همه کارگران ساختمانی تا پایان 88 ماهر می‌شوند

ارتقای مسوولیت کاردان‌های فنی در پروژه‌های ساختمانی

گروه مسکن- لیلا درخشان: وزیر مسکن و شهرسازی برنامه‌های مخصوص ارتقای سطح مهارت کارگران ساختمانی و همچنین افزایش میزان مسوولیت کاردان‌های فنی ساختمان را تشریح کرد. کارگران و کاردان‌های فنی دو گروه موثر در کارگاه‌های ساختمانی محسوب می‌شوند، اما در طی چند سال اخیر عدم توجه به آن‌ها باعث شده از یک سو سطح پایین سواد در کارگران ساختمانی، افت کیفیت ساخت را موجب شود و از سوی دیگر بازی نگرفتن کاردان‌های فنی به ضعف ارتباط قوی بین مهندس ناظر با کارگران منجر شود.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، محمد سعیدی‌کیا در دومین گردهمایی کانون کاردان‌های فنی ساختمانی کشور، از تصویب شیوه‌نامه صلاحیت مجریان ساختمانی خبر داد و گفت: با ابلاغ این شیوه‌نامه حضور کاردان‌های فنی ساختمانی در ساخت و ساز جدی می‌شود و آن‌ها می‌توانند بر فرآیند نظارت نیز حضور یابند. به موجب برنامه دیگری که از سال گذشته در صدر اقدامات وزارت مسکن و وزارت کار قرار گرفته، کلیه کارگران ساختمانی تا پایان سال ۱۳۸۸ از طریق دوره‌های تخصصی آموزشی، کارت مهارت می‌گیرند و بدین ترتیب شروع برنامه پنجم مصادف خواهد شد با حذف کارگران بیسواد از بخش ساختمان. به گزارش دنیای‌اقتصاد وزیر مسکن تاکید کرد: مبنای رشد و توسعه هر کشوری منابع انسانی آن است و بر این اساس کشور زمانی می‌تواند به رشد مطلوبی برسد که دارای نیروی انسانی کارآمد، توانمند و خلاق باشد.وی افزود: اگر در حال حاضر ۱۰۰هزار مهندس ساختمان عضو نظام مهندسی داشته باشیم به منظور افزایش بهره‌وری در فرآیند ساخت و ساز ضروری است که سه برابر این رقم کاردان‌ فنی ساختمان عضوگیری شود تا کار به صورت شبکه‌ای انجام شود. وزیر مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که کارها به صورت شبکه‌ای و حقوقی انجام شود؛ چراکه کارهای انفرادی مشکل‌زا هستند. وی با اشاره به اینکه یکی از موارد مهم در فرآیند ساخت و ساز کیفی‌سازی است، اظهار کرد: درج نام سازنده روی ساختمان بدین معنا است که آن ساختمان باکیفیت خوب ساخته شده است و اگرچه سریع‌سازی در ساخت و ساز خیلی مهم است، اما کیفی‌سازی از آن مهم‌تر است؛ چراکه افزایش عمر ساختمان و ماندگاری آن را به دنبال دارد.

سعیدی‌کیا خاطرنشان کرد: به منظور افزایش کیفیت ساختمان‌ها در سال گذشته بر اساس قراردادی که با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور منعقد شد حدود ۱۰۰هزار کارگر فنی شناسایی و دارای کارت مهارت شدند که این میزان در سال جاری به دو برابر افزایش یافته است و امیدواریم در اولین سال اجرای برنامه پنجم توسعه دیگر کارگر بدون کارت شناسایی مهارت نداشته باشیم. سعیدی‌کیا در ادامه اظهارات خود به کیفی‌سازی در طرح مسکن مهر اشاره کرد و گفت: به این منظور کمیته کیفیت ساختمان در استان‌های کشورمان احداث شده است.

وی افزود: حجم کار در کشور در بخش مسکن زیاد است و از این لحظه تا ۱۰ سال آینده سالانه باید یک میلیون مسکن شهری و ۳۰۰هزار مسکن روستایی ساخته شود که تولید این میزان مسکن با مشارکت انبوه‌سازان میسر می‌شود. وی با ابزار امیدواری از اینکه از سال آینده مصالح غیراستاندارد وارد ساخت‌و‌سازها نشود خاطرنشان کرد: قطعا با اجباری شدن بیمه کیفیت ساخت‌و‌سازها شاهد ارتقای کیفی ساختمان‌ها در کشورمان خواهیم بود.

