خروج مسکن از رکود با 100هزار میلیارد تومان

گروه مسکن - لیلا درخشان: رییس مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی ایران میزان نیاز مالی بازار ساخت‌و‌ساز در سال جاری را با توجه به حجم تقاضای سالانه خرید مسکن محاسبه کرده است. برمبنای این محاسبه، باید سالانه در کشور ۵/۱میلیون واحد مسکونی با متوسط متراژ ۷۵متر مربع ساخته شود که ساخت این تعداد واحد در سال جاری حدود ۱۰۰هزار میلیارد تومان هزینه نقدی در بردارد.

این درحالی است که با توجه به فقر منابع مالی در بانک‌ها برای اختصاص وام ساخت بعید است بازار ساخت در سال جاری بتواند منابع مالی لازم را برای تامین تقاضا در اختیار بگیرد.

در سال گذشته فقط ۱۰درصد از میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در ساخت مسکن توسط بانک‌ها در قالب تسهیلات تامین شد.

سید علی‌رضا قهاری، رییس مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به نیاز کشور به تولید ۵/۱میلیون واحد مسکونی در طول ۱۰سال گفت: اگر تولید ۵/۱میلیون واحد مسکونی را به طور میانگین با متراژ ۷۵متر مربع برای هر واحد درنظر بگیریم، در طول سال به ساخت رقمی معادل ۱۱۲میلیون و ۵۰۰هزار متر مربع زیربنا احتیاج داریم که اگر این میزان را برای ۱۰سال محاسبه کنیم، به یک میلیاردو ۱۲۵میلیون متر مربع زیربنای مسکن در کشور نیازمند هستیم.

وی افزود: تولید این میزان زیربنا با درنظر گرفتن قیمت مسکن در‌حال‌حاضر رقمی معادل یک هزار میلیارد دلار هزینه در بردارد.

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان تهران تاکید کرد: تولید این حجم انبوه مسکن، یک برنامه‌ریزی دقیق و ضابطه‌مندی را می‌طلبد و بدیهی است که با روش‌های قدیمی ساخت‌و‌ساز و انفرادی‌سازی تحقق این هدف‌گذاری امکان‌پذیر نیست.

حمایت‌های دولتی گسترش یابد

در سال‌ گذشته دولت با ارائه مجوز شهرک‌سازی به انبوه‌سازان از یک طرف و دعوت رسمی از آنان برای ساخت‌و‌ساز در طرح مسکن مهر حمایت خود را از انبوه‌سازان اعلام کرد. اما انبوه‌سازان عقیده دارند به منظور تحقق انتظارات دولت در بخش مسکن حمایت دولت از انبوه‌سازان باید بیش از این گسترش یابد.

قهاری در این راستا گفت: در چند سال اخیر سیاست‌های اتخاذ شده در امر مسکن عمدتا با محوریت خطا و آزمون همراه بوده است و در‌حال‌حاضر فرصتی برای اتلاف وقت نداریم و باید خطاهای گذشته را نیز جبران کنیم. وی تصریح کرد: در‌حال‌حاضر برنامه‌ریزی متقن و نهادینه‌ای در بخش مسکن نداریم و اگر دولت در امر تولید و ساماندهی بازار مسکن جدی است، باید بداند تنها راه نجات مسکن کشور انبوه‌سازی به روش صنعتی‌سازی است.

همزمان با اجرای تفاهم‌نامه بین وزارت مسکن و شهرسازی و انبوه‌سازان این تصور در بسیاری از مردم ایجاد شد که ورود انبوه‌سازان به طرح مسکن مهر ضامن اجرای موفقیت این طرح است. دبیر انجمن انبوه‌سازان استان تهران در این راستا گفت: قرار نیست انبوه‌سازان نجات‌بخش طرح مسکن مهر باشند؛ چرا که موفقیت طرح مسکن مهر در گرو مولفه‌های متعددی است که تحقق همگی آنها موفقیت این طرح را به دنبال دارد.

انبوه‌سازان پاسخگو هستند

ورود انبوه‌سازان در طرح مسکن مهر علاوه برکیفی‌سازی و سریع‌سازی و ارزان‌سازی با یک رویداد مثبت دیگر همراه شده است. قهاری در این باره گفت: انبوه‌سازان شخصیت حقوقی دارند. بر این اساس آنها در مقابل تولیدات خود به متقاضیان پاسخگو هستند. این درحالی است که در شرایط عادی تعاونی‌های مسکن در قبال نوع ساخت‌و‌سازهای خود هیچ‌گونه مسوولیتی در برابر متقاضیان ندارند؛ چرا که تعاونی‌های مسکن بعد از ساخت و بعد از انحلال هیچ‌گونه مسوولیتی در برابر مصرف‌کنندگان ندارند.

مردم توان خرید مسکن ندارند

اما در حالی که پیش‌بینی شده ساخت مسکن در سال‌جاری به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد، یک کارشناس مسکن با بیان اینکه مردم به دلیل کمبود نقدینگی قدرت خرید مسکن ندارند، گفت: برای خروج از رکود باید منتظر گشایش در تسهیلات بانکی باشیم.

ایرج دانشور در گفت‌وگو با ایسنا درباره رکود بازار مسکن اظهار کرد: بحران اقتصاد جهانی، ‌رکود اقتصاد داخلی، پایین بودن میزان تولید ناخالص ملی، تورم و کمبود نقدینگی از دلایل بروز رکود در بازار مسکن هستند.

دانشور با اشاره به اینکه مسکن یک بخش خدماتی است، خاطرنشان کرد: یکی از بخش‌های سودآور و اشتغال‌زا در کشور ما مسکن است و به دلیل نبود رونق در بخش‌های کشاورزی و صنعتی، سرمایه‌ها به سمت این حوزه سرازیر می‌شوند. این کارشناس مسکن تصریح کرد: حدود ۷۰ حرفه به صورت مستقیم با بخش مسکن در ارتباط هستند، بنابراین اگر بخش مسکن دچار رونق شود، این بخش‌ها نیز از آن تغذیه می‌کنند.