ظاهرا براساس توافقاتی که وزارت مسکن و شهرسازی با بانک مرکزی انجام داده است بانک‌ها تنها مجاز به ارائه تسهیلات به مسکن مهر هستند و سایر طرح‌های مسکن به ویژه نوسازی بافت فرسوده از اخذ تسهیلات محروم شده‌اند و بسیاری از متقاضیان نوسازی بافت فرسوده که پیش از این به آنها وعده ارائه تسهیلات داده شده بود سرگردان مانده‌اند و واحدهای مسکونی آنها نیمه‌کاره رها شده‌اند. یک مقام مسوول در وزارت مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نوسازی بافت‌های فرسوده به عنوان اولویت اصلی در برنامه‌های بخش مسکن جزو مفاد تبصره ۶ قانون بودجه است و به تناسب آن تسهیلات بانکی توسط دولت در نظر گرفته شد تا در جهت تشویق ساکنان فرسوده تسهیلات بانکی در جهت نوسازی بافت‌های فرسوده به متقاضان مربوطه پرداخت شود.

وی افزود: از سال ۸۵ سیستم بانکی پرداخت تسهیلات را آغاز کرد، اما از ابتدای امسال تاکنون در زمینه بافت فرسوده تسهیلاتی پرداخت نشده است. این در حالی است که با توافق وزارت مسکن و شهرسازی با بانک مرکزی در نهایت قرار شده است؛ ۷۵۰۰‌میلیارد تومان به طرح‌های مسکن تسهیلات داده شود که طرح‌های مسکن شامل مسکن شهری و انبوه‌سازی، مسکن روستایی، مسکن کم درآمدهای یا همان ۹۹ ساله و بافت فرسوده می‌شوند. اما ظاهرا براساس توافقاتی که وزارت مسکن و شهرسازی با بانک مرکزی انجام داده است بانک‌ها تنها مجاز به ارائه تسهیلات به مسکن مهر هستند و سایر طرح‌های مسکن به ویژه نوسازی بافت فرسوده از اخذ تسهیلات محروم شده‌اند.

وی افزود: مادامی که متقاضی مسکن مهر وجود دارد، مابقی طرح‌های مسکن از اخذ تسهیلات محروم می‌ماند این در حالی است که نیاز به ترمیم و بهسازی بافت‌های فرسوده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بخشی از مسکن مورد نیاز جامعه را تامین می‌کند. در حال حاضر نیز بسیاری از متقاضیان نوسازی بافت فرسوده پروانه اخذ کردند و منتظر دریافت تسهیلات بانکی هستند. او ادامه داد: در شرایط فعلی با آغاز فصل زمستان بر مشکلات بافت‌های فرسوده افزوده می‌شود به‌طوری که مراجعات بسیاری برای دریافت این تسهیلات در بانک‌ها وجود دارد و برخی از این واحدهای بافت فرسوده تا نیمه پیش رفته‌اند و به دلیل پرداخت نکردن تسهیلات بانکی نیمه کاره رها شده‌اند. این در حالی است که زمین‌های ۹۹ ساله در مرحله آماده‌سازی قرار دارند و هنوز ساخت‌وساز آنها شروع نشده است.

از سوی دیگر نباید انکار کرد کشور ما در معرض حوادث طبیعی مانند زلزله قرار دارد و اگر به بازسازی این بافت‌ها توجه نشود، کشور چه هزینه هنگفتی برای جبران آن متقبل خواهد شد. با توجه به این مسائل اقدامات برای بهسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده در کشور قابل توجه نبوده است و در حال حاضر بخشی از محدوده شهرها دچار معضل فرسودگی، ناپایداری و در معرض خطر و آسیب قرار دارند.