عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه تولیدکننده و مصرف‌کننده اعتمادی به بازار مسکن ندارند خواستار بازگرداندن «اعتماد» به بازار مسکن و سایر بازارهای سرمایه شد. کامیار بیات ماکو در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در شرایطی که مطمئن‌ترین بازار سرمایه‌گذاری در داخل کشور با چنین وضعی روبرو است، مشخص است که بر سر دیگر بازارهای سرمایه چه آمده است، بنابراین دولت باید به تدریج در مردم اعتماد ایجاد کند و از خروج سرمایه‌ها از کشور یا ورود آنها به بازارهای زیرزمینی جلوگیری کند.

وی اظهار کرد: در پی ‌رونق توام با گرانی سرسام‌آور مسکن در سال ۸۶ و سپس بروز رکود در این بازار و موفق نبودن طرح‌های جدید، وضعیت بازار مسکن تغییری نکرده و سرمایه‌ها از این بازار گریزان هستند.

وی با بیان اینکه بدون سرمایه نمی‌توان مسکن ساخت، گفت: علاوه بر اینکه زمین‌هایی که دولت در طرح مسکن مهر واگذار می‌کند در مکان‌های مناسبی قرار ندارند، به دلیل گریزان بودن سرمایه‌ها از این بازار میزان ساخت و ساز کاهش یافته و تا زمانی که اعتماد سازنده و مصرف‌کننده تامین نشود، بعید به نظر می‌رسد سرمایه‌های گریخته مجددا به بازار برگردد.

بیات ماکو، درباره آثار منفی رکود بازار مسکن اظهار کرد: صنعت ساختمان از حدود ۲۵۰ حرفه دیگر تغذیه می‌کند و به آنها پول تزریق می‌کند، بنابراین صنعتی درون‌زا، اشتغال‌زا و اطمینان‌بخش است. بنابراین زمانی که صنعت ساختمان با چنین شرایطی روبرو می‌شود کلیه بخش‌های وابسته آن نیز صدمه می‌بینند. بیات ماکو تصریح کرد: در شرایط فعلی پول در بازار وجود دارد، اما متاسفانه اعتماد کافی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده وجود ندارد، زیرا مصرف‌کننده به امید کاهش مجدد قیمت‌ها اقدام به خرید نمی‌کند و تولیدکننده هم با توجه به شرایط بازار حاضر به فروش و تولید واحدهای مسکونی نیست. وی با بیان اینکه تولیدکننده و مصرف‌کننده اعتمادی به بازار ندارند، خاطرنشان کرد: تنها راه این است که اعتماد را به بازار مسکن و سایر بازارهای سرمایه باز گرداند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی درباره چگونگی بازگرداندن اعتماد به بازار مسکن اظهار کرد: رفتارهای دولت باید با برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه و درازمدت باشد.