دنیای اقتصاد- به اعتقاد محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی تولید مسکن در سال آینده رونق خواهد داشت و قیمت‌ها نیز به همین نسبت متعادل خواهد ماند و شاید در حد تورم افزایش یابد. به گفته وی، سیاست دولت بالا بردن عرضه مسکن است، زیرا صرفا با کنترل قیمت، مسکن ارزان نمی‌شود و باید عرضه مسکن را افزایش داد. پیش‌بینی وزیرمسکن از بازار در سال آینده

خانه‌های طرح مهر پایان سال ۸۷ تحویل می‌شود

دولت فعلا برنامه‌ای برای انتقال پایتخت ندارد

توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرهای جدید از محل تبصره ۱۳

دولت وزارت صنایع را برای تامین سیمان تحت فشار قرار داده است

گروه مسکن - میترا یافتیان: آن دسته از اعضای تعاونی‌های مسکن مهر که امسال زمین ۹۹ ساله به آنها واگذار شده تا پایان سال ۸۷ صاحبخانه می‌شوند.

به گزارش دنیای اقتصاد، وزیر مسکن و شهرسازی با بیان این مطلب گفت: در طی ۹ ماه از اجرای طرح مسکن مهر یک میلیون و ۲۰۰هزار زمین ۹۹ ساله به افراد واگذار شده که به طور قطع تا پایان سال ۸۷ کار احداث ۵/۱میلیون مسکن مهر به پایان خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، محمد سعیدی‌کیا وزیر مسکن و شهرسازی روز گذشته طی یک نشست مطبوعاتی ۲ ساعته به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و گفت: به طور متوسط در هر هکتار از زمین‌های با اجاره ۹۹ ساله بین ۶۰ تا ۸۰ واحد مسکونی ساخته می‌شود.

ضمن این که در طول سال ۸۶ حدود ۱۵هزار هکتار زمین در قالب مسکن مهر به متقاضیان واگذار شد.

بنابراین ساخت این واحدها با کمک تسهیلات دولتی تا پایان سال ۸۷ محقق می‌شود.

وی صراحتا اعلام کرد: برای اجرای این طرح وزارت مسکن زمین و تسهیلات ارائه می‌کند؛ اما مردم باید ساخت این واحدها را از طریق تعاونی‌های مربوطه دنبال کنند.

وزیر مسکن در رابطه با وضعیت مسکن در سال آینده نیز گفت: به واقع تولید مسکن در سال آینده رونق خواهد داشت، قیمت‌ها نیز به همین نسبت متعادل خواهد ماند و شاید در حد تورم افزایش یابد.

وی تصریح کرد: در نیمه اول سال‌جاری نیز قیمت‌ها متعادل بوده، اما هم‌اکنون قیمت‌ها کمی در حال افزایش است.وی در رابطه با تاثیر افزایش سطح حقوق و دستمزد کارگران بر گرانی قیمت مسکن گفت:‌ این گرانی مسکن که می‌گویند فراتر از تورم موجود در کشور است، در همه بخش‌ها وجود دارد؛ ضمن اینکه وقتی تا ۴۰درصد دستمزد کارگران افزایش می‌یابد، طبیعی است بین ۵ تا ۶درصد بر روی قیمت مسکن اثرگذار باشد.

وی درباره افزایش یارانه بخش مسکن در بودجه سال ۸۷ نیز گفت: در سال آینده ۶۴۰میلیارد تومان یارانه بخش مسکن در بخش‌های روستایی، ایثارگری، مسکن فرهنگیان، مسکن مهر، با فن‌آوری‌های جدید و نوسازی بافت‌های فرسوده خواهد بود.

وی درخصوص مبارزه دولت با سوداگران‌ زمین و مسکن گفت:‌ سیاست دولت بالا بردن عرضه مسکن است و همیشه عرضه و تقاضا است که قیمت را تعیین می‌کند؛ به همین دلیل دولت در بخش تامین سرپناه برای مردم تلاش می‌کند با عرضه زمین اجاره‌ای، قیمت را متعادل کند؛ زیرا صرفا با کنترل قیمت، مسکن ارزان نمی‌شود و باید عرضه مسکن را افزایش داد.

سعیدی‌کیا در ادامه به بهره‌گیری وزارت مسکن از منابع دولتی در ستاد تبصره۱۳ برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شهرهای جدید اشاره کرد و گفت: احداث خطوط مترو برای تعدادی از شهرهای جدید مصوب شده که در سال آینده با استفاده از اعتبارات وزارت مسکن، زیرساخت‌های این امر محقق شود و روسازی این خطوط با اعتبارات تبصره ۱۳ انجام می‌شود.

وی درباره احداث باغ شهرها در اطراف ۳۰ استان کشور نیز گفت: این طرح در دست مطالعه است؛ اما چون آیین‌نامه مصوبی نداریم در آینده چگونگی اجرای این طرح اعلام می‌شود.وی در خصوص انتقال پایتخت نیز گفت: فعلا برنامه‌ای برای آن در دولت نداریم؛ زیرا اجرای این طرح مستلزم انجام مطالعات فنی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی - اجتماعی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش قیمت مسکن در سال ۸۶، صراحتا اعلام کرد، وزارت مسکن چنین موضوعی را اعلام نکرده است؛ بنابراین در مورد قیمت مسکن به ویژه در سال آینده اظهارنظری نمی‌کنم.

وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه صحبت‌هایش با خبرنگاران به واردات مصالح ساختمانی به ویژه در بخش سیمان و آهن‌آلات اشاراتی داشت و گفت: واردات آهن سخت نیست و مشکل اصلی ما واردات سیمان است. این یک واقعیت است که به لحاظ سیمان در کشور کمبود داریم و در بازار نیز قیمت آن بالا است.

از این رو، دولت وزارت صنایع را تحت فشار قرار داده تا کارخانه‌هایی که در حال توسعه و احداث هستند، به زودی محصولات خود را به بازار عرضه کنند. بنابراین قرار است تا خردادماه سال ۸۷ ظرفیت اسمی تولید سیمان به ۵۵میلیون تن در کشور افزایش یابد.در مورد سایر مصالح ساختمانی نیز با توجه به داغ شدن بازار ساخت و ساز در کشور، دستگاه‌های کنترلی باید نظارت جدی بر قیمت این اقلام داشته باشند.سعیدی‌کیا همچنین از تصویب لایحه پیش‌فروش مسکن در مجلس طی سال آینده خبر داد و گفت: این لایحه در کمیته حقوقی مجلس در حال بررسی بوده و امیدواریم سال آینده در صحن علنی مطرح و به تصویب مجلس برسد.

وزیر مسکن ضمن مثبت ارزیابی کردن محتوای صفحه مسکن دنیای اقتصاد در رابطه با انتشار برخی انتقادهای کارشناسی به عملکرد وزارت مسکن در این صفحه گفت: به طور قطع اگر این انتقادها نباشد جامعه پویایی لازم را ندارد، به همین خاطر هرگز از انتقاد سازنده ناراحت نمی‌شویم.