خلاء ارتباط با مهندس

در ادامه این گردهمایی سیدعباس ذاکری، رییس شورای مرکزی کانون کاردان‌های فنی ساختمان کشور یکی از مهم‌ترین عوامل پایین بودن کیفیت ساخت‌و‌سازها در کشور را فقدان حضور جدی کاردان‌های فنی ساختمان در عرصه ساخت‌و‌ساز اعلام کرد و تصریح کرد: با گذشت ۱۳سال از تصویب و اجرایی شدن قانون نظام مهندسی و آیین‌نامه مربوطه و سایر شیوه‌نامه و دستورالعمل‌ها، همه مسوولان این مساله را درک کرده‌اند. وی خاطرنشان کرد: آنچه که در سطوح مهندسی رخ می‌دهد در سطوح پایین ظهور پیدا نکرده، در ساخت‌و‌ساز متجلی نمی‌شود و بنابراین اغلب دستخوش تغییرات اساسی می‌شود و این تغییرات شامل کلیه فرآیند اعم از طراحی، به‌کارگیری نوع مصالح آماده و استاندارد، مصالح تهیه‌شده در کارگاه و پای کار و حتی انتخاب عوامل اجرایی و فنی می‌شود و بر این اساس ساختمان‌هایی ساخته می‌شود که هیچ گونه شباهتی و همخوانی با آنچه که در طرح مدنظر بوده و طراحی شده است پیدا نمی‌کند. این مقام مسوول خلاء ارتباطی بین مهندسان با عوامل فنی را از عوامل مهم بروز مشکلات در ساخت‌و‌سازها اعلام کرد و گفت: تاثیر این خلاء حتی در تولید مصالح غیراستاندارد نیز کاملا قابل‌مشاهده است. البته تاثیر این فقدان فقط به این مورد ختم نمی‌شود، بلکه سبب افزایش هزینه‌های ساخت‌و‌ساز، هدر رفتن مصالح و کاهش بهره‌وری و نیروهای فنی و ماشین‌آلات و سبب وقوع تخریب‌های مکرر در بخش‌های اجرایی شده است. رییس شورای مرکزی کانون کاردان‌های فنی ساختمان کشور با اشاره به اینکه آنچه امروز در جامعه به عنوان سرمایه ملی، پیش روی ما است، بناهایی است که محصول سیستم معیوب است، تصریح کرد: هیچ سیستم معیوبی قادر به تولید محصول بدون عیب‌و‌نقص به عنوان خروجی سالم و کامل نخواهد بود و بدیهی است مسوولان باید این فرصت را غنیمت شمارند و در اصلاح آیین‌نامه اجرایی به جای تقسیم ساختمان‌ها بین اشخاص، اعم از مهندس و کاردان و معمار تجربی، نیروهای انسانی را براساس نیاز ساختمان‌ها تعریف کنند. ذاکری خاطرنشان کرد: به جای نگاه به منافع فردی و سهمیه‌بندی ساختمان‌ها به منظور تامین نیاز مادی اشخاص و افراد ذی‌گروه، نیاز ساختمان به نیروهای انسانی مدنظر قرار گیرد و جایگاه و حضور اشخاص براساس نیاز ساختمان در پروژه‌ها تعریف شود. وی افزود: در این صورت است که کسی نمی‌تواند مدعی شود که برای ساخت یک بنایی به کاردان یا معمار تجربی نیازی نیست و با مهندس محوری محض می‌توان ساخت‌و‌ساز کرد و به کیفیت مطلوب دست یافت.

در همین حال محمد غرضی، رییس سازمان نظام مهندسی کشور نیز با بیان اینکه حضور کاردان‌های فنی ساختمان در کشور اجتماعی‌تر از مهندسان است گفت: جایگاه مهندسان در جامعه امتیازی است این در حالی است که جایگاه کاردان‌های فنی ساختمان اجتماعی است. وی افزود: کاردان‌ها حلقه اتصال بین مردم، سرمایه و فن‌آوری هستند و بر این اساس جایگاه والایی دارند. غرضی با بیان اینکه تا کار ساخت‌و‌ساز فنی نشود مابقی صنایع کشور نیز سامان نمی‌یابند، اظهار کرد: در مجری ذی‌صلاح کاردان مقیم باید تعریف شود و امیدوارم که با حضور کاردان‌ها فن‌آوری را توسعه دهیم و سرمایه را به ثروت تبدیل کنیم و نام کاردان‌ فنی ساختمان را روی ساختمان بنویسیم.