وعده وزیر: امسال سال رونق مسکن مهر است

عکس: دنیای اقتصاد، حمید جانی‌پور

آیا ۹۰ روز طلایی برای ساخت‌و‌ساز به هدر می‌رود؟. هشدار رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان

۹۰ روز طلایی در مسکن مهر هدررفت

مسوولان سه‌ماه تابستان را برای ساخت‌وساز فرصت دارند

لیلا درخشان

در سالی که مسوولان بخش مسکن آن را سال ساخت مسکن مهر نامیده‌اند، ۹۰ روز طلایی دوره ساخت‌وساز سپری شده، بدون آنکه اخبار خوشی از پیشرفت پروژه ملی مسکن مهر اعلام شده باشد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به سیستم پرپیچ‌و‌خم بوروکراسی بیم آن می‌رود سه ماه باقیمانده دوران طلایی ساخت مسکن در سال‌جاری نیز هدر رود.

مهدی موذن، رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در این باره گفت: امسال در حالی که از سوی مسوولان دولتی به عنوان سال ساخت نامگذاری شده است، اما تاکنون سه‌ماه از عمر مفید دوره ساخت‌وساز برای مسکن مهر از دست رفت و با توجه به سیستم بوروکراسی در کشور پیش‌بینی می‌شود سه‌ماه باقیمانده دوران ساخت نیز از دست رود.

به گفته موذن از آنجا که مسکن مهر در کل کشور اجرا می‌شود اگر مسوولان به تکاپو نیفتند استان‌های سردسیر کشور نظیر آذربایجان به هیچ‌وجه امکان ساخت در سال‌جاری را پیدا نخواهند کرد. وی در ادامه اظهارات خود ایام باقیمانده برای ساخت مسکن مهر را شامل فصل تابستان دانست و گفت: این فصل برای ساخت مسکن مهر دورانی است که باید از سوی مسوولان مغتنم شمرده شود، در غیر این صورت مسکن مهر هرگز طعم موفقیت را نخواهد چشید. رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران اظهار داشت: امسال قرار بود مشکل تسهیلات مسکن مهر رفع شود اما شواهد و قرائن حاکی از آن است که این معضل همانند سال گذشته به قوت خود باقی است.

موذن در ادامه گفت‌وگوی خود با دنیای اقتصاد به تحلیل کلی وضعیت بازار مسکن در شرایط فعلی پرداخت و گفت: نباید اجازه دهیم حوزه مسکن به بوته فراموشی سپرده شود، چراکه با توجه به شرایط فعلی کشور معضل مسکن می‌تواند بر سایر حوزه‌های کشور نظیر حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی و .. تاثیر نامطلوبی به جای بگذارد.

موذن خاطرنشان ساخت: متاسفانه معضلات مسکن در حال حاضر در خودش مدفون است و مسوولان باید سریعا با اتخاذ سیاست‌های راهگشا فکر اساسی برای حل بحران مسکن کنند.

موذن تاکید کرد: ظاهرا تسهیلات ساخت‌وساز برای مسکن روستایی در سال گذشته تحقق پیدا نکرده است. به طوری که حدود ۱۵درصد از تسهیلات پرداختی در قالب مسکن روستایی در سال گذشته تخصیص داده نشده است.

رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران گفت: بدیهی است روند ساخت‌وساز در کشور به طور تلویحی در حال کاهش است که با توجه به انباشت تقاضای مسکن در کشور ما این مساله بسیار خطرناک است.

به گزارش دنیای اقتصاد در جدیدترین تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در شورای عالی مسکن تغییرات عمده‌ای در نحوه واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله دیده شده است.

هرچند این تغییرات قبل از اجرا قرار است کامل به تصویب نهایی برسد اما اجرای آنها بهتر از قبل می‌تواند این پروژه ملی را جلو ببرد.

بر مبنای این تغییرات تعاونی‌های مسکن به گروه‌های کوچک زیر ۱۰ نفر تقسیم می‌شوند و در نتیجه زمین به این گروه‌ها واگذار می‌شود.

در حقیقت مسکن مهر با این تصمیم دولت به مردم نزدیک‌تر می‌شود اما نکته مهم ساخت آن است که دولت برای این موضوع نیز باید فکر اساسی بکند.

سعیدی کیا: امسال، سال ساخت مسکن مهر است

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: امسال، سال رشد و رونق پروژه مسکن مهر است و کادر مهندسی کشور و بسترهای دیگر برای این پروژه آماده هستند.

«محمد سعیدی‌کیا» در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: رییس جمهور دستور داده است که زمین‌های مسکن مهر به شکل گروه‌های سه تا پنج نفره واگذار شود. وی در خصوص زمین‌های مسکن مهر، ادامه داد: تاکنون بیش از ۳۰۰هزار پروانه از طریق شهرداری‌ها به شکل تعاونی ارائه شده و بقیه نیز به شکل گروهی واگذار خواهد شد. وی مالکیت این زمین‌ها را نکته مهم دانست و گفت: با توجه به مساله شهرسازی این مساله اهمیت زیادی دارد و قرار شد که آن را بررسی کرده و ضوابطی را در نظر بگیریم، همچنین مبلغی که باید بابت زمین پرداخت شود چه زمانی، چگونه و در طول چه مدت دریافت شود که این مساله در شورا بحث و سپس ابلاغ خواهد شد.

سعیدی کیا با اشاره به مسکن جوانان، افزود: آیین‌نامه‌ای برای مهاجرت کارمندان دولت از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک وجود داشت که به طور نسبی به آن عمل شده است. اما قرار شد روشی در پیش بگیریم که انجام آن افزایش یابد. وزیر مسکن و شهرسازی، مشابه این آیین‌نامه را در خصوص جوانانی که در محلی غیر از محل سکونت خود مشغول به تحصیل هستند ذکر و اضافه کرد: قرار است آئین نامه‌ای در این خصوص تدوین و ابلاغ کنیم که جوانان را با دادن امکانات تشویق به این کار کنیم که پس از تحصیل به شهرشان بازگردند. وی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۳۰۰هزار قطعه زمین به متقاضیان تحویل شده، گفت: در برخی شهرها زمین به اندازه کافی نداشتیم به همین دلیل اجرای این پروژه برای خرید زمین طول کشید. وزیر مسکن با اشاره به اینکه در هر استان کمیته کیفیت در خصوص مسکن مهر تشکیل شده، گفت: وظیفه این کمیته این است که در خصوص خوب ساخته شدن خانه‌ها فعالیت کند.وی افزود : در سال ۸۹ تعداد زیادی از این واحدها به اتمام خواهد رسید.