گروه مسکن- روز گذشته همزمان با انتشار خبر دنیای‌اقتصاد درباره «ماموریت جدید وزارت اقتصاد برای پیگیری وام ساخت» مدیرکل تعاون استان تهران در یک نشست خبری از انتظار طولانی تعاونی‌های مسکن مهر استان تهران برای دریافت وام ۱۴میلیون تومانی خبر داد. به گفته محمود حیدری، تاکنون هیچ یک از تعاونی‌های مسکن موفق به دریافت تسهیلات ۱۴میلیونی نشده‌اند.

این خبر مسوولیت وزارت اقتصاد را سنگین‌تر می‌کند چراکه باید فشار این وزارتخانه به بانک‌های استان تهران برای پرداخت تسهیلات بیشتر شود.

شورای عالی مسکن در جلسه اخیر خود وزارت اقتصاد را مامور رسیدگی به مشکل موجود در ارتباط با پرداخت تسهیلات بانکی ساخت مسکن کرد.گزارش‌ها حاکی است، بانک‌ها بنا به دلایلی تاکنون با پروژه‌ ملی مسکن مهر همکاری نکرده‌اند.به گزارش دنیای‌اقتصاد، مدیر اداره کل تعاون استان تهران با اعلام این که تاکنون هیچ یک از تعاونی‌‏های مسکن مهر در استان تهران موفق به دریافت تسهیلات نشده‌‏اند، از تشکیل تعاونی‌های ارائه خدمات مدیریت مشاوره‌ای در سطح استان و کشور خبر داد.محمود حیدری در جمع خبرنگاران گفت: ۲۶۰‌هزار نفر در استان تهران در قالب تعاونی‌‏های کارگری و کارمندی ساماندهی شده‌‏اند.

وی گفت: برای ساماندهی مسکن مهر ۵۲۰ تعاونی مسکن در سطح استان تشکیل شده است که از این تعداد ۱۷۰ تعاونی مربوط به شهرستان‌‏های استان تهران و ۳۵۰ تعاونی مربوط به شهر تهران می‌‏باشد.

وی با اشاره این که ۷۸۰‌هزار نفر از شروع طرح مسکن مهر تا پایان اردیبهشت ماه ۸۷ در این طرح ثبت‌نام کردند، افزود: در مجموع ۳۶۵‌هزار نفر در مرحله اول واجد شرایط شناخته شده و به همراه اعضای تعاونی‌‏های مسکن کارگری و کارمندی در مجموع ۵۷۰‌هزار نفر در استان تهران واجد شرایط طرح مسکن مهر شده‌‏اند.

حیدری تصریح کرد: ۲۱۰‌هزار نفر از واجدان شرایط طرح مسکن مهر برای واگذاری زمین به سازمان مسکن و زمین شهری تهران معرفی شدند که از این میزان ۱۱۰‌هزار نفر به شهر پرند و ۴۵‌هزار نفر به شهر جدید هشتگرد معرفی شدند.

وی درمورد واگذاری زمین در سایر شهرستان‌‏های استان گفت: در شهرهای فیروزکوه، دماوند، پاکدشت و رباط کریم زمین شهری در درون شهرها واگذار می‌‏شود اما برای متقاضیان طرح مسکن در کرج ۲۶۰ هکتار زمین در اشتهارد پیش‌‏بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای ۲۰‌هزار نفر زمین در شهر پرند آماده‌‏سازی شده است و آماده‌‏سازی زمین برای ۱۲‌هزار واحد در شهر هشتگرد به پایان رسیده که بلافاصله بعد از صدور پروانه ساختمانی برای ساخت وساز آماده می‌‏شوند.

مدیرکل تعاون استان تهران با بیان اینکه هیچ یک از تعاونی‌‏های مسکن مهر استان تهران تاکنون موفق به دریافت تسهیلات از سوی بانک‌‏ها نشده‌‏اند، گفت: به دلیل آنکه بانک‌‏ها امکان تودیع وثیقه به علت عدم تفکیک زمین را نداشتند، اعطای تسهیلات از سوی بانک‌‏ها با مشکلاتی مواجه شد که بعد از پیگیری‌‏های به عمل آمده مقرر شد برای دریافت تسهیلات، قرارداد واگذاری زمین به تعاونی‌‏های مسکن در حکم وثیقه قلمداد شود تا این مشکل به طور کامل برطرف شود.

حیدری تصریح کرد: در راستای ایجاد بسترسازی برای رسیدن به سهم ۲۵‌درصدی بخش تعاون در اقتصاد در قالب سیاست اصل ۴۴ و کاهش تصدی‌‏گری دولت، تعاونی‌‏های ارائه خدمات مشاوره مدیریت در استان و همه کشور شکل خواهد گرفت.

وی گفت: تاکنون ۸ تعاونی ارائه خدمات مشاوره مدیریت در تهران تاسیس و شروع به کار نموده‌‏اند.

وی خاطرنشان کرد: همه کسانی که تا پایان سال ۸۶ در طرح مسکن مهر ثبت‌نام کردند، تا پایان سال به آنها زمین واگذار خواهد شد.