گروه مسکن - مهدیس فرقانی: بعد از رکود سنگین ماه‌های قبل در بازار مسکن اکنون مشاوران و فروشندگان ملک در انتظار بهبود وضعیت بازار هستند.

خبرنگار دنیای اقتصاد در یک مصاحبه از مشاوران املاک واقع در ۲۰ محدوده مختلف تهران قیمت‌های پیشنهادی فعلی آپارتمان‌های مسکونی چند سال ساخت را با قیمت‌هایی که در تیر ماه سال گذشته در بازار مسکن از سوی فروشندگان ملک اعلام شده بود مورد ارزیابی قرار داد که در جدول شرح داده شده است.
یکی از اهداف اصلی از مصاحبه با مشاوران املاک، پیش‌بینی بنگاه‌داران از وضعیت قیمت در آینده است. پاسخ‌هایی که مشاوران املاک به این مساله دادند بسیار متفاوت بود و همین مساله در ابتدا به تنهایی بیانگر سردرگمی افراد در بازار است.
برخی از مشاوران املاک کاهش قیمت ملک را برای آینده بازار پیش‌بینی کردند. توجیه این دسته از مشاوران این است که بازار اگر در رکود باقی بماند و مشتری از بازار استقبال نکند نه تنها قیمت ملک افزایش نمی‌یابد، بلکه با افت قیمت هم همراه خواهد بود.
اما از سوی دیگر برخی از مشاوران املاک آینده بازار را غیر قابل پیش‌بینی اعلام می‌کنند و در ادامه می‌افزایند که باید منتظر بود و دید دولت چه تصمیمی برای حل مشکلات بازار در نظر خواهد گرفت.
افزایش قیمت پیش‌بینی عده دیگری از مشاوران املاک است. این دسته از مشاوران املاک عقیده دارند که بعد از دوره رکود طولانی، قیمت‌ها مجددا افزایش خواهد یافت. اظهارات دیگر این مشاوران املاک بیانگر این موضوع است که در بعضی از مناطق تهران افزایش هرچند ناچیز قیمت در هفته‌های گذشته به چشم می‌خورد و شاید این روند در آینده ادامه پیدا کند.

نرخ فروش واحدهای مسکونی چند سال ساخت در مناطق مختلف تهران
خرداد 88 در مقایسه با خرداد 87