رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: هماهنگی‌های لازم با شهرداری در حال انجام است که هر یک از طرفین برای اجرای توافقنامه صدور شناسنامه فنی تجهیز شوند. محسن بهرام غفاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه صدور شناسنامه فنی به طور تدریجی اجرا خواهد شد، اظهار کرد: این توافقنامه از اول دی ماه و با صدور شناسنامه فنی ساختمان‌های سه‌هزار‌متر مربع در شش ماه اول آغاز خواهد شد.، پس از آن برای ساختمان دو‌هزار و ۵۰۰‌متر و به ترتیب برای سایر ساختمان‌ها این امر صورت خواهد گرفت که تا سال ۸۸ باید برای تمامی‌ ساختمان‌ها شناسنامه فنی صادر شود.

غفاری با اشاره به اینکه تا خرداد سال ۸۷ تمامی‌ ساختمان‌های بالای سه‌هزار‌ متر شناسنامه دریافت خواهند کرد، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در حدود ۶۰۰ متقاضی در تهران برای صدور شناسنامه فنی در مرحله اول برای ساختمان‌های سه‌هزار‌متر مراجعه کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی شناسنامه‌ها زیر چاپ قرار دارند و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای اجرای این طرح در حال آماده‌سازی است.

به گزارش ایسنا، چندی پیش توافقنامه صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ها به امضای وزیر مسکن، رییس شورا، شهرداری تهران و رییس سازمان نظام مهندسی رسید.

این توافقنامه برای تسهیل در فرآیند اجرای آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان موضوع «محدوده عمل و نحوه اجرا و کنترل مقررات ملی ساختمان در ساخت‌وسازها» و اجرای مرحله‌ای مبحث دوم مقررات ملی ساختمان به منظور بالابردن کیفیت ساخت و ساز و روان کردن گردش کار صدور پروانه ساختمان منعقد شد.

بر اساس این توافقنامه مراحل صدور پروانه ساخت شامل مراجعه مالک به شهرداری و دریافت دستور تهیه نقشه، انتخاب طراح توسط مالک از بین طراحان واجد صلاحیت (در صورت تمایل مالک به یکی بودن طراح و ناظر، طراح معرفی شده در صورت داشتن صلاحیت نظارت و ظرفیت می‌تواند به عنوان طراح و ناظر معرفی شود. در هر صورت پرداخت حق‌الزحمه ناظر از سوی نظام مهندسی صورت خواهد گرفت و ظرفیت طراحی و نظارت توسط نظام مهندسی تعیین می‌شود.) ارائه نقشه‌های فاز یک معماری به شهرداری برای کنترل، تایید و تعیین و دریافت عوارض توسط شهرداری، ارائه نقشه‌های مرحله دوم معماری و محاسباتی و تاسیساتی به سازمان نظام مهندسی برای بررسی، معرفی لیست ناظران واجد شرایط از سوی نظام مهندسی به شهرداری بر حسب میزان نیاز، معرفی ناظر ساختمان از سوی شهرداری بر اساس فهرست اعلامی از سوی نظام مهندسی موضوع بند پنج متناسب با ظرفیت و معرفی به نظام مهندسی برای عقد قرارداد...

با نظام مهندسی، معرفی مجری ذی‌صلاح توسط مالک به شهرداری، واریز عوارض صدور پروانه بر اساس اعلام شهرداری توسط مالک (واریز عوارض مربوط به هزینه‌های نظارت و صدور شناسنامه فنی و ملکی به حساب نظام مهندسی)، صدور پروانه ساختمان توسط شهرداری با درج مشخصات طراح، ناظر و مجری در پروانه و ارسال یک نسخه الکترونیکی از آن به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان جهت اطلاع، ارائه گزارش‌های مرحله‌ای توسط ناظر به شهرداری و سازمان نظام مهندسی و پرداخت مرحله‌ای حق‌الزحمه ناظر از سوی نظام مهندسی پس از بررسی و تایید گزارش ناظر در هر مرحله، تکمیل دفترچه اطلاعات و شناسنامه فنی و ملکی و نقشه‌هایی چون ساخت ساختمان به وسیله مجری و کنترل و تایید و صدور آن توسط سازمان نظام مهندسی و صدور پایان کار توسط شهرداری پس از اخذ شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و نقشه‌های چون ساخت است. بر اساس تبصره‌های این توافقنامه انتخاب طراحان، ناظران و مجریان در چارچوب صلاحیت‌ها و ظرفیت‌های آنها که بر اساس قانون نظام مهندسی مشخص شده است، صورت خواهد گرفت.