تامین مسکن فرهنگیان با وام ویژه

معلمان وام ۱۴ میلیونی ساخت می‌گیرند

گروه مسکن- دولت با هدف تامین مسکن فرهنگیان و کمک به این قشر جهت خرید واحد‌های نوساز، تسهیلات ویژه‌ای برای آنها درنظر گرفت. به گزارش دنیای اقتصاد، محمد سعیدی‌کیا در مراسم شروع به ساخت بیش‌از ۵۰۰ واحد مسکونی ویژه فرهنگیان در استان قزوین گفت: معلمان می‌توانند از تسهیلات مسکن مهر برای خرید واحد‌هایی که انبوه‌سازان ساخته‌اند استفاده کنند و آن دسته از معلمانی که تاکنون از تسهیلات دولتی استفاده نکرده‌اند، می‌توانند وام ۱۴‌میلیون تومانی موضوع مسکن مهر را برای خرید واحدهای نوساز دریافت کنند. همچنین برای فرهنگیانی که از شرکت‌های ساختمانی تابعه وزارت آموزش و پرورش واحد پیش‌خرید می‌کنند نیز تسهیلات ویژه در نظر گرفته شده، به طوری که وام ۱۴‌میلیون تومانی به صورت ۵ ساله در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

به گزارش دنیای اقتصاد برخی شرکت‌های ساختمانی که برای فرهنگیان خانه‌سازی می‌کنند، طی یک سال اخیر با معضل تامین وام روبه‌رو شده‌اند. این شرکت‌ها که درگذشته با تامین ۳۰‌درصد ارزش ملک در قالب وام شرایط را برای صاحب‌خانه شدن فرهنگیان فراهم می‌کردند، اکنون به دلیل فقر منابع بانکی توان پاسخگویی را از دست داده‌اند.

وزیر مسکن پنج‌شنبه گذشته در مراسم تحویل واحد‌‌های مسکونی ویژه فرهنگیان اظهار امیدواری کرد با تسهیلات جدیدی که در اختیار فرهنگیان قرار می‌گیرد، اوضاع ساخت و عرضه مسکن برای این قشر بهبود یابد.

واگذاری ۹۹ساله‌ها اوج می‌گیرد

به گزارش دنیای اقتصاد، وزیر مسکن و شهرسازی در استان قزوین اجرای طرح مسکن مهر را در کاهش قیمت مسکن در بازار عمومی موثر دانست.

محمد سعیدی کیا با اشاره به اینکه دو‌میلیون نفر در کشور مشمول طرح مسکن مهر قرار گرفته اند، افزود: این امر منجر به کاهش تقاضای مسکن در بازار شده است.

وی با بیان اینکه امسال طرح واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله به بالاترین نقطه اوج خود خواهد رسید، تصریح کرد: تمام زیر مجموعه‌های مربوط به این طرح از جمله مسکن و شهرسازی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط، تداوم کنترل قیمت بازار مسکن را در پی خواهد داشت.

سعیدی‌کیا اظهار داشت: این طرح همچنین دارای آثار اجتماعی فراوانی نظیر افزایش افراد خانه دار در جامعه است.

وزیر مسکن و شهرسازی در گفت‌و‌گو با «ایرنا» با اشاره به ۳۱‌هزار نفر متقاضی دریافت زمین‌های ۹۹ ساله در استان قزوین بیان داشت: بهترین نقطه برای اجرای این طرح در شمال محمدیه با ۵۲۰هکتار است که با تلاش‌های مسوولان مشکلات آن برطرف شده است.

سعیدی کیا با بیان اینکه در استان قزوین در هر یک‌صد منزل مسکونی ۱۰۷ خانوار زندگی می‌کنند، خاطر نشان کرد: متوسط این میزان در کشور ۱۰۹ خانوار گزارش شده است.

وی ادامه داد: استان قزوین نسبت به سایر استان‌های کشور رشد قابل توجهی در اجرای سیاست‌های مسکن مهر داشته است.

وزیر مسکن و شهرسازی بیان داشت: منابع لازم جهت تامین زیر ساخت‌های واحدهای مسکونی مسکن مهر با پرداخت یک سوم توسط شرکت‌های خدمات رسان، یک سوم به صورت متمرکز در بودجه سال ۸۸ و یک سوم غیر از اعتبارات استانی تامین خواهد شد.

وی عرضه و تقاضا را دو اصل مهم در بازار مسکن دانست و گفت: افرادی که با تکیه بر منابع خود نتوانند صاحب خانه شوند در دهک‌های پایین جامعه قرار گرفته و برای دریافت مسکن تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی قرار خواهند گرفت.

سعیدی کیا با بیان اینکه طرح مسکن مهر برای دهک‌های سوم، چهارم، پنجم و ششم و افرادی که توانایی دارند، اما به صورت مستقیم نمی‌توانند مسکن برای خود تامین کنند بسیار مناسب است، تصریح کرد: دولت با حذف قیمت تمام شده زمین از قیمت تمام شده منزل مسکونی، کمک شایانی را در زمینه تامین مسکن به دهک‌های پایین جامعه خواهد کرد.

وی یاد آور شد: دولت با پرداخت ۱۴۰‌میلیون ریال تسهیلات جهت ساخت‌و‌ساز دومین حمایت خود را پس از حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده طرح مسکن مهر اعمال می‌کند.

به گزارش دنیای اقتصاد پنج‌شنبه گذشته وزیر مسکن از پروژه مجتمع مسکونی مینو در قزوین بازدید کرد.

براساس توافق انجام شده قبلی مقرر بود این پروژه در زمینی به مساحت ۳۰۸۷۱ متر مربع به ظرفیت ۳۰۰ واحد مسکونی در بلوک‌های ۳ و۴ طبقه احداث گردد، اما با بررسی‌های انجام شده و هماهنگی با اداره کل مسکن و شهرسازی استان به منظور صرفه‌جویی در زمین و استفاده بهینه از آن اختصاص بخشی از آن به طرح مسکن پروژه در کمتر از حدود نصف زمین قبلی به ظرفیت ۳۹۶ واحد مسکونی در سه بلوک ۱۴ طبقه طراحی گردید. در این راستا علاوه بر اینکه ۱۷۸۸۹ متر مربع زمین جهت احداث واحد مسکونی در قالب طرح مهر اختصاص یافته ۹۸ واحد نیز به ظرفیت واحدهای مسکونی فرهنگیان استان اضافه شد.

پروژه مسکونی مینو توسط شرکت تامین مسکن فرهنگیان ساخته می‌شود.

این شرکت تا پایان سال گذشته ۲۰۰۶ واحد مسکونی در قالب ۱۳ پروژه و به‌صورت اجاره به شرط تملیک به فرهنگیان استان‌های مختلف واگذار کرده است.

در حال حاضر نیز نزدیک به ۵۰۰۰ واحد مسکونی با همکاری وزارت مسکن در حال ساخت دارد.

پروژه مسکونی فرهنگیان مینو در قزوین در زمینی به مساحت ۱۲۹۸۲ مترمربع و در ۳ بلوک ۱۴ طبقه با ۳۹۶ واحد مسکونی ساخته می‌شود.