سرما به همراه رکود
ستون نبض بازار براساس یافته‌های خود از حدود قیمت مسکن در مناطق مختلف و همچنین کسب اطلاع از برخی بنگاه‌های املاک و فروشندگان، حدود قیمت‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در محله‌های مختلف تهران را منتشر می‌کند تا با مقایسه این قیمت‌ها با قیمت‌های ابتدای سال (زمان اوج گرانی مسکن) نشان دهد بازار مسکن در این روزها و ماه‌ها دچار تحول اساسی شده است.

بدیهی است فروشندگان و به‌خصوص خریداران مسکن نباید صرفا به این قیمت‌ها استناد کنند و باید برای خرید ملک در یک محله از تمام بنگاه‌های املاک موجود در آن محل درباره قیمت‌ها تحقیق و پرسش کنند تا بتوانند پایین‌ترین قیمت را برای خرید انتخاب کنند. قیمت‌های پیشنهادی در ستون نبض بازار بسته به اطلاعاتی که بنگاه‌های معاملات مسکن و فروشندگان ارائه می‌کنند، ممکن است کمی بالاتر از عرف قیمت منطقه یا حتی پایین‌تر از آن باشد. ضمن اینکه قیمت پیشنهادی در زمان انجام معامله ۲۰ تا ۳۰درصد کاهش پیدا می‌کند.اکیدا توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید ملک دارید، بعد از مطالعه قیمت‌ها در این ستون، حتما از کلیه آژانس‌های مشاور املاک در محله موردنظرتان درباره قیمت‌ها تحقیق کنید. چرا که فعلا خواسته یا ناخواسته، درست یا غلط این بنگاه‌ها هستند که قیمت مسکن را تعیین می‌کنند. البته بعد از تعیین قیمت اگر متقاضیان خرید استقبالی از قیمت‌ها نکنند، فروشنده و بنگاه مجبور می‌شوند قیمت را پایین و پایین‌تر بیاورند. همان اتفاقی که طی دو سه ماه گذشته در بازار مسکن افتاد.
***
گروه مسکن-مهدیس فرقانی:گزارش امروز نبض بازار از وضعیت فعلی بازار خرید و فروش ویلا در شهرهای شمالی حکایت دارد.
هدف از این گزارش نشان دادن میزان قیمت ویلاها در این فصل سرد پاییزی است؛ چرا که با پیدایش فصل سرما، وضعیت بازار ملک متغیر می‌شود و دلیل اصلی این کاهش قیمت و حتی رکود در بازار معاملات ملکی در این موقع از سال را می‌توان رغبت کم افراد برای خرید ویلا در این شهرها دانست و گفتنی است که استقبال از خرید ویلا در نیمه دوم سال بسیار اندک است، در حالی که خرید در این موقع از سال بسیار به صرفه است، زیرا به علت رکود، فروشندگان مجبور به کاهش قیمت واحدهای ویلایی برای فروش می‌شوند.شهرهای شمالی همیشه گزینه مناسبی برای خرید ویلا بوده چرا که شرایط اقلیمی از نظر آب و هوا و پوشش سرسبز منطقه بسیار مطلوب‌تر از دیگر شهرها بوده و این امر خواسته یا ناخواسته هر خریداری را به سوی خود جذب می‌کند و حتی با قطع و یقین می‌توان گفت که در این وقت از سال بازار ملک در شهرهای شمالی نسبت به دیگر شهرها از وضعیت بهتری برخوردار است. پایه و اساس قیمت‌گذاری روی ویلا براساس متراژ، نوع مصالح مصرف شده، نوع امکانات رفاهی و تفریحی، موقعیت قرارگیری ویلا (همجوار دریا، داخل یا خارج از شهرک)، دسترسی به مرکز شهر و بازار خرید، میزان تراکم جمعیت ساکن در اطراف ویلا، نوع سندیت و حتی امنیت منطقه تعیین می‌شود و مهمتر از همه این معیارها قیمت زمین است و نکته قابل ذکر این است که قیمت اصلی ویلا ابتدا براساس ارزش زمین آن تعیین می‌شود. قیمت‌هایی که در این گزارش آورده شده از سوی مشاورین املاک مربوط به هر شهر ذکر شده است و قیمت‌ها نیز به‌صورت تقریبی هستند، زیرا قیمت زمین در هر نقطه متفاوت است و آنقدر متفاوت که حتی دو قطعه زمین در جوار یکدیگر از لحاظ قیمت ممکن است هیچ شباهت و برابری قیمت نداشته باشند.
در چمستان قیمت پیشنهادی برای فروش هر متر مربع ویلا بین ۴۰ تا ۱۰۰هزار تومان است و قیمت هر متر مربع نسبت به دو ماه گذشته حدوداً ۵۰هزار تومان کاهش داشته و درحال حاضر بازار معاملات ویلا در این شهر با رونق همراه است.در عباس آباد قیمت پیشنهادی برای فروش هر متر مربع از ۱۰۰هزار تا ۴۵۰هزار تومان است و قیمت نسبت به چندماه گذشته ثابت بوده و در حال حاضر بازار خرید و فروش ویلا در این منطقه راکد است. در محمودیه، سیاه رود و خزر سیره که در یک منطقه قرار گرفته‌اند به طور کلی قیمت پیشنهادی برای فروش هر مترمربع ویلا از ۱۰۰هزار تا ۶۰۰هزار تومان است و قیمت نسبت به چند ماه گذشته تغییر آنچنانی نداشته و می‌توان گفت ثابت بوده و بازار خرید و فروش ویلا خالی از مشتری نیست و صورت گرفتن معاملات ملکی در این منطقه به چشم می‌خورد.