طرح جامع بالاخره تصویب شد

دنیای اقتصاد - به گفته رییس شورای شهر تهران، تراکم‌های متفاوتی برای مناطق مختلف شهر تهران براساس ویژگی‌ها و مشخصات فنی پیش‌بینی شده که از ۱۲۰درصد تا ۳۶۰درصد متغیر است، ضمن اینکه برای ساخت بلند مرتبه نظیر ۱۲ طبقه و حتی ۳۵ طبقه نیز فکر شده و طرح جامع بدین لحاظ قابلیت انعطاف دارد. طرح جامع تهران تصویب شد

براساس طرح جامع تهران ساختمان‌های بالای ارتفاع ۱۸۰۰ متر، باقی می‌مانند؛ اما اجازه نوسازی ندارند

گروه مسکن - میترا یافتیان: طرح جامع شهر تهران که طی سال‌های اخیر تهیه و بارها مورد انتقاد کارشناسان و متخصصان امر قرار گرفت، پس از بررسی‌های فراوان در شورای عالی شهرسازی و معماری بالاخره به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید و پایتخت ایران پس از ۳۷ سال صاحب طرح جامع شد.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، حسن بیادی، نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه پنجاه و هشتمین جلسه غیرعلنی شورای شهر با اعلام این خبر و در واکنش به تصویب این طرح گفت: به دلیل دخالت‌‌های غیرکارشناسی، اهداف در طرح جامع به طور صددرصد محقق نشده است.

نقش مسائل حزبی در طرح جامع

وی افزود: در تصویب طرح جامع تصمیم‌سازها و تصمیم‌گیرها باید حداقل مسائل شهرسازی و معماری را بدانند، زیرا در کار شهرسازی و معماری با رای‌گیری نمی‌شود تصمیم گرفت.

وی ابراز عقیده کرد: تصمیماتی که در تصویب این طرح گرفته شد با رای‌گیری صورت گرفت نه با نظر کارشناسی. وی تصریح کرد: همه ما رای دادیم تا نهاد مطالعات و تهیه طرح‌های توسعه شهری تهران تصمیم‌گیر باشد؛ اما به نظر من آن چیزهایی که مصوب کردیم نظرات کارشناسی بوده نه نظرات شخصی خودمان.

به اعتقاد وی آن نتایجی که باید از طرح‌های جامع و تفصیلی گرفته می‌شد، به صورت صددرصد نبوده و مسائل سیاسی در تصمیم‌گیری آن دخیل بوده است.

وی صراحتا اعلام کرد: با شجاعت در طرح جامع شهر تهران تصمیم‌گیری نشده است. اغلب کسانی که این طرح را تصویب کردند هیچ کدام صاحب رای نبودند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری می‌تواند این طرح را با موفقیت اجرایی کند، گفت: تا زمانی که نظرات شخصی در کار است، هر کس می‌تواند این طرح را به هم بزند همچنان که در مدیریت‌های قبل این کار انجام شد.

برخی جزئیات طرح جامع تهران

رییس شورای شهر تهران نیز پس از پایان جلسه روز گذشته شورای شهر تهران با اعلام تصویب طرح جامع شهر تهران در شورای عالی شهرسازی، این طرح را بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: شهر ما امسال پس از ۳۷سال صاحب طرح تفصیلی شده و به این ترتیب از بی‌برنامگی بیرون می‌آید.

وی تصریح کرد: از این پس شهر تهران با سلیقه شخصی اداره نخواهد‌شد، ضمن اینکه در طرح جامع، ظرفیت مناسبی برای ساخت‌و‌ساز واحدهای مسکونی پیش‌بینی و این ظرفیت‌ها ساماندهی شده است، به طوری که در مناطق مختلف شهر تهران براساس ویژگی‌های موجود تراکم متفاوتی برای آن پیش‌بینی شده است.

رییس شورای شهر تهران تصریح کرد: تراکم‌های متفاوتی برای مناطق مختلف شهر تهران براساس ویژگی‌ها و مشخصات فنی پیش‌بینی شده که از ۱۲۰درصد تا ۳۶۰درصد متغیر است، ضمن اینکه برای ساخت بلند مرتبه نظیر ۱۲ طبقه و حتی ۳۵ طبقه نیز فکر شده و طرح جامع بدین لحاظ قابلیت انعطاف دارد.

بنابراین از این نمونه طرح‌های موضوعی و موضعی پیش‌بینی می‌شود در کل طرح جامع، چارچوبی منعطف داشته و با در نظر گرفتن مشخصات علمی و فنی و نیازهای زندگی در تهران تطبیق داده می‌شود.

افزایش تراکم از ۱۱۳ به ۱۸۰

به گفته وی، تراکم کنونی ۱۱۳درصد، در طرح جامع و تفصیلی به ۱۸۰درصد رسیده است.

وی افزود: همچنین سطح اشغال ساخت‌وساز ۶۰درصد است که اگر این سطح اشغال به ۵۰ و ۴۰درصد کاهش یابد به صورت تشویقی تراکم می‌گیرد.

چمران درباره پیش‌بینی‌های طرح جامع و تفصیلی برای نوسازی بافت‌های فرسوده و برخی مناطق فرسوده پایتخت گفت:‌ ۷۶ عنوان طرح موضعی و موضوعی در طرح تفصیلی پیش‌بینی شده که نوسازی بافت‌های فرسوده نیز در قالب همین طرح دیده شده است.

تعیین تکلیف ساختمان‌های بالای ۱۸۰۰متر

چمران با بیان اینکه ساختمان‌های قرار گرفته در ارتفاع بالای ۱۸۰۰متر پایتخت اجازه نوسازی ندارند، گفت: براساس طرح جامع تهران ساختمان‌های موجود در بالای ارتفاع ۱۸۰۰متر در پایتخت که دارای پروانه ساخت هستند باقی می‌مانند، اما در صورت استهلاک و پایان عمر ساختمان دیگر اجازه نوسازی ندارند و باید آن مکان را تخلیه‌کنند.

وی افزود: البته ساکنان این ساختمان‌ها می‌توانند ملک خود را تعمیر کنند، اما اجازه ساخت‌وساز مجدد را ندارند. بدین لحاظ می‌توانند با گرفتن زمین معوض از شهرداری تهران آن مکان را تخلیه کنند تا شهرداری به جای این ساختمان‌ها فضای سبز احداث کند. وی تصریح کرد:‌ ساخت‌وساز در ارتفاع بالای ۱۸۰۰متر پایتخت ممنوع است، اما به خاطر حفظ حقوق مکتسبه ساکنان ساختمان‌های موجود در این ارتفاعات که دارای پروانه هستند، به آنان اجازه خرید و فروش، تعمیر و سکونت داده شده؛ اما مجوز بازسازی ندارند.