دنیای اقتصاد- در ماه‌های پایانی سال 87 یکی دیگر از بازارهای مرتبط با مسکن و ساختمان از نفس افتاد.نتایج سه تحقیق جداگانه توسط خبرنگار دنیای‌اقتصاد، وزارت مسکن و اتحادیه مصالح‌فروشان نشان می‌دهد، قیمت 10 قلم مصالح پرمصرف ساختمانی طی هفته‌های اخیر در مقایسه با نیمه سال به‌طور متوسط 25درصد کاهش یافته است. تردید در فروش واحدهای نوساز در ماه‌های آینده سازندگان را بر سر دو راهی قرار داده است.

رکود مسکن بازار مرتبط را هدف قرار داد
شوک قیمت در بازار مصالح ساختمانی
رییس کمیسیون عمران: رکود، صنعت ساختمان را تهدید می‌کند
سیمان 50درصد، ‌آجر 34درصد تیرآهن و میلگرد 23 تا 47درصد ارزان شد
مدیرکل وزارت مسکن: هزینه ساخت در تهران ۳۰۴هزار تومان
فرید قدیری
در ماه‌های پایانی سال ۸۷ یکی دیگر از بازارهای مرتبط با مسکن و ساختمان از نفس افتاد.
نتایج سه تحقیق جداگانه توسط خبرنگار دنیای‌اقتصاد، وزارت مسکن و اتحادیه مصالح‌فروشان نشان می‌دهد، قیمت 10 قلم مصالح پرمصرف ساختمانی طی هفته‌های اخیر در مقایسه با نیمه سال به‌طور متوسط 25درصد کاهش یافته است. روند ارزانی در بازار مصالح ساختمانی در برخی مصالح کلیدی همچون سیمان تا مرز 50درصد نیز پیش رفته است. برخی شرکت‌های بزرگ ساختمانی این مقدار کاهش قیمت مصالح ساختمانی را بی‌سابقه توصیف می‌کنند.
انبوه‌سازان که از اواسط سال تولیداتشان به دلیل سکته قیمت مسکن، با خطر «فروش زیر قیمت» مواجه شده اکنون به دنبال راهی برای استفاده مطلوب از فرصت پیش آمده در بازار مصالح ساختمانی هستند.انبوه‌سازان بین رکود بازار مسکن و ارزانی مصالح ساختمانی گیر افتاده‌اند.
آنها از یک طرف نسبت به شروع مجدد ساخت‌وساز تردید دارند و از طرف دیگر ترجیح می‌دهند از فرصت پیش آمده در بازار مصالح استفاده کنند تا هزینه ساخت را کاهش دهند.
خبرهای تازه از حوزه ساختمان، از تلاش انبوه‌سازان حرفه‌ای برای ذخیره مصالح ساختمانی حکایت دارد که قصد دارند با فروش دارایی‌های مالی و فیزیکی‌‌شان، مصالح ارزان خریداری کنند تا در شرایط مناسب، ساخت‌وساز را از سر بگیرند.
هرچند برخی می‌گویند تولیدکنندگان مصالح ساختمانی از ترس حضور مصالح پیش ساخته یا نوین، قیمت فروش را به‌صورت کاذب کاهش داده‌اند یا حتی گفته می‌شود؛ فشارهای دولت برای تعدیل قیمت‌ها در این اتفاق موثر بوده، اما به فرض صحت این گفته‌ها، دلیل اصلی به رکود فراگیر بازار مسکن مربوط می‌شود.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، هم‌اکنون قیمت سیمان از پاکتی ۷هزار تومان در تابستان به پاکتی ۳۵۰۰ تومان رسیده است. عرضه سیمان این روزها اندکی بیش از تقاضا در بازار ساختمان است.نرخ آهن و میلگرد در بازار داخلی همسو با بورس‌های جهانی آهن‌آلات پایین آمده و از ۲۳ تا ۴۷درصد ارزان شده است.
تیرآهن و میلگرد پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی است و طبیعی است که بیشترین تاثیر را از کاهش قیمت مسکن و رکود ساخت‌وساز بپذیرد.آجر نیز در هفته‌های اخیر 34درصد ارزان شده و از تنی 53هزار تومان در نیمه تابستان به 35هزار تومان در نیمه زمستان رسیده است. شیوع استفاده از یونولیت‌های سفیدرنگ در سازه، بازار آجر را کساد کرده و این می‌تواند توجیهی برای کاهش قیمت این کالای ساختمانی باشد.مصالح‌فروشان می‌گویند: چون مشتری انبوه در بازار کم شده؛ فروشندگان در رقابت با یکدیگر سعی دارند برای جلب مشتری قیمت مصالح را کاهش دهند، اما کارشناسان اقتصاد مسکن تحلیل جامع‌تری در این باره ارائه می‌کنند.
به اعتقاد این گروه، رکود مسکن ریشه دوانده و بازارهای مرتبط را فرا گرفته است. با افت قیمت مسکن از اوایل تابستان، شتاب ساخت‌وساز نیز از اواسط پاییز به صفر نزدیک (نرخ رشد ثابت) شد و از دو ماه گذشته تغییراتی در قیمت مصالح ساختمانی به وجود آمد.کاهش قیمت مصالح ساختمانی در برخی کشورها نیز اتفاق افتاده است. در امارات بهای هر تن آهن‌آلات نسبت به نیمه دوم سال ۲۰۰۸، ۷۵درصد سقوط کرد.
همچنین بهای هر تن سیمان نیز در این کشور نسبت به سال گذشته میلادی 25درصد پایین آمده است.در بعد جهانی متوسط قیمت تیرآهن و میلگرد به ترتیب 33 و 40درصد نسبت به 5 ماه پیش کاهش پیدا کرده است. بحران کنونی اقتصاد در جهان و کاهش فعالیت‌های اقتصادی به خصوص در بخش ساختمان، مهم‌ترین عوامل سقوط قیمت آهن‌آلات و دیگر مصالح ساختمانی در بازارهای جهانی است.
رکود در بازار مصالح
رییس اتحادیه مصالح ساختمانی استان تهران در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد کاهش 50درصدی قیمت سیمان، 20درصدی قیمت آجر، 10 تا 30درصدی قیمت شن و ماسه و همچنین افت 35درصدی قیمت گچ را تایید کرد. محمدجعفر منتظری با بیان اینکه رکود ساختمانی بر فروش مصالح اثر گذاشته است، گفت: از آنجا که رکود مسکن معمولا 2 تا 3 سال طول خواهد کشید، سال آینده نیز همین وضعیت در بازار مصالح ساختمانی حاکم خواهد بود.وی تصریح کرد: بعید است مسکن مهر در سال آینده تاثیری در افزایش تقاضا برای خرید مصالح ایجاد کند.
منتظری خاطرنشان کرد: بحث ساخت‌وساز در تهران بیشتر جنبه تجاری دارد و ۶۰ تا ۷۰درصد از ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود با هدف فروش به مصرف‌کننده است، بنابراین تا زمانی که سود مورد انتظار در فروش ملک نباشد، سازندگان سرمایه‌گذار وارد نخواهند شد.
رییس اتحادیه مصالح ساختمانی استان تهران در ادامه گفت: در حال حاضر کاهش مشتری در بازار فروش مصالح کاملا مشهود است.
وی درباره سیمان نیز تصریح کرد: تولید سیمان درکشور افزایش یافته و در حال حاضر حجم تولید بیشتر از نیاز بازار است و تا زمانی که صادرات انجام نشود و ساخت‌وساز در رکود باشد، نرخ عرضه سیمان نیز در همین حد باقی خواهد ماند.
آهن؛ تولید کافی، عرضه ارزان
محمد آزاد، رییس اتحادیه آهن‌فروشان درباره نوسان قیمت انواع تیرآهن و میلگرد به دنیای اقتصاد گفت: در حال حاضر بازار آهن روزهای آرام و بدون التهاب را می‌گذارند. محصولات ساختمانی در این بازار به اندازه کافی موجود است و قیمت فروش نیز نسبت به اواسط سال بین ۴۰ تا ۵۰درصد پایین آمده است.
آزاد از ذخیره تیرآهن و میلگرد توسط کسانی که بهار و تابستان سال آینده قصد ساخت‌وساز دارند خبر داد و گفت: در سال 88 خیلی بعید است با رشد چشمگیر در تقاضا برای خرید آهن روبه‌رو شویم. رییس اتحادیه آهن‌فروشان تصریح کرد: چنانچه در ماه‌های آینده قیمت جهانی آهن تغییر نکند، پیش‌بینی می‌کنیم روند بازار آهن در کشور به همین شکل باقی بماند.
کاهش بیشتر قیمت سیمان
رییس انجمن تولیدکنندگان بتن آماده نیز در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد، افت قیمت فروش انواع مصالح ساختمانی را نتیجه کاهش در حجم ساخت‌وساز دانست و گفت: قیمت مصالح به نسبت اردیبهشت ماه کاهش چشمگیر پیدا کرده است. علی اصغر کیهانی از اعلام لیست قیمت فروش انواع بتن آماده توسط سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تولید سیمان در حال حاضر افزایش یافته و محدودیت در صادرات سیمان وجود دارد، تولید و عرضه بتن آماده نیز با قیمت‌های پایین انجام می‌شود. رییس انجمن تولیدکنندگان بتن آماده اظهار داشت: در سال آینده اگر پروژه‌های مسکن مهر به مرحله ساخت برسند، احتمال دارد رونق در بخش ساختمان و همین طور بازار مصالح به وجود بیاید.
شغل ساختمانی در آستانه تهدید
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اشاره به کاهش قیمت دو مصالح پرمصرف ساختمانی یعنی آهن و سیمان گفت: به دلیل کاهش تولید مسکن در ماه‌های اخیر تقاضا برای مصالح ساختمانی کم شده است. علی اکبر آقایی تصریح کرد: رکود ساخت‌وساز در صورت تداوم می‌تواند شغل‌های موجود در صنایع مرتبط با ساختمان را تهدید کند. رییس کمیسیون عمران درباره حجم ساخت‌وساز در تهران طی چند ماه اخیر نیز گفت: اخیرا شهردار تهران، در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون‌ عمران گزارشی از روند فعالیت‌های ساختمانی در پایتخت ارائه کرد که در آن به کاهش صدور پروانه ساختمانی اشاره شده بود و اینکه درآمد شهرداری با توجه به وابستگی این سازمان به ساخت‌وساز اخیرا کاهش پیدا کرده است.
۲۰درصد قیمت تمام شده، پایین آمده
محمود جهانی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت مسکن و شهرسازی که اوایل سال جاری هزینه ساخت مسکن (قیمت تمام شده) در تهران را مترمربعی 380هزار تومان اعلام کرده بود، اکنون با اشاره به اینکه قیمت انواع مصالح ساختمانی پایین آمده به دنیای اقتصاد گفت: با توجه به سهم 65 تا 70درصدی قیمت مصالح در هزینه ساخت، متوسط قیمت تمام شده مسکن در تهران 20درصد کاهش پیدا کرده است که در نتیجه می‌توان گفت: در حال حاضر هزینه ساخت، متری 304هزار تومان خواهد بود.

برگشت قیمت‌ها به سال ۸۵
بانک مرکزی گزارشی از شاخص‌های ساختمانی در سال‌های ۸۵ و ۸۶ منتشر کرده که در آن آمده است شاخص بهای عمده‌فروشی مصالح ساختمانی در سال ۸۶ نسبت به سال ۸۵، ۱۹درصد رشد کرده است. در این گزارش شاخص بهای مصالح فلزی و غیرفلزی نیز در سال ۸۶ به ترتیب ۴/۲۲ و ۱/۱۴درصد افزایش یافته است. با احتساب این رقم و با توجه به اینکه متوسط قیمت مصالح ساختمانی در سال جاری ۲۵درصد کاهش داشته است. می‌توان تحلیل کرد نرخ انواع مصالح ساختمانی هم‌اکنون به‌حدود قیمت‌ها در سال ۸۵ برگشته است. بازار مصالح ساختمانی در بین بازارهای مرتبط با مسکن و ساختمان بیشترین تاثیر را از ارزانی سال جاری نصیب خود کرده است. در بازار مسکن رشد قیمت در سال‌های ۸۵ و ۸۶ خیلی بیشتر از کاهش در سال جاری بوده است.