وزارت مسکن از سقوط 10درصدی قیمت مسکن در نیمه اول 87 پس از جهش 82 درصدی سال گذشته خبر داد
دنیای اقتصاد- تازه‌ترین آمار رسمی منتشرشده از سوی وزارت مسکن نشان از آن دارد که اگرچه قیمت مسکن دردوسال ۸۵ و ۸۶ حدود ۳/۲برابر شده است (۲۸درصد افزایش در سال ۸۵ و حدود ۸۲درصد افزایش در سال ۸۶) ولی میانگین قیمت‌ها در نیمه اول سال ۸۷ حدود ۱۰درصدکاهش نشان می‌دهد.براساس این گزارش، در طول ۱۷سال گذشته این پنجمین بار است که قیمت مسکن رشدی منفی از خود بر جای می‌گذارد.پیش از این، در سال‌های ۷۱، ۷۶، ۷۷ و سال ۸۳ نیز رشد قیمت مسکن منفی بود.در عین حال، جهش ۸۲درصدی قیمت مسکن در سال ۸۶ بالاترین صعود قیمت‌ها در این دوره محسوب می‌شود و در رتبه‌های بعدی، سال ۱۳۷۵ با ۶۷درصد و سال ۸۱ با ۵۰درصد قرار دارند.

نگاه رسمی به تحولات نیمسال اول 87 در بازار مسکن
مسکن با شیب تند در مسیر ارزانی است
رکورد کاهش بهای ملک در 17 سال اخیر زده شد
فرید قدیری
وزارت مسکن از ثبت رکورد کاهش قیمت مسکن در نیمه اول امسال خبر داد. گزارش 12صفحه‌ای حاوی نتایج تحقیقات مشترک وزارت مسکن و مرکز آمار ایران که دیروز دراختیار دنیای اقتصاد قرار گرفت نشان می‌دهد قیمت مسکن بعد از جهش 6/81درصدی در سال 86 در نیمه اول امسال 10درصد ارزان شد.
این کاهش در ارزش مبادله‌ای ملک اگرچه در مقایسه با رشد بی‌سابقه سال گذشته ناچیز به نظر می‌رسد اما توانسته رکورد بیشترین کاهش قیمت را بعد از ۱۷سال در بازار مسکن ثبت کند. به گزارش دنیای اقتصاد بازار مسکن در شهر تهران از سال ۷۱ تا نیمه اول ۸۷ سه بار جهش چشمگیر قیمتی داشته که شدیدترین آن در سال ۸۶ اتفاق افتاد. قیمت مسکن در سال ۷۵، ۳/۶۷درصد، در سال ۸۱ معادل ۴/۵۰درصد و در سال ۸۶معادل ۶/۸۱درصد رشد کرد. در طول ۱۷سال گذشته مطابق جدول در اکثر سال‌ها قیمت مسکن با رشد ۱۱ تا ۶۱درصدی همراه بوده است اما در سال‌های ۷۱، ۷۶، ۸۳ و نیمه اول ۸۷ با کاهش قیمت روبه‌رو شد.
در این سال‌ها به ترتیب قیمت مسکن 5/2، 7/2، 6/2 و 10درصد ارزان شد. براساس این گزارش قیمت مسکن در 30شهر بزرگ کشور در دوره 70 تا 86 با نوسانات شدید و دوره‌های رونق و رکود همراه بوده است. به طوری‌که در شهر تهران قیمت یک مترمربع زمین در سال 70 به طور متوسط 43هزار تومان بوده که در سال 86 به رقم یک میلیون و 828هزار تومان رسیده است.
در سال ۷۰ شهر تهران بالاترین متوسط قیمت زمین را به خود اختصاص داده است که برای یک متر مربع معادل ۴۳هزار تومان و کمترین متوسط قیمت مربوط به شهر دزفول معادل ۷هزار تومان بوده است. متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در تهران در سال ۷۰ معادل ۴۰هزار تومان بوده که در سال ۸۶ به یک میلیون و ۵۰۹هزار تومان رسید. این افزایش قیمت حاوی رشد ۱/۲۴درصدی است.
این میزان رشد در کلانشهرها به‌طور متوسط از 6/21درصد در شهر شیراز تا 1/24درصد در شهر تهران طی این دوره بوده است. مقایسه نرخ رشد متوسط قیمت مسکن با نرخ تورم و مصالح ساختمانی نشان می‌دهد که روند بلند‌مدت نسبتا یکسانی بین این شاخص‌ها وجود دارد هرچند قیمت مسکن از رشد بالاتری نسبت به سایر شاخص‌ها برخوردار بوده است.
تفاوت اساسی در تغییرات این شاخص‌ها در نحوه تغییر آنها در طی زمان است به‌طوری‌که قیمت مسکن دارای دوره‌های رکود و رونق می‌باشد بنابراین در سال‌هایی بدون رشد و سال‌هایی با نرخ رشد فزاینده به صورت یکسان حرکت کرده است.
این درحالی است که سایر شاخص‌ها از نوسان بسیار کمتری برخوردار هستند و روند نسبتا یکسانی را طی کرده‌اند.