دنیای اقتصاد- اولین مزایده املاک مازاد دستگاه‌های دولتی روز گذشته با عرضه حدود ۳۰۰ فقره انواع ملک متعلق به ۱۰ بانک بزرگ کشور برگزار شد، اما استقبال از این عرضه در حد انتظار نبود.ضمن اینکه نحوه خرید‌ها در این مزایده نشان داد که در حال حاضر علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن به امید رسیدن به سود در آینده وجود ندارد. در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ املاک مازاد بانک‌ها در نوبت فروش قرار دارد.مزایده دیروز املاک یک پیام مهم هم داشت: «رکود در بازار مسکن فعلا مستقر است». اولین مزایده املاک دولتی در سال ۸۸ برگزار شد

استقبال کوچک از عرضه بزرگ

دیروز از ۲۹۳ ملک مازاد سیستم بانکی ۳۶ ملک فروش رفت

۲۰۰۰ املاک مازاد بانک‌ها در نوبت فروش

بانک‌ها تا پایان سال هر ۴۰ روز یک مزایده برگزار می‌کنند

فرید قدیری

اولین مزایده املاک مازاد دستگاه‌های دولتی روز گذشته با عرضه حدود ۳۰۰ فقره انواع ملک متعلق به ۱۰ بانک بزرگ کشور برگزار شد، اما استقبال از این عرضه در حد انتظار نبود. ضمن اینکه نحوه خرید‌ها در این مزایده نشان داد در حال حاضر علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن به امید رسیدن به سود در آینده وجود ندارد.در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ املاک مازاد بانک‌ها در نوبت فروش قرار دارد.

مزایده دیروز املاک یک پیام مهم هم داشت: «رکود در بازار مسکن فعلا مستقر است و درحالی‌که به آستانه فصل نقل‌وانتقال نزدیک می‌شویم، تقاضا برای خرید در این بازار رمق ندارد.»

براساس گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد که در مراسم مزایده روزگذشته حضورداشت، همه کسانی که در این مزایده بخش کوچکی از حجم بزرگ املاک بانک‌ها را خریدند، برای استفاده اقدام به خرید کردند نه احتکار.

در مزایده دیروز انواع ملک مسکونی، مغازه و کارگاه صنعتی عرضه شد و خریدارن اغلب کسانی بودند که یا برای اقامت در املاک با کاربری مسکونی اقدام به خرید کردند یا برای فعالیت صنعتی (خرید سوله یا کارخانه) و فعالیت تجاری (خرید مغازه) ملک بانک‌ها را صاحب شدند.بانک‌های دولتی بعد از مزایده بهمن ۸۷، در سال‌جاری نیز به دنبال مصوبه دولت و تاکید شخص رییس جمهور مبنی بر فروش املاک مازاد، پیش‌قدم شدند و ۲۹۳ ملک مازادشان را به ارزش مجموع یک‌تریلیون و ۱۵۲میلیارد ریال برای فروش عرضه کردند. این فروش مزایده‌ای از ۱۷ اردیبهشت ماه امسال آغاز شد و دیروز با بازگشایی پاکات شرکت‌کنندگان، به پایان رسید که در نهایت ۳۶ ملک به ارزش حدود ۶میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان فروش رفت.

در مزایده دیروز املاک بانک‌ها حدود ۴۰ نفر از شرکت‌کنندگان در هنگام بازگشایی پاکات حضور داشتند. این درحالی است که ۹۲ نفر در مزایده شرکت‌ کرده بودند.

در مرحله اول فروش مزایده‌ای املاک بانک‌های دولتی که بهمن‌ماه سال گذشته برگزار شد، از نزدیک به ۳۰۰ فقره ملک، ۱۶ فقره ملک به ارزش ۴میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان فروش رفت.حسین یوسف‌زاده، مدیرعامل شرکت فروش املاک مازاد بانک‌ها (فام) در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد درباره برنامه‌های آتی گفت: در حال حاضر نزدیک به ۷۰۰ ملک مازاد سیستم بانکی کشور را در برنامه فروش داریم که تا پایان سال هر ۴۰ روز یک مزایده برگزار می‌کنیم.

وی افزود: در دور سوم مزایده که تا ۴۵ روز دیگر برگزار می‌شود، بسته به تمایل بانک‌ها نسبت به فروش مجدد املاکی که در دو دوره پیش فروش نرفته، هم می‌توانیم این املاک را عرضه کنیم و هم املاک جدید را در مزایده اعلام می‌کنیم.مدیرعامل فام تصریح کرد: کسانی که در مزایده اخیر شرکت کرده بودند معادل ۵درصد ارزش ملک مورد درخواست‌شان را به عنوان سپرده نزد شرکت گذاشته‌اند که به قبول‌نشدگان در مزایده این مبلغ را بر‌خواهیم گرداند.

به گزارش دنیای اقتصاد، از ۳۶ ملکی که در مزایده دیروز املاک مازاد بانک‌ها فروش رفت، بیشترین املاک به استان سیستان و بلوچستان تعلق داشت و مابقی در استان‌های تهران، خراسان رضوی، هرمزگان، مازندران، زاهدان، زنجان، اراک، خراسان جنوبی، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کرمانشاه قرار داشت.

همچنین بیشترین تقاضا برای خرید متعلق به یک ملک مسکونی در استان اراک بود که ۷ نفر در این مزایده شرکت کرده بودند.