نحوه توزیع سیمان در تهران تغییر کرد

از این پس دارندگان پروانه ساختمانی در شهر تهران برای دریافت سیمان باید به شرکت تعاونی مصالح‌فروشان مراجعه کنند. گروه مسکن- سازمان بازرگانی استان تهران اختیار توزیع سیمان سهمیه مردمی را به صورت یکجا به شرکت تعاونی مصالح‌فروشان شهر تهران واگذار کرد و از اول اسفندماه میزان ۷۴درصد از کل سهمیه سیمان شهر تهران تحویل این شرکت می‌شود.

با این دستورالعمل تازه سازمان بازرگانی، از این پس دارندگان پروانه ساختمانی در شهر تهران برای دریافت سیمان باید به شرکت تعاونی مصالح‌فروشان تهران مراجعه کنند و این شرکت موظف است سیمان موردنیاز متقاضیان دارندگان پروانه‌های ساختمانی را حسب ضوابط و بنا به درخواست مالک یا وکیل قانونی به کارخانه تولیدکننده بتن آماده تعیین شده از سوی متقاضی ارسال کند.

براساس این گزارش، فروش سیمان به وسیله عاملین توزیع یا تعاونی مصالح‌فروشان شهر تهران با نرخ مصوب اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران خواهد بود.

سازمان بازرگانی استان تهران همزمان با ابلاغ این دستورالعمل به کارخانه‌های سیمان تهران، آبیک، شمال، هگمتان، فیروزکوه، فراز فیروزکوه، ساوه، کویر کاشان، اصفهان و سپاهان نیز اعلام کرد: فروش مستقیم سیمان به متقاضیان بخش مردمی شهر تهران به غیر از شرکت تعاونی مصالح‌فروشان شهر تهران ممنوع است.

شرکت تعاونی مصالح‌فروشان در مقابل این مسوولیت موظف شده است قیمت مصوب فروش سیمان و صدور فاکتور را در زمان تحویل سیمان به دارندگان پروانه ساختمانی رعایت کند.

به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، توزیع سیمان سهمیه مردمی در تهران در حالی از ابتدای اسفندماه در اختیار یک شرکت تعاونی قرار گرفته است که تاحدود سه ماه پیش از این، برابر بخشنامه‌ای که وزارت بازرگانی به کلیه استان‌ها ابلاغ کرده بود، سیمان بخش مردمی برای تبدیل به بتن آماده به کارخانه‌های تولیدکننده بتن تحویل داده می‌شد.

تولیدکنندگان بتن آماده معتقدند سپردن اختیار توزیع سیمان به مصالح‌فروشان کلیه فعالیت کارخانه‌های بتن استاندارد را تهدید می‌کند.

دستورالعمل اخیر سازمان بازرگانی استان تهران علاوه بر اینکه با واکنش‌هایی از سوی تولیدکنندگان بتن آماده روبه‌رو شده، دخالت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی به موضوع توزیع سیمان را نیز در پی داشت.

محمد ناظمی اردکانی، رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در نامه‌ای به وزیربازرگانی درباره دستورالعمل تازه سازمان بازرگانی تهران نوشته است: اخیرا بخشنامه‌ای از سوی آن وزارتخانه به سازمان‌های بازرگانی درباره تقسیم سیمان به دو بخش سازه و غیرسازه ابلاغ شده که لازم است از این حسن توجه و دقت‌نظر تشکر و قدردانی کرد، مفاد بخشنامه‌ فوق متناسب با اهداف موسسه استاندارد و عملیاتی کردن تصویب‌نامه‌ هیات‌ محترم وزیران می‌باشد، اما دستورالعملی که توسط سازمان بازرگانی استان تهران جهت عملیاتی کردن این بخشنامه تهیه شده است مغایرت‌های فراوانی با بخشنامه آن وزارتخانه دارد.

به‌عنوان نمونه در مصوبه هیات‌ محترم وزیران هیچ گونه تفکیکی بین ساخت و ساز‌های بالای ۷۰۰متر و کمتر نشده است و برای ساخت و سازها در همه متراژها و در همه استان‌ها و در همه شرایط رعایت استاندارد اجباری مصالح ساختمانی الزامی می‌باشد لیکن در دستورالعمل تنظیمی توسط سازمان بازرگانی استان تهران زیربنای کمتر از ۷۰۰ متر به طور کلی از شمول مصوبه هیات‌ دولت خارج شده‌‌اند، لذا خواهشمند است دستور فرمایید:

-نسبت به قطع و کاهش سهمیه واحدهای تولیدی بتن آماده که موفق به دریافت نشان استاندارد نگردیده‌اند، اقدام گردد.

-تاکید مجدد به تغییر الگوی توزیع سیمان متناسب با ساختار مصرف به‌عمل آید(۷۰درصد بخش سازه و ۳۰درصد کارهای بنایی)

-سازمان‌‌های بازرگانی استان‌های کشور به منظور اجرایی نمودن تصویب‌نامه دولت و رعایت مقررات استانداردهای اجباری تفاوتی بین ساخت و سازهای کوچک و بزرگ اعمال ننمایند تا به اهداف عالیه دولت خدشه‌ای وارد نگردد.