نیلوفر قدیری
کشور مالزی از ۱۳ ایالت یا استان و ۳ منطقه فدرال تشکیل و در جنوب شرق آسیا واقع شده‌است. وسعت این کشور ۳۲۹‌هزار و ۸۲۷ کیلومتر مربع است. شهر کوالالامپور بزرگترین شهر مالزی و پایتخت این کشور است.

شهر کوالالامپور در منطقه‌ای به وسعت ۲۴۴ کیلومتر مربع واقع شده و ۶/۱‌میلیون نفر جمعیت دارد. اما این تنها جمعیت خود شهر کوالالامپور است و شهرک‌های اطراف این شهر بیش از ۹/۶‌میلیون نفر جمعیت دارند. این شهر در مقایسه با دیگر پایتخت‌های جنوب شرق آسیا مانند بانکوک، جاکارتا و مانیل، شهری جوان و مدرن به شمار می‌آید. اکثر ساختمان‌های شهر کوالالامپور در پایان قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ ساخته شده اند.
اما از چند سال پیش تمامی ادارات دولتی و فدرال به شهر پوتراجایا منتقل شد. پوتراجایا در حقیقت یک شهر برنامه‌ریزی شده (planned city) است. منظور از عبارت شهر برنامه‌ریزی شده یا ساختگی، شهر یا منطقه‌ای است که از اول وجود نداشته؛ بلکه برای منظور خاصی ساخته شده است. چندین شهر از پایتخت‌های بزرگ دنیا از جمله شهرهای برنامه‌ریزی شده یا ساختگی هستند. از جمله این شهرها شهر واشنگتن در آمریکا یا کانبرا در استرالیا، دهلی در هند، برازیلیا در برزیل، ابیجا در نیجریه و اسلام‌‌آباد در پاکستان هستند.
طرح انتقال دفاتر اداری یا به عبارتی انتقال پایتخت اداری کشور مالزی از کوالالامپور به نقطه‌ای دیگر در اواخر دهه ۱۹۸۰ در این کشور مطرح شد. هدف از این طرح انتقال، ادامه روند توسعه شهر کوالالامپور به عنوان پایتخت تجاری و مالی و به نوعی توریستی کشور مالزی بود. پوتراجایا دقیقا در اکتبر سال ۱۹۹۵ ایجاد شد. در سال ۲۰۰۲ با تاسیس یک خط آهن پرسرعت از کوالالامپور به شهر پوتراجایا، این شهر عملا جایگاه خود را به عنوان پایتخت اداری کشور مالزی تثبیت کرد. هنوز اکثر سفارتخانه‌های خارجی و کمیته‌های عالیرتبه دولتی مالزی در شهر کوالالامپور واقع است. وزارت خارجه مالزی در حال مذاکره با سفارتخانه‌ها برای نقل و انتقال دفاتر آنها از کوالالامپور به شهر پوتراجایا است.
کوالالامپور هنوز پایتخت ملی و قانونی کشور مالزی است؛ اما پایتخت اداری و تجاری این کشور شهر پوتراجایا است. نام این شهر از تانکو عبدالرحمان پوترا، اولین نخست وزیر کشور مالزی گرفته شده است. پوترا به معنای شاهزاده و جایا به معنای موفقیت است. شهر پوتراجایا هنوز یک شهر نوپا است و به تازگی تاسیس شده، به همین دلیل مراحل ساخت و ساز بخش‌های مختلف آن هنوز تکمیل نشده و در جریان است. عمر این شهر از بحران مالی آسیا در سال 1997 شروع شد. پوتراجایا در 40 کیلومتری جنوب کوالالامپور واقع شده و در گذشته این شهر نوعی شهرک صنعتی بوده است. تبدیل کردن این شهر به پایتخت اداری در مرحله نخست و در اواخر دهه 1990 بیش از 6‌میلیارد دلار هزینه داشت. ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر سابق مالزی از حامیان و طراحان این جابه‌جایی پایتخت اداری بود. در آن زمان او با انتقادات زیادی رو به رو شد؛ اما در اوج این انتقادات در سال 1999، دفتر خود را در حالی که هنوز شهر پوتراجایا آماده نشده بود، به این شهر منتقل کرد. منتقدان او در آن زمان می‌گفتند که ایجاد یک شهر جدید کاری پرهزینه و اقدام شخصی از سوی ماهاتیر است. اما او تاکید می‌کرد که این کار به سود نسل‌های بعدی در مالزی است.
مساحت این شهر متناسب با وسعت آن نیست. این شهر یک رودخانه مصنوعی و ده‌ها پل دارد که از جاذبه‌های آن به شمار می‌رود. با وجود اینکه مالزی کشوری چند قومیتی با اقوام مالایی، چینی، هندی و گروه‌های اوراسیایی است، اما معماری شهر پوتراجایا عمدتا معماری عربی مدرن است. قرار است شهر بازی بزرگ مالزی در این شهر ساخته شود.
اما مالزی تنها کشوری نیست که 2پایتخت دارد. در دنیا کشورهای دیگری هم هستند که 2 پایتخت دارند که یکی از آنها پایتخت حقوقی و قانونی کشور و دیگری پایتخت اداری است. در جدول فوق فهرستی از این کشورها را بینید.

هلسینکی

نانتالی

کیپ تاون

پرتوریا