احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها

دنیای اقتصاد - در حالی که از امروز و با شروع فصل تابستان بازار مسکن وارد فضای جدیدی می‌شود که در آن دو گروه خریدار و فروشنده هرکدام، انتظارات متفاوت و البته متضادی را جست‌وجو خواهند کرد، اما عوامل تصمیم‌گیر و اجرایی در بازار مسکن از ادامه شرایط اخیر با اندکی تغییر در فضای جدید خبر می‌دهند. آنها می‌گویند که تابستان امسال باز هم قیمت مسکن کاهش می‌یابد، اما روند کاهش نسبت به تابستان سال قبل خفیف‌تر خواهد بود. تابستان رسید

بازار مسکن آماده کاهش بیشتر قیمت

رسوب ملک در بازار مسکن

رییس مشاوران املاک: قیمت مسکن به کف نزدیک شده است

بنگاه‌ها: رکود مسکن اجاره‌ها را افزایش داده است

مینو رفیعی: تکرار کاهش ۳۰‌درصدی قیمت مسکن دور از انتظار نیست

فرید قدیری

در حالی که از امروز و با شروع فصل تابستان بازار مسکن وارد فضای جدیدی می‌شود که در آن دو گروه خریدار و فروشنده هرکدام، انتظارات متفاوت و البته متضادی را جست‌وجو خواهند کرد، اما عوامل تصمیم‌گیر و اجرایی در بازار مسکن از ادامه شرایط اخیر با اندکی تغییر در فضای جدید خبر می‌دهند. آنها می‌گویند که تابستان امسال باز هم قیمت مسکن کاهش می‌یابد اما روند کاهش نسبت به تابستان سال قبل خفیف‌تر خواهد بود. درآستانه فصل نقل و انتقالات، در بسیاری از بنگاه‌های مسکن فایل‌های فروش ملک پرشده است و مشاوران املاک تا زمانی که خریدار برای این املاک مراجعه نکند، پیشنهاد جدید برای فروش دریافت نمی‌کنند. این اتفاق به معنی رسوب ملک در بازار مسکن است که ادامه آن می‌تواند رکود فعلی را تشدید کند.

دوره رکود مسکن از نیمه سال ۸۶ شروع شده و تا امروز نزدیک به دو سال است ادامه پیدا کرده، اما به اعتقاد مقامات وزارت مسکن از آنجا که در دوره‌های قبلی رکود - رونق، طول رکود حدود ۳سال زمان برده بنابراین تا پایان سال جاری نمی‌توان انتظار فصل جدیدی را در بازار مسکن داشت.

از سوی دیگر برخی کارشناسان مسکن، اوضاع ماه‌های آتی در این بخش را بدون تغییر توصیف می‌کنند. به اعتقاد این گروه به دلیل عدم تغییر دولت فعلی، بخش عمده سیاست‌های مسکن با جدیت بیشتر ادامه پیدا می‌کند و کنترل‌های بازار مسکن و مقابله با سوداگری نیز در این بازار به قوت خود باقی خواهد ماند.در همین ‌باره رییس اتحادیه مشاوران املاک نرخ کنونی قیمت مسکن را تا حدی نزدیک به کف اعلام کرد و به دنیای اقتصاد گفت: پارسال قیمت مسکن ۳۰ تا ۳۵‌درصد کاهش یافت که پیش‌بینی می‌شود امسال نیز این روند با نرخ خفیف‌تری ادامه داشته باشد.

مصطفی قلی‌خسروی تصریح کرد: در چند روز اخیر حجم معاملات مسکن تحت تاثیر نا‌آرامی‌های خیابانی به کمترین حد ممکن رسیده است و این اوضاع باید هرچه زودتر پایان بگیرد تا امنیت اقتصاد مسکن به حالت عادی خود برگردد.

خسروی در ادامه افزود: دولت دهم مصمم‌تر از قبل با سوداگری‌های نامعقول در بازار مسکن مقابله می‌کند که نتیجه آن در چندماه آینده آرامش بیشتر در بازار خواهد بود.رییس اتحادیه مشاوران املاک توصیه‌هایی هم برای مستاجران مطرح کرد. وی در این باره گفت: در برخی بنگاه‌ها یکسری از مشاوران املاک به نحوی اطلاعات به مشتری می‌دهند که ممکن است جانب صاحبخانه در این بین بیشتر گرفته شود. خسروی توصیه کرد: مردم هنگام مراجعه به بنگاه مسکن با صاحب پروانه و جواز کسب طرف شوند و از او اطلاعات بخواهند.چرا که به لحاظ قانونی موظف است بدون هرگونه ملاحظه‌ای مشاوره درست و بدون اشکال ارائه دهد.

