لیلا درخشان

رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران: رکود مسکن نرخ اجاره‌بها را افزایش می‌دهد

رییس اتحادیه مشاوران املاک: اظهارات انبوه‌سازان برای بازار مسکن مضر است. رییس انجمن انبوه‌سازان پیش‌بینی در مورد تعدیل نرخ اجاره بهای مسکن در تابستان امسال را قبول ندارد.

ایرج رهبر می‌گوید: چون تولید مسکن سالانه به اندازه زیادی کمتر از نیاز جدید ناشی از ازدواج است؛ بنابراین متقاضیان مسکن بیشتر به سمت اجاره می‌روند و همین مساله افزایش اجاره‌بهای مسکن را درپی خواهد داشت.

اما در مقابل، رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه آمارهای هفتگی از بازار مسکن در اختیار دارد، تاکید دارد: روزهای خوش در بازار اجاره نزدیک است.‌

در حالی که رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران از کاهش اجاره بهای مسکن خبر داده و ازآن به عنوان خبری خوش یاد کرده است، رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران این خبر را رد کرد و پیش‌بینی کرد احتمال افزایش اجاره بها در سال جاری وجود دارد.ایرج رهبر با اعلام این مطلب به دنیای اقتصاد گفت: با توجه به حاکمیت رکود در معاملات مسکن که حاکی از کاهش قدرت خرید مردم است، تقاضا برای اجاره نشینی افزایش می‌یابدو افزایش تقاضا برای تامین مسکن از طریق استیجار به طور طبیعی افزایش نرخ اجاره بهای مسکن را به دنبال دارد. رییس انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: بنابر آمارها سالانه ۸۵۰هزار ازدواج به ثبت می‌رسد که میزان مسکن تولید شده به هیچ وجه تکافوی این نیاز را نخواهد داشت. وی اظهار داشت از این رو این افراد برای پاسخگویی به نیاز خود به اجاره نشینی روی می‌آورند و همین امر افزایش اجاره بهای مسکن را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اظهارات اخیر رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران مبنی بر کاهش نرخ اجاره بها گفت: اگر در برخی از مناطق اعیانی تهران اجاره بها به صورت موضعی کاهش یافته است تعمیم آن به همه مناطق به صورت فراگیر صحیح نیست. رهبر تاکید کرد: مسوولان در این زمینه باید شفاف‌سازی کنند و واقعیت را به مردم بگویند.

استدلال ما بازار است

اما همزمان با اظهارات این مقام مسوول، مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد تحلیل انبوه سازان مبنی بر افزایش اجاره بها را رد کرد و گفت: انبوه سازان با استناد به یکسری آمار و ارقام استدلالات خود را راجع به آینده بازار مسکن ارائه می‌دهند؛ این در حالی است که ملاک ارزیابی ما تحقیقات روزانه از مشاوران املاک در مناطق مختلف تهران است. وی تاکید کرد: بنابر تحقیقات میدانی اتحادیه از بخش اعظمی‌از بنگاه‌های املاک در نقاط مختلف تهران در حال حاضر اجاره‌بها در شمال تهران ۳۰درصد، جنوب ۲۰درصد و در شرق تهران بین ۱۸ تا ۲۲در صد کاهش داشته است. خسروی تاکید کرد: در حال حاضر رکود در معاملات مسکن باعث شده تا فروشندگانی که از فروش واحدهای خود مستاصل شده‌اند به اجاره داری روی بیاورند و این عرضه وسیع کاهش نرخ اجاره بهای مسکن را به دنبال دارد.وی تاکید کرد: مشاوران املاک از نزدیک این مسائل را لمس می‌کنند؛ بنابراین کاهش نرخ اجاره بها در تابستان سال‌جاری حتمی‌است.

خسروی تاکید کرد: اظهارات انبوه‌سازان از نظر روانی برای بازار مسکن مضر است.