی درباره هزینه ساخت هر مترمربع شخصی‌سازی نیز گفت: این رقم در گرو فاکتورهای متعددی شامل لوکس‌سازی و ... است و اگر سازنده شرایط لوکس‌سازی را در ساخت‌و‌ساز خود اعمال کند، هزینه ساخت هر مترمربع در حدود ۸۵۰هزار تومان می‌شود اما به طور متوسط این رقم در حدود هر مترمربع ۶۵۰هزار تومان است. از سوی دیگر دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان و فن‌آوری‌های صنعتی ساختمان نیز در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد در این رابطه گفت: مصوبه اخیر شورای عالی مسکن با مضمون ارائه تسهیلات ۳۰میلیونی قطعا برای انبوه‌سازان خبر خوبی خواهد بود اما این مهم مشروط بر آن است که در عمل بانک‌ها توانایی پرداخت این تسهیلات را داشته باشند.