مینو رفیعی، کارشناس مطرح و تحلیل‌گر اقتصاد مسکن نیز به دنیای اقتصاد گفت: به نظر می‌رسد شرایط کنونی در تابستان نیز ادامه پیدا کند. هرچند در دولت جدید برنامه‌های تازه ممکن است در بخش مسکن به اجرا گذاشته شود.

رفیعی همچنین درباره تخمین از نرخ کاهش احتمالی قمیت مسکن طی ماه‌های آینده گفت: فعلا رقمی نباید گفت، اما تکرار نرخ کاهش سال قبل در حد ۳۰‌درصد دور از انتظار نیست.

این کارشناس مسکن نبود نقدینگی در بازار را مهمترین عامل تشدید رکود مسکن دانست و گفت: در حال حاضر منابع مالی لازم برای خرید مسکن در اختیار مردم نیست.به گزارش دنیای اقتصاد، تعدادی از بنگاه‌های مسکن در تهران پیش‌بینی می‌کنند در تابستان امسال بازار مسکن همچنان در رکود باقی بماند. صاحب یک بنگاه مسکن در اکباتان در این باره گفت: در تابستان قیمت خرید و فروش زیاد تغییر نمی‌کند، اما در همین چندماه اخیر قیمت یک واحد ۱۳۰ متری از ۱۷۰‌میلیون تومان به ۱۴۰‌میلیون تومان کاهش یافته است.

وی افزود: اجاره‌ها در بازار مسکن تحت تاثیر عدم فروش املاک رونق دارد و مستاجران بیشترین آسیب را دارند می‌بینند. این مشاور املاک تاکید کرد: درحالی که قیمت مسکن ۳۰‌درصد پایین آمده اما نرخ اجاره‌بها خیلی کمتر از این رقم تعدیل شده است.یکی دیگر از مشاوران املاک در محله پونک نیز پایین بودن قدرت خرید مردم را در ادامه رکود مسکن موثر دانست و گفت: وام ۱۸‌میلیونی خرید مسکن هیچ کمک چشمگیری به متقاضیان خرید مسکن نمی‌کند. چون در حال حاضر حدود قیمت مسکن بین ۹۰ تا ۱۲۰میلیون است و ۱۸‌میلیون وام در برابر این قیمت، رقم اندکی است.

در شرق و شمال تهران بسیاری از بنگاه‌های مسکن با قحطی مشتری روبه‌رو شده‌اند. در این بنگاه‌ها فایل‌های فروش مسکن تقریبا پر شده است و مشاوران املاک پیشنهاد جدید برای فروش دریافت نمی‌کنند. این مشاوران می‌گویند مشتری برای خرید این همه واحد مسکونی وجود ندارد.

به گزارش دنیای اقتصاد بسیاری از بنگاه‌های مسکن سعی می‌کنند در آگهی‌هایشان از واژه‌های مشتری‌پسند استفاده کنند: «صادق، پیگیر و قانون‌مند»؛ «سریع‌ترین راه برای رهن‌واجاره و خرید و فروش»؛ «به ما اعتماد کنید و از ما ملک بخرید»؛ «با چند‌میلیون تومان صاحب مسکن شوید». این واژه‌ها در آگهی‌های مسکن به وفور یافت می‌شود تا بنگاه‌ها در رقابت سخت با یکدیگر بتوانند فعالیت کنند.یکی از مشاوران املاک در محله سعادت‌آباد شرط فروش در این روزها را اعلام قیمت واقعی می‌داند.

وی در این باره به دنیای اقتصاد گفت: مطمئنا فروشندگانی که برای ملکشان براساس عرف قیمت بازار قیمت می‌دهند، بلافاصله واحد فروش می‌رود، اما املاک با قیمت بالا معطل فروش خواهند ماند.یک صاحب بنگاه مسکن نیز درباره رکود فعلی نظر متفاوتی دارد. او می‌گوید چون دولت فعلی برای چهار سال آینده انتخاب شده است مردم انتظار ادامه کاهش قیمت مسکن را دارند، بنابراین در ماه‌های آینده آنها باز هم از خرید در بازار مسکن منصرف خواهند شد تا قیمت‌ها بیشتر از این کاهش یابد.

