شروط وزیر صنایع برای تولید صنعتی مسکن

محرابیان با حضور در جمع. سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فعال در ساخت و ساز قبل از ورود به بحث صنعتی‌سازی از غیبت وزیر مسکن و معاونین دعوت شده وی به مراسم استفاده کرد و شیوه فعلی ساختمان‌سازی در کشور را به باد انتقاد گرفت

فرید قدیری

مشارکت همه دستگاه‌های دولت در بخش ساخت مسکن رفته‌ رفته تکمیل می‌شود.تا پیش از این دخالت وزارتخانه‌های تعاون، کشور، بازرگانی، کار و امور اجتماعی و اقتصاد در تصمیم‌گیری‌ حوزه مسکن و همچنین پیشبرد پروژه ملی مسکن مهر اثبات شده بود، اما روز گذشته وزیر صنایع و معادن در مراسم افتتاح اولین نمایشگاه فناوری‌های نوین ساختمانی در شهرک غرب از ورود وزارت صنایع به بخش مسکن خبر داد و اعلام کرد وزارت صنایع و معادن با مشارکت بخش خصوصی ۳۰ کارخانه تولید صنعتی مسکن در کشور راه‌اندازی می‌کند. علیرضا محرابیان با حضور در جمع سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فعال در ساخت و ساز قبل از ورود به بحث صنعتی‌سازی، از غیبت وزیر مسکن و معاونین دعوت شده وی به مراسم استفاده کرد و شیوه فعلی ساختمان‌سازی در کشور را به باد انتقاد گرفت.محرابیان گفت: وضعیت فعلی ساخت و ساز قابل دفاع نیست و به‌رغم کیفیت مطلوب مصالح ساختمانی و گروه‌های مختلفی که ساخت مسکن را در کشور نظارت می‌کنند و بابت نظارت‌شان از مردم پول می‌گیرند هنوز در ساختمان‌ها نتوانسته‌ایم پاسخ درستی به مردم درباره کیفیت سازه‌ها بدهیم.وی افزود: در حالی که بیشترین تحصیلکرده‌های دانشگاهی در کشور رشته‌های مرتبط با ساختمان را فراگرفته‌اند، اما هنوز به سبک ده‌ها سال پیش مسکن ساخته می‌شود.

وزیر صنایع در ادامه افزود: دولت نهم برای اولین بار ورود مدیریتی و عملیاتی به حوزه مسکن پیدا کرد که مردم در چند ماه اخیر نتیجه این ورود را با کاهش قیمت مسکن احساس کرده‌اند.

محرابیان با اشاره به اینکه دولت‌های قبلی اعتقادی به ورود به بخش مسکن نداشتند، گفت: در گذشته اعتقاد این بود که وقتی قیمت مسکن بالا می رود کاهش آن محال است چون در آن زمان در بخش مسکن نظارتی از سوی دولت‌ها نبود، اما در یک سال گذشته با ورود دولت به بخش مسکن کاهش قیمت‌ها اتفاق افتاده و این پیامی است که دولت با مدیریت دقیق به سوداگران داده است.

وی گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرو در حوزه‌ خصوصی‌سازی، دولت‌ها بخش مسکن را هرگز رها نکرده‌اند.

صنعت ساختمان ناب است

وزیر صنایع و معادن صنعت ساختمان را صنعتی ناب و آماده سرمایه‌گذاری توصیف کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از حوزه‌های صنعت مرز اشباع سرمایه‌گذاری را گذرانده و سرمایه‌گذاران جدید باید کلی به دنبال زنجیره‌های مفقوده تولید بگردند تا راهی برای ورود به آن را پیدا کنند. اما حوزه صنعتی‌سازی ساختمان حوزه جدیدی در کشور است که جای خالی برای سرمایه‌گذاری در آن بسیار گسترده است.

وی افزود: اکنون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با ماموریتی که برای یکی از شرکت‌های تابعه‌اش در نظر گرفته راه را برای تولید صنعتی مسکن کاملا باز کرده است.

محرابیان در عین حال که شرکت «مپسا» را خط‌شکن تولید مصالح نوین ساختمانی معرفی کرد، افزود: وزارت صنایع و معادن از احداث و بهره‌برداری ۳۰ کارخانه تولید صنعتی مسکن حمایت کامل می‌کند، اما بعد از افتتاح کامل این واحدها، متقاضیان جدید باید بر اساس نیاز شهرهای مختلف کشور در این مناطق سرمایه‌گذاری و کارخانه احداث کنند.

محرابیان تصریح کرد: اخیرا پرونده ۱۷ کارخانه را برای اختصاص تسهیلات بانکی به بانک صنعت و معدن ارسال کرده و دستور داده بانک بدون مطالعه پرونده‌ها، در کمترین زمان ممکن تسهیلات را پرداخت کند.

محرابیان تاکید کرد: سرمایه تقریبی برای اجرای ۳۰ طرح مرحله اول حدود ۵۸۰۰میلیارد ریال و برای ۱۱۷ طرح تفاهم شده بیش از ۲۰هزار میلیارد ریال برآورد شده که مقرر است ۷۰درصد آن به صورت تسهیلات پرداخت شود.به گفته وی، زمان اجرای هر یک از طرح‌ها از سوی بخش خصوصی حدود ۶ الی ۸ ماه پس از اخذ تسهیلات پیش‌بینی شده است.

نیازسنجی شهرها به کارخانه تولید مسکن

به گزارش دنیای اقتصاد مهندس حسن قلعه‌نویی، مدیرعامل شرکت مپسا در مراسم افتتاح نمایشگاه دائمی فناوری‌های نوین ساختمانی که در محل ساختمان این شرکت برقرار شده، گفت: در حال حاضر مپسا از طریق یک شرکت مشاوره‌ای مشغول بررسی نیاز شهرهای مختلف کشور به کارخانه تولید مصالح نوین است که با تکمیل این تحقیق، مجوز سرمایه‌گذاری در این حوزه با توجه به نیاز شهرها داده خواهد شد.

قلعه‌نویی همچنین از وزیر صنایع‌و‌معادن خواست پروسه زمان‌بر اختصاص زمین در شهرک‌های صنعتی به سرمایه‌گذاران احداث کارخانه صنعتی‌سازی مسکن را کوتاه کند.

وی همچنین خواستار تسریع در ارائه تسهیلات بانکی شد و گفت: با توجه به اینکه در بخش تولید صنعتی مسکن کارخانه‌ها در حال احداث هستند، بازار ساخت‌و‌ساز نیز باید به گونه‌ای ساماندهی شود که تولیدات کارخانه‌ها روی زمین نماند.

مسکن را همچون خودرو می‌سازیم

رییس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در این مراسم از آمادگی کامل ایدرو و مپسا برای حمایت از صنعتی‌سازی مسکن خبر داد و گفت: همان طور که در وضعیت خودرو تیراژ و کیفیت تولید را افزایش دادیم، در صنعت ساختمان نیز تولید را توسعه خواهیم داد.

قلعه‌بانی از بخش خصوصی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این حوزه خواست کمی در برابر مشکلات صبور باشند.