استقبال زوج‌های جوان از مسکن‌کوچک

مزایای ساخت خانه‌های کوچک از زبان روزنامه‌نگار اقتصادی

با چاپ گزارش «طرح ساخت خانه‌های ۲۵ متری در تهران» تعدادی از خوانندگان روزنامه با این تصور که چنین خانه‌هایی ساخته شده، در تماس با گروه مسکن دنیای اقتصاد آدرس محل این خانه‌ها را خواستند

واکنش مثبت جوانان به ایده ساخت مسکن کوچک (‌۲۵ تا ۳۵ متری‌) به معنی نیاز مبرم این گروه سنی به مسکن است این در حالی است که هم‌اکنون بازار مسکن مملو از خانه‌های نوساز با متراژ متوسط ۷۵‌متر مربع است که به دلیل قیمت‌های بالا، متقاضیان صاحب‌خانه شدن تمایلی به خرید آن ندارند

لیلا درخشان

طرح بخش خصوصی برای ساخت مسکن کوچک در تهران به فاصله سه روز از اعلام جزئیات آن با استقبال گسترده از جانب گروه‌‌های سنی جوان روبه‌رو شد.

زوج‌های جوان به خاطر اینکه برای اولین بار در طول سال‌های گذشته به بحث مسکن جوانان توجه شده به گونه‌ای که آنها بتوانند با یک‌سوم قیمت‌های کنونی در بازار، صاحب مسکن کوچک شوند بسیار تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

در اقدامی قابل تامل، چاپ گزارش «طرح ساخت خانه‌های ۲۵ متری در تهران» در روزنامه دنیای اقتصاد باعث شد تعدادی از خوانندگان روزنامه با این تصور که چنین خانه‌هایی ساخته شده، در تماس با گروه مسکن دنیای اقتصاد آدرس محل این خانه‌ها را جست‌وجو کنند.واکنش مثبت جوانان به ایده ساخت مسکن کوچک (‌۲۵ تا ۳۵ متری‌) به معنی نیاز مبرم این گروه سنی به مسکن است. این در حالی است که هم‌اکنون بازار مسکن مملو از خانه‌های نوساز با متراژ متوسط ۷۵‌متر مربع است که به دلیل قیمت‌های بالا، متقاضیان صاحب‌خانه شدن تمایلی به خرید آن ندارند.

به دنبال چاپ گزارش ساخت خانه‌های ۲۵‌متری در صفحه مسکن روزنامه دنیای اقتصاد، بسیاری از جوانان طی تماس‌های تلفنی مکرر با گروه مسکن و با تصور‌اینکه‌این طرح در دولت به تصویب رسیده است، در خصوص شرایط ثبت‌نام در‌این طرح پرس و جو کردند.

یکی از‌این افراد به خبرنگار ما گفت‌: ماهانه ۷۰۰هزار تومان اجاره بها می‌پردازم و باتوجه به دوشغله بودن خودم وهمسرم‌این رقم فقط بابت استراحت شبانه ما هزینه می‌شود. وی گفت: طرح ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۳۵متری بسیار مفید است؛ چرا که می‌توان با پس‌انداز مبلغی که بابت اجاره پرداخت می‌شود، اقدام به خرید خانه‌ای بزرگ‌تر در آینده کرد.

مخاطب دیگری گفت: در حال حاضر من وهمسرم در یک خانه ۷۰متری که زیر زمین است، زندگی می‌کنیم و ماهانه حدود ۵۰۰هزار تومان اجاره می‌دهیم و از‌ اینکه امیدی به خانه دار شدن ندارم، از نظر روانی به شدت احساس اضطراب و سرخوردگی دارم‌. وی تاکید کرد: حاضرم در خانه‌ای ۱۹متری هم زندگی کنم، اما اجاره‌نشین نباشم‌.

کاهش فاصله محل کار و زندگی

یک جوان ۲۸ساله نیز به دنیای اقتصاد گفت‌: اگر در ساخت‌این نوع خانه‌ها از فضا استفاده بهینه شود، مسلما ‌این نوع خانه‌ها خیلی مفید هستند. وی تاکیدکرد: امروزه اکثر زوج‌های جوان شاغل هستند و حضور آنان در خانه به ساعات خاصی محدود می‌شود. از‌این رو بیش از هرچیز آنها دنبال خانه‌هایی هستند که نرخ اجاره بها یا خرید آن کم باشد و بیش از مساحت بنا، جوانان طالب خانه‌های لوکس با معماری مدرن هستند که شیک و امروزی ساخته شده باشند و اگر‌این امکانات در ساخت‌این خانه‌ها دیده شود. ‌این خانه‌ها قطعا مورد استقبال واقع می‌شود.

در همین حال یک جوان ۲۹ ساله گفت‌: زندگی در یک خانه کوچک قطعا بهتر از زندگی در خانه‌ای است که اگر چه‌اندکی بزرگ‌تر است، اما با دغدغه‌ها و حواشی آزاردهنده‌ای نظیر قسط و وام روبه‌روست.

از مسکن مهر تا ...

جوانی ۳۰ ساله می‌گوید: سال ۸۶ به امید خانه‌‌دار شدن در طرح مسکن مهر ثبت‌نام کردم، اما تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است‌. وی تاکید کرد‌: مسلما زندگی در یک خانه کوچک با امکانات بیشتر خیلی بهتر از زندگی در خانه فاقد امکاناتی است که با مرکز شهر هم فرسنگ‌ها فاصله داشته باشد.

نظر مشاوران املاک

اما نظر بنگاه‌داران به عنوان صنفی که با مشکلات مردم در رابطه با مسکن از نزدیک آشنا هستند، در‌این رابطه شنیدنی است‌. یک بنگاه دار واقع در جنوب تهران در‌این رابطه می‌گوید‌: در حال حاضر آنقدر