وزیر مسکن و شهرسازی گفت: کشور نیاز به طرح آمایش سرزمین دارد و چون تاکنون این مهم تحقق نیافته است، وزارت مسکن و شهرسازی به وظیفه خود در زمینه تهیه طرح‌های منطقه‌ای، ناحیه‌ای، جامع شهر و تفصیلی عمل کرده است‌.

«محمد سعیدی‌کیا» در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد: احتمال دارد طرح‌های منطقه‌ای یا طرح جامع شهر تغییر بکند، اما وزارت مسکن و شهرسازی نمی‌توانست معطل تهیه طرح آمایش سرزمین باشد‌.

شورای‌عالی اداری در اردیبهشت ۱۳۷۱ بنا به پیشنهاد سازمان وقت اموراداری و استخدامی ‌کشور تهیه طرح «آمایش سرزمین» توسط سازمان وقت برنامه وبودجه را تصویب کرد‌.

طرح «آمایش سرزمین» که به معنای تعیین راهبردهای توزیع فضایی جمعیت و فعالیت در پهنه سرزمین است باید توسط سازمان برنامه و بودجه با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسید‌.

سعیدی‌کیا گفت: وزارت مسکن در رابطه با طرح‌های منطقه‌ای کشور را به ۱۰ منطقه تقسیم کرده و بسیاری از طرح‌های مربوطه را مورد تصویب قرار داده و باقی مانده‌این طرح‌ها نیز از سوی مهندسان مشاور در حال تهیه است‌.

وی افزود: هریک از مناطق دهگانه مذکور دارای طرح‌های ناحیه‌ای هستند که حدود ۹۰ طرح ناحیه‌ای در کشور وجود دارد و تاکنون شمار زیادی از آنها تصویب شده و برخی از آنها توسط مهندسین مشاور در دست اقدام است‌.

وزیر مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: مرجع تصویب طرح‌های مذکور شورای‌عالی شهرسازی و معماری است‌.

وی اضافه کرد: طرح‌های یادشده که از سوی مهندسان مشاور تهیه می‌شود دارای ابعاد طولی و عرضی است، اما مساله معماری ایرانی و اسلامی ‌باید در آن دیده می‌شد که از سال گذشته براساس شرح خدمات جدید «بعد فضایی» نیز برای تهیه‌این طرح‌ها مورد تاکید قرار گرفت‌.

سعیدی‌کیا تصریح کرد: مشکل تهیه‌ این طرح‌ها کمبود اعتبارات و شورای‌های اداری است، اما انتظار می‌رود این مشکلات به‌تدریج برطرف شده و کار راه بیفتد‌.

وی از واگذاری مسوولیت تهیه و تصویب طرح‌های جامع شهر‌های زیر ۱۰۰هزار نفر به استان‌ها به عنوان یکی از کارهای انجام شده در دولت نهم یاد کرد که از حدود هفت ماه قبل مورد تصویب قرار گرفته و این از کارهای مهم است‌. وزیر مسکن و شهرسازی گفت: اقدام مذکور موجب کاهش تمرکز اینگونه تصمیم‌گیری‌ها در شورای‌عالی شهرسازی و معماری شد و اکنون استان‌های مربوطه در این زمینه باید فعال باشند‌.

به گفته وی، در حال حاضر مسوولیت تصویب طرح‌های جامع شهرهای بزرگ و کلان شهرها برعهده شورای‌عالی شهرسازی و معماری است‌.

سعیدی‌کیا در رابطه با طرح جامع تهران اظهار داشت: بعد از سال‌ها طرح جامع تصویب شده، جلساتی نیز با رییس جمهوری برگزار شده و اکنون طرح تفصیلی آن هم با مشاورینی که شهرداری‌های بیست و دوگانه گرفته‌اند به تدریج در حال آماده شدن است و بعد از تصویب طرح‌های تفصیلی توسط مراجع ذی‌ربط، عملیاتی می‌شود و شهر تهران از یک قانونمندی برخوردار خواهد شد‌.

وی افزود: نظرخواهی بسیاری در ارتباط با طرح جامع تهران صورت گرفته و در شورای اداری استان تهران نیز تصویب و مورد بررسی شورای اسلامی‌شهر تهران قرار گرفته و مهندسان مشاور هم نظرات خود را ارائه کرده‌اند و شورای‌عالی شهرسازی و معماری با اشراف به‌این نظرات تصمیم‌گیری کرده است.