فراخوان برای انعقاد قرارداد حمل‌ونقل ریلی در شهر جدید پرند

گروه مسکن- میترا یافتیان: توسعه حمل‌ونقل عمومی برای تسهیل در تردد ساکنان شهرهای جدید به کلان‌شهرها در اولویت برنامه‌های دولت قرار گرفت. مهندس ذاکرالحسینی،‌ مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: توسعه حمل‌ونقل ریلی برای شهرهای جدید در حال برنامه‌ریزی و بخشی نیز در حال اجرا است؛ به طوری که فراخوان برای انعقاد قرارداد حمل‌ونقل ریلی در دو شهر جدید پرند و هشتگرد در حال انجام است؛ وی افزود: بخشی از عملیات احداث خط متروی هشتگرد نیز در سال جاری آغاز شده است.

ذاکرالحسینی، تصریح کرد: در همین راستا شورای‌عالی ترافیک نیز توسعه حمل‌ونقل ریلی را برای ۸شهر جدید مصوب کرده است که بنا داریم، این میزان را به ۱۲ شهر جدید افزایش دهیم.

به این ترتیب امیدواریم مشکل حمل‌ونقل ریلی در شهرهای جدید ظرف ۳سال آینده رفع و امکان استفاده از این سیستم حمل‌ونقل در این مناطق فراهم شود.

ظرفیت شهرهای جدید ۲میلیون واحد مسکونی

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه گفت‌وگو با «دنیای‌‌اقتصاد» گفت: هم‌اکنون ۱۴شهر جدید در اطراف ۸ کلان‌شهر کشور وجود دارد که مجموع ظرفیت این شهرها حدود ۹۰۰هزار واحد مسکونی بوده و قرار است از امسال، طی مدت ۳سال این میزان ظرفیت به ۲میلیون واحد مسکونی افزایش پیدا کند.

ذاکرالحسینی افزود: براساس تبصره «۶» قانون بودجه سال ۸۶ کشور، از مجموع ۵/۱میلیون واحد مسکونی که در طرح واگذاری زمین با اجاره ۹۹ساله در شهرها دیده شده است، ساخت ۳۷۵هزار واحد برای ۱۴ شهر جدید واقع در اطراف کلان‌شهرهای کشور نظیر تهران در نظر گرفته شده که تا پایان سال در اختیار مشمولان دریافت این واحدها قرار گیرد.

وی تصریح کرد: به واقع طی سال‌جاری ۱۰هزار میلیارد تومان نیز در قالب تسهیلات ساخت واحد‌های مسکونی از سوی دولت اختصاص یافته، به طوری که این میزان جوابگوی ارائه تسهیلات ساخت برای حداقل ۵۰۰هزار واحد مسکونی شهری و ۳۰۰هزار واحد روستایی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود واگذاری زمین با اجاره ۹۹ساله برای شهرهای بزرگ در مناطق دارای بافت‌های فرسوده صورت می‌گرفت، اظهار کرد: اگر چه نوسازی بافت‌های فرسوده برای دولت از اهمیت بالایی برخوردار است، اما اغلب زمین‌های واقع در بافت‌های فرسوده دارای مالکیت خصوصی است و دولت نمی‌تواند نقشی در واگذاری آنها داشته باشد؛ بدین لحاظ در شرایط کنونی تامین زمین برای حل مشکل مسکن در کلان‌شهرها باید از طریق دیگری تحقق می‌یافت که در این میان توسعه منفصل شهرها یکی از بهترین راهکارها بود؛ به طوری که شهرهای جدید با امکانات و جاذبه‌های مناسب در فاصله قابل قبولی از کلان‌شهرها ایجاد شود.

وی گفت: از سوی دیگر دولت زمین‌های بسیار زیادی را در خارج از شهرهای بزرگ دارد که با واگذاری به صورت اجاره ۹۹ساله می‌تواند امکان استفاده از این زمین‌‌ها را برای فاقدین مسکن در کلان‌شهرها فراهم کند. این در حالی است که در شهرهای بزرگ امکان واگذاری زمین به مردم از سوی دولت بسیار کم است. به گفته وی، هر چه عرضه زمین دولتی افزایش یابد، دولت می‌تواند در عرصه تعادل بخشی به قیمت زمین نقش‌آفرینی کند.

از سوی دیگر واگذاری زمین در اطراف کلان‌شهرها و در قالب شهرهای جدید این امکان را برای شهرنشینان فاقد مسکن فراهم می‌کند که ملک را با قیمتی پایین‌تر از شهرهای مادر تامین کنند. ضمن اینکه از این طریق اسکان سرریز جمعیت کلان‌شهرها در شهرهای جدید برای دولت هم فراهم می‌شود و بخشی از معضل مسکن در این مناطق رفع می‌شود.