تاخیر بانک‌مرکزی در اعلام شاخص مسکن

گروه مسکن- بانک‌مرکزی ۶ ماه است درباره اوضاع بازار مسکن گزارشی منتشر نکرده است.

مرکز آمار و داده‌های بانک‌مرکزی که به صورت دوره‌ای شاخص قیمت مسکن و اجاره‌بها در کشور و همچنین میزان سرمایه‌گذاری‌ بخش خصوصی در ساخت‌وساز و تعداد واحدهای مسکونی تکمیل‌شده آماده مصرف را در دوره‌های ماهانه، فصلی و سالانه در قالب گزارش‌های مکتوب اعلام می‌کند، از ابتدای امسال تاکنون فقط یک گزارش آن هم در اردیبهشت ماه درباره شاخص قیمت مربوط به فروردین‌ماه سال۹۱، منتشر کرده است. این در حالی است که درباره میزان سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در بازار ساخت‌وساز، آخرین گزارش منتشر شده توسط بانک‌مرکزی مربوط به نیمه اول سال گذشته است!

تاخیر طولانی در اعلام شاخص‌های مربوط به بخش مسکن آن هم در شرایطی که این دولت به ماه‌های پایانی عملکردش نزدیک می‌شود و نیاز دارد مرجع بررسی کننده تحولات اقتصادی - بانک‌مرکزی - با سنجش آماری، خوب و بد اوضاع را برای مسوولان به تصویر بکشد، می‌تواند در نحوه مدیریت این بخش اثرمنفی بگذارد.

هم اکنون در قسمت «آمار و داده‌ها» در سایت رسمی بانک مرکزی، آخرین گزارش مربوط به شاخص قیمت کالا- از جمله قیمت مسکن و اجاره بها- مربوط به فروردین سال ۹۱ است.

همچنین در این سایت تازه‌ترین گزارش مربوط به میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت ساختمان مربوط به دوره زمانی نیمه اول سال ۹۰ است.