دیدگاه‌های متفاوت درباره مهار رشد قیمت مسکن
دکتر مینو رفیعی: این طور نیست که رشد قیمت مسکن در کشور مهار شده باشد.

مدیر مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت ایران: «امیدوارم این اتفاق بیافتد».
رییس انجمن انبوه‌سازان: در نیمه اول امسال بازار مسکن آرام‌تر شده و آب روی شعله‌های افزایش قیمت‌ها در این بخش ریخته شده است.
ولی آذروش: مهار رشد قیمت مسکن را در نیمه اول امسال تایید نمی‌کنم.
گروه مسکن- میترا یافتیان: پیرو انتشار گزارش ویژه وزارت مسکن مبنی بر رشد 5درصدی قیمت مسکن در تهران طی نیمه اول سال‌جاری و به دنبال آن مهار رشد قیمت‌ها که در ابتدای هفته جاری در این بخش منتشر شد، پیرو آن دیدگاه‌های موافق و مخالفی مطرح شد به طوری که روز گذشته برخی از این نظرات منتشر و طی آن مهدی موذن، رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان، بدترین وضعیت بازار مسکن را از دست دادن قدرت خرید خریداران مسکن و روی‌آوردن به تامین مسکن اجاره‌ای دانسته است.
اما مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران به گفته‌های دولت مبنی بر کاهش همیشگی تورم در بخش مسکن امید بسته و ابراز امیدواری کرده است وعده‌های دولت برای افزایش عرضه مسکن در کشور محقق می‌شود.
علیمی، معاون وزیر سابق مسکن هم ابراز عقیده کرد: اگر نمی‌توان منکر رشد قیمت مسکن در کشور شد، اما باید پذیرفت که التهاب بازار مسکن کاهش یافته و فروکش کرده است.
بر این اساس در شماره امروز نیز برخی گفت‌وگوهای گروه مسکن و عمران دنیای اقتصاد با تعدادی از صاحبنظران موافق و مخالف این طرح در ادامه می‌آید:
کاهش چندانی در قیمت اتفاق نیفتاده است
دکتر مینو رفیعی، کارشناس و عضو گروه تدوین طرح جامع مسکن در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد افزود: این طور نیست که رشد قیمت مسکن در کشور مهار شده باشد، اما کاهش جزئی در افزایش قیمت‌ها صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه در نیمه اول امسال کاهش
قابل ملاحظه رشد قیمت‌ها را در حوزه مسکن شاهد نبوده‌ایم، اظهار کرد: در وضعیت کنونی نمی‌توان مدعی بود که رشد تصاعدی قیمت مسکن مهار و متوقف شده است.
امیدواریم مهار رشد قیمت مسکن اتفاق بیافتد
مهندس افشین پروین‌پور، مدیر مرکز مطالعات تکنولوژی «دانشگاه علم و صنعت ایران» نیز در رابطه با گزارش اخیر وزارت مسکن درباره مهار رشد قیمت‌ها در بازار مسکن به این جمله بسنده کرد: «امیدوارم این اتفاق بیافتد.»
وی پیرامون رشد 5درصدی قیمت مسکن در تهران طی نیمه اول امسال تصریح کرد: حتی اگر میانگین رشد قیمت‌ها را در نقاط مختلف تهران محاسبه کنیم، عددی بیش از 5درصد رشد قیمت مسکن در تهران حاصل می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: براساس گزارش وزارت مسکن قیمت مسکن در سال گذشته ۲۸درصد رشد داشته، در حالی که این میزان نیز در واقعیت بیشتر از آن چیزی است که در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته است.
وی ابراز امیدواری کرد: به غیر از طرح لیزینگ مسکن که اجرای آن در برنامه‌های دولت خیلی پررنگ نیست، در صورت اجرا شدن کامل و دقیق سایر برنامه‌ها و سیاست‌های دولت در بخش مسکن، قطعا رشد قیمت مسکن در سال‌های آتی مهار می‌شود.
رشد قیمت مسکن مهار نشده است
ولی آذروش، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد مهار رشد قیمت مسکن را در نیمه اول امسال تایید نکرد و گفت: علاوه‌بر اینکه رشد قیمت مسکن مهار نشده، افزایش قیمت نیز در این بخش بیش از 5درصد 6ماه اول امسال و بیش از 28درصد در سال گذشته بوده است.
وی تصریح کرد: متاسفانه وضعیت بازار مسکن نسبت به قبل تغییری نداشته و همان مشکلاتی که در سال گذشته با آن مواجه بودیم، امروز نیز همچنان به قوت خود باقی است و هنوز هم به لحاظ افزایش نقدینگی و عدم برنامه‌ریزی برای سرازیر نشدن آن در بخش مسکن شاهد مسائل متعددی هستیم.
به اعتقاد وی، در شرایطی که هنوز تولید و عرضه مسکن آن طور که باید و شاید افزایش نیافته است و همچنان وام‌های غیراصولی پرداخت می‌شود، نمی‌توان نسبت به کاهش قیمت مسکن و مهار رشد آن در کشور امیدوار بود.
وی گفت: آنچه مسلم است هیچ‌گونه کاهش قیمتی در بخش مسکن اتفاق نیافتاده و اگر نوسانی در این بخش نبوده است، به مفهوم ثبات رشد قیمت مسکن در کشور نیست.
روند رشد قیمت مسکن به سمت ثبات حرکت می‌کند
بنابراین گزارش، در مقابل این نظرات، مجتبی بیگدلی، رییس انجمن انبوه‌ سازان معتقد است: اگرچه در سال گذشته شوک‌های شدیدی بر بازار مسکن تحمیل شد و در پی آن مصالح ساختمانی و قیمت مسکن افزایش ناگهانی یافت، اما در نیمه اول امسال بازار مسکن آرام‌تر شده و آب سردی بر شعله‌های افزایش قیمت‌ها در این بخش ریخته شده است.
وی شفاف بودن سیاست‌های دولت را در بخش مسکن و اجرای طرح واگذاری زمین‌های با اجاره 99 ساله در بازگردانی آرامش به بازار مسکن موثر دانست و نسبت به تحقق وعده‌های دولت در این بخش ابراز خوش‌بینی کرد.
وی گفت: البته این خوش‌بینی مشروط بر این است که حوزه‌های خاصی همانند بورس فلزات عملکرد نادرستی نداشته باشند، زیرا عملکرد ضعیف این بورس در سال گذشته موجب شد تا بر افزایش قیمت‌ آهن‌آلات حدود ۱۲۰ درصد افزایش یابد و به تبع آن رشد قیمت مسکن در کشور صورت گیرد. وی ابراز عقیده کرد:‌ با توجه به اینکه در سال گذشته قیمت زمین، مصالح ساختمانی و مسکن تا ۱۲۰درصد نیز افزایش یافت، طبیعی است اگر قیمت این اقلام در سال‌جاری مطابق با تورم موجود در کشور تا حد ۲۵درصد افزایش قیمت داشته باشد.