به ‌رغم اینکه خرید و فروش و انتقال تراکم ساختمان بین مناطق ممنوع و غیرقانونی است، به تازگی برخی از دفاتر مهندسی و حتی بنگاه‌های معاملات ملکی اقدام به خرید و فروش تراکم با ۳ الی ۴‌درصد تخفیف بیشتر می‌کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از فعالان در دفاتر مهندسی تهران در این باره گفت: شهرداری تهران برخی از املاکی را که در محدوده طرح‌های عمرانی شهرداری قرار می‌گیرد به دلیل اینکه قصد پرداخت پول به دارندگان ملک را ندارد، به این افراد تراکم می‌دهد و آنها نیز به دلیل اینکه سازنده نیستند، این تراکم را به افرادی که سازنده و متقاضی هستند با ۳‌درصد تا ۵‌درصد تخفیف بیشتر نسبت به شهرداری می‌فروشند.

تراکم ساختمان نداریم

این در حالی است که مدیر کل تدوین قوانین و ضوابط معاونت شهرسازی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال مبنی بر نقل و انتقال تراکم سیار گفت: انتقال تراکم بین مناطق اصلا در شهرداری وجود ندارد.

تراکم ترس ندارد

جالب اینکه برخی از دفاتر مهندسی با اعلام اینکه این گونه خرید و فروش‌ها ۱۲ سال است که در سطح شهر انجام می‌شود، می‌گویند: خرید و فروش تراکم ساختمان حتی یک‌درصد هم ترس ندارد. یکی از فعالان در دفتر مهندسی با تاکید اینکه خرید و فروش تراکم غیرقانونی نیست، می‌گوید: شهرداری تهران از بابت اینکه ملکی در محدوده طرح قرار گرفته به مالکی بدهکار می‌شود؛ بنابراین شهرداری به جای پول به این مالک تراکم اعطا کرده و اعلام کرده است که این تراکم را می‌توانی به فروش برسانی.