اجاره‌ها بیداد می‌کند

آن طور که در بازار مسکن دیده می‌شود، اجاره مسکن هنوز تا بهبود واقعی فاصله زیادی دارد. در این قسمت از بازار مسکن تقاضا بیشتر از عرضه است چون مردم قدرت خرید مسکن ندارند و به ناچار به اجاره مسکن روی می‌آورند.بنگاه‌های مسکن می‌گویند: در بازار اجاره، این صاحبخانه‌ها هستند که نرخ اجاره را تعیین می‌کنند و مشاوران املاک نمی‌توانند نظری بدهند.مستاجران از دولت دهم انتظار دارند در این دوره توجه دولت به اجاره مسکن بیشتر شود و برای این بخش از بازار مسکن برنامه‌های کنترلی اتخاذ شود.

بازار سرد مسکن در گرمای تابستان

گروه مسکن - سحرباباخانی: تاچندی پیش اکثر کارشناسان مسکن بر این عقیده بودند که تابستان امسال فصل تعیین‌کننده‌ای برای افزایش یا کاهش قیمت مسکن بعد از زمان انتخابات خواهد بود، ولی این نظریه با پرس و جوی خبرنگار دنیای اقتصاد از بنگاه‌های املاک همچنان در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ چراکه اکثریت قریب به اتفاق بنگاه‌‌داران معتقدند بازار خریدو فروش نه تنها به گرمی تابستان سال گذشته نخواهد بود، بلکه ریسک ورود به این بازار افزایش پیدا خواهد کرد.در این میان افزایش ۱۵‌درصدی قیمت برخی مصالح ساختمانی از جمله میلگرد و آهن بر قیمت خانه‌های نوساز چه در فرمانیه (شمال تهران) و چه در خیابان رودکی (جنوب پایتخت)تاثیر گذاشته و این وضعیت باعث افزایش قیمت‌های این مناطق شده است.یک بنگاه‌دار املاک در منطقه رودکی با ارائه این اطلاعات توضیح داد: قیمت‌ها در حال حاضر در کف (پایین‌ترین حدممکن) قرار دارد، ولی در صورت افزایش تا پایان تابستان با صعود ناگهانی مواجه خواهیم بود.این فعال بازار مسکن همچنین معتقد است با افزایش وام‌های ساخت مسکن و تسهیلات برای سازندگان می‌توان امیدوار بود که قیمت خرید خانه‌های نوساز افزایش چندانی پیدا نکند.این ارزیابی‌ها در حالی است که قیمت‌ها به طور کلی با کاهش قابل ملاحظه‌ای نسبت به تابستان سال گذشته روبه‌رو بوده است.یک فروشنده در منطقه پونک در تائید این مطلب گفت: اوایل تابستان سال گذشته ملکی را به قیمت ۸۰‌میلیون تومان فروختم و ۲ ماه بعد همان ملک را ۱۲۰‌میلیون تومان قیمت کردم، ولی امسال در فاصله خرید یک آپارتمان تا فروش آن اتفاق چندانی رخ نمی‌دهد.

افزایش فایل پول لازم‌ها در بنگاه‌های املاک

یکی از بنگاه‌داران شرق تهران(منطقه تهران‌پارس) با اشاره به تداوم جریان عادی خرید و فروش برای مصرف‌کنندگانی که به دنبال سود نیستند، گفت: فایل‌های مربوط به خرید و فروش برای خریداران اصلی (مردم عادی) و فروشندگان واقعی (پول لازم‌ها)همچنان افزایش دارد، ولی با این وجود قیمت آپارتمان‌های متراژ پایین و دست چندم در مناطق جنوبی تر پایتخت تا به امروز تغییر فاحشی نداشته است.البته این شرایط را نمی‌توان به همه مناطق تهران تعمیم داد؛ چراکه در مناطق شمالی تر همچون ازگل، اقدسیه، کامرانیه، فرمانیه و زعفرانیه وضعیت متفاوت است و فروشنده‌ها ترجیح می‌دهند به دلیل تفاوت فاحش قیمت این مناطق خانه‌های خود را زیر قیمت به فروش برسانند و خود را وارد بازار پر ریسک اواسط تابستان نکنند.بنگاه‌دار منطقه ازگل با ارائه این اطلاعات تاکید کرد :این وضعیت در مورد برج‌های نوساز این مناطق نیز صدق می‌کند.

عکس: احسان سلطانی