دنیای اقتصاد- ماجرای پافشاری دولت برای ثبت هوشمند معاملات مسکن و مقاومت محضرداران سراسر کشور با تغییر روش ثبت قراردادهای خرید و فروش ملک، همچنان ادامه دارد. به دنبال اظهارات یک مقام وزارت بازرگانی مبنی بر آغاز اتصال استان‌ها به این سامانه از مازندران،جدیدترین اطلاعاتی که در این زمینه به دنیای‌اقتصاد رسیده، حاکی از تداوم دودستگی در حوزه ثبت رسمی قراردادهای خرید و فروش ملک است. جزئیات تازه از ماجرای «ثبت هوشمند معاملات مسکن»

معاملات مسکن در محضر رهگیری نمی‌شود

دودستگی در حوزه ثبت معاملات مسکن

توافق با سازمان ثبت اسناد و املاک برسر «کدرهگیری» تکذیب شد

مدیرکل‌ثبت‌اسناد و املاک استان مازندران: محضرداران ما هیچ ارتباطی با سامانه هوشمند معاملات مسکن برقرار نکرده‌اند.

گروه مسکن- فرید قدیری: ماجرای پافشاری دولت برای ثبت هوشمند معاملات مسکن و مقاومت محضرداران سراسر کشور با تغییر روش ثبت قراردادهای خرید و فروش ملک، همچنان ادامه دارد.

هفته گذشته محمد رضا اعوانی، مدیر طرح ساماندهی معاملات مسکن در وزارت بازرگانی، از اتصال محضرداران استان مازندران به سامانه ثبت هوشمند معاملات مسکن خبر داد و گفت: به زودی در سایر استان‌ها نیز این اتفاق خواهد افتاد.

با این اعلام مقام دولتی درباره رهگیری معاملات مسکن، تصور شد موانع و اختلاف‌ نظرهای بین دو قوه‌مجریه و قضاییه برسر نحوه ثبت قراردادهای خرید و فروش مسکن حل شده است.

اما جدیدترین اطلاعاتی که در این زمینه به دنیای اقتصاد رسیده، حاکی از تداوم دودستگی در حوزه ثبت رسمی قراردادهای خرید و فروش ملک است.

از یک‌سو اعلام شده اگر طرفین معامله ملکی کدرهگیری برای قراردادشان از بنگاه‌های مسکن دریافت نکنند، سند برای آن ملک صادر نخواهد شد اما از طرف دیگر محضرداران سراسر کشور با هماهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک تمایلی به تغییر رویه قبلی صدور سند ندارند و همچون گذشته بدون در نظر گرفتن کدرهگیری برای نقل ‌و انتقالات ملکی سند صادر می‌کنند.

اما قضیه استان مازندران و اینکه اعلام شده بود محضرداران در این استان به سامانه کدرهگیری وصل شده‌اند، چیست؟

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان مازندران در این زمینه به دنیای اقتصاد گفت: حدود دو هفته قبل، از سازمان بازرگانی استان به ما اعلام شد مقامات سامانه کدرهگیری بنا دارند جلسه‌ای آموزشی برای محضرداران برگزار کنند و آنها را با شیوه جدید آشنا کنند.

بهرام پاکزاد افزود: اما هیچ کدام از همکاران ما و همچنین محضرداران مازندران در این جلسه شرکت نکردند.

پاکزاد تصریح کرد: موضع اسناد و املاک مازندران در ارتباط با سامانه کدرهگیری عین موضع سازمان اسناد و املاک کشور است و محضرداران ما هیچ اتصالی با این سامانه برقرار نکرده‌اند.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان مازندران همچنین در توضبح کتبی به دفتر روزنامه تاکید کرد: این اداره کل لزوم اتصال دفاتر اسناد رسمی به سامانه مورد نظر را در هیچ جلسه‌ رسمی و غیررسمی نپذیرفته است و خبری که در تاریخ ۲۷/۴/۸۸ در صفحه مسکن در این خصوص به چاپ رسیده، اساسا کذب و غیرواقعی است.

امکان استعلام کدرهگیری در محضرخانه‌ها؟

محمد رضا اعوانی، مدیر طرح ساماندهی املاک و مستغلات در وزارت بازرگانی نیز روز گذشته درباره آنچه هفته قبل از اتصال محضرداران به سامانه کدرهگیری خبر داده بود، گفت: ما بنا به دعوت سازمان بازرگانی مازندران حدود ۱۰ روز پیش در این استان جلسه آموزشی برای کدرهگیری برگزار کردیم.

اعوانی همچنین از هماهنگی و فراهم شدن مقدمات آموزش حدود ۲۵۰دفترخانه در مناطق مختلف کشور برای دسترسی به سامانه کدرهگیری معاملات مسکن و امکان استعلام‌گیری از آن، خبر داد و گفت: ما اطلاعاتی داریم از اینکه در برخی استان‌ها مردم از ناهماهنگی بین محضرخانه‌ها و بنگاه‌های مسکن برسر کدرهگیری ناراضی هستند.

وی در توضیح بیشتر افزود: خریدار ملکی که برای صدور سند به محضرخانه مراجعه می‌کند، برگه مالیاتی دریافت می‌کند تا برای تسویه آن به سازمان مالیاتی برود، اما وقتی به این سازمان می‌رود تازه متوجه می‌شود باید برای معامله‌ای که انجام داده کدرهگیری نیز داشته باشد.

همین بی‌اطلاعی باعث می‌شود پروسه صدور سند به تعویق بیفتد و خریدار برای دریافت کدرهگیری باید تازه به بنگاه مسکن برود.

اعوانی تصریح کرد: این درحالی است که محضرداران می‌توانند با دسترسی به سامانه کدرهگیری، خریدار را قبل ازاینکه به سازمان مالیاتی بفرستند متوجه عدم صدور کدرهگیری کنند. به همین خاطر عوامل طرح ساماندهی معاملات مسکن تصمیم گرفته‌اند بعد از یکسری آموزش به دفترخانه‌ها امکان دسترسی آنها را به سامانه کدرهگیری فراهم کنند.

وی افزود: جلسه هماهنگی که چند روز پیشتر در استان مازندران برگزار شده بود نیز در همین راستا بود.

در همین رابطه مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران نیز به دنیای‌اقتصاد گفت: همزمان با پایان یافتن آموزش مشاوران املاک سراسر کشور در خصوص چگونگی استفاده از کد رهگیری، از سازمان بازرگانی استان مازندران در تماسی با بنده اعلام کردند که سازمان ثبت اسناد این استان آمادگی اتصال به سامانه کد رهگیری به منظور کمک به مردم را دارد.

وی تاکید کرد: بنده به‌رغم اینکه کسالت شدید جسمی داشتم، سریعا به این استان رفتم اما بعدا متوجه شدم با آنها هماهنگ شده که در این زمینه همکاری نکنند. خسروی تاکید کرد: مسوولان بازرگانی این استان از بابت اینکه این‌گونه رفتار شده، متعجب شدند.