گروه مسکن- لیلا درخشان: ایرج رهبر رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: با توجه به اینکه سرعت عمل تعاونی‌های مسکن مهر در فرآیند ساخت‌وساز زیاد نیست و از سوی دیگر از نظر مالی و مدیریتی توان بالایی ندارند، بنابراین در سال آتی بازار مسکن با مشکل کمبود مصالح ساختمانی و افزایش قیمت روبه‌رو نخواهد شد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر از آنجا که مبنای ساخت‌وساز در طرح مسکن مهر انبوه‌سازی با محوریت صنعتی‌سازی است از این‌رو بسیاری از مشکلات پیرامون کمبود مصالح ساختمانی سنتی مرتفع خواهد شد. رهبر افزود: در واقع در طرح مسکن مهر صنعتی‌سازی باید نهادینه شود؛ چراکه این روش دارای مزایای بسیاری است، اما مصالح سنتی نه تنها محیط زیست را تهدید می‌کند، بلکه سریع‌سازی و انبوه‌سازی را نیز ناممکن می‌سازد. رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران تاکید کرد: در صورتی که صنعتی‌سازی در ساخت مسکن مهر رواج یابد؛ دغدغه کمبود مصالح نیز از بین می‌رود. وی افزود: برای نهادینه کردن صنعتی‌سازی امکانات و زیرساخت‌هایش فراهم است؛ چراکه در حال حاضر ۳۰ الی ۴۰درصد کارخانه‌های موجود در کشور آماده تولید مصالح صنعتی هستند که در مراحل بعدی تعداد این کارخانه‌ها باید افزایش یابد و از سوی مسوولان نیز فرهنگ‌سازی‌های لازم در این راستا باید انجام شود.

رهبر در ادامه اظهارات خود در مورد قیمت مصالح ساختمانی در مقایسه با اوایل سال‌جاری گفت: مصالح عمده ساختمانی نظیر آهن‌آلات نسبت به اوایل سال حدود ۴۰درصد کاهش یافته است. وی افزود: اساسا وقتی تقاضا برای مصالح ساختمانی افزایش می‌یابد عرضه نیز کم می‌شود و متعاقب آن قیمت مصالح ساختمانی بالا می‌رود. در همین حال سیدعلیرضا قهاری، دبیر انجمن انبوه‌سازان استان تهران نیز در این راستا گفت: اگر قرار باشد در اجرای طرح مسکن مهر از مصالح سنتی استفاده شود، هم سازندگان و هم ناظران دچار مشکل می‌شوند. وی افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه بازار ساخت و ساز در مرحله رکود به سر می‌برد قیمت مصالح ساختمانی کاهش یافته است ولی به محض اینکه بازار از رکود خارج شود قیمت مصالح ساختمانی افزایش می‌یابد. قهاری تاکید کرد: دولت باید مشوق‌هایی را ارائه دهد تا کارخانجات تولید مصالح استاندارد افزایش یابند و به طور جدی مانع استفاده از مصالح سنتی در فرآیند ساخت و ساز شود.

از سوی دیگر حسن محتشم، رییس هیات مدیره شرکت تعاونی مسکن انبوه‌سازان استان تهران نیز در این زمینه تاکید کرد: در صورتی که در سال آینده ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی عملی شود مسلما یک نامعادله‌ای بین عدم عرضه و تقاضای مصالح ساختمانی ایجاد خواهد شد که همین امر قطعا افزایش مصالح ساختمانی را به دنبال خواهد داشت. وی گفت: از سوی دیگر مطابق روال همیشه با شروع سال جدید معمولا تورم افزایش می‌یابد و این افزایش کالاهای اساسی را مشمول خواهد شد و مصالح ساختمانی نیز از این قضیه مستثنی نیستند. محتشم خاطرنشان کرد: البته افزایش مصالح ساختمانی روی قیمت مسکن تاثیرگذار نخواهد بود، چرا که وقتی مصالح افزایش می‌یابد فورا ساختمان‌ها نیز ساخته نمی‌شوند.

عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران تاکید کرد: در حال حاضر قیمت مصالح ساختمانی مخصوصا فولاد در مقایسه با دو سه ماه قبل ۵۰درصد کاهش داشته است.