رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: ساخت‌وساز سنتی مانع از تحقق برنامه سالانه احداث ۵/۱میلیون واحد مسکونی در سطح کشور می‌شود. سید «محمود فاطمی عقدا» در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان این مطلب اظهار داشت: سرعت بخشیدن به برنامه احداث واحدهای مسکونی با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین و روز دنیا امکان‌پذیر است.

این مقام مسوول با یادآوری زلزله‌خیز بودن کشور افزود: پیامدهای زلزله در کشور نشان می‌دهد که استفاده از شیوه‌های نادرست ساخت، سبب بروز خسارات زیاد و غیرقابل جبران در کشور شده است.

در قالب تبصره «شش» بودجه سال‌جاری، دولت یک‌تریلیون ریال به منظور حمایت از ورود فن‌آوری‌های نوین، تسهیلات مالی پیش‌بینی کرده است. فاطمی عقدا تصریح کرد: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن موضوع خصوصیات لرزه‌ای و معماری ایرانی - اسلامی را در ورود فن‌آوری‌های نوین در بخش مسکن مورد توجه و ارزیابی قرار می‌دهد.

این مقام مسوول بررسی عدم استقبال از ساخت‌وساز صنعتی را در کشور به عنوان یکی از برنامه‌های مرکز یادشده که با مشارکت تشکل‌های انبوه‌سازان و فن‌آوران ساختمان صورت می‌گیرد، نام برد و بر ضرورت شناسایی نقاط ضعف و قوت در این بخش تاکید کرد.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن از اتلاف انرژی در واحدهای مسکونی به عنوان معضلی جدی در کشور یاد کرد و گفت: اجرایی نشدن مقررات ملی ساختمان یکی از علل این امر محسوب می‌شود و فرهنگ‌سازی نیز مانع از هدررفتن سرمایه‌های ملی خواهد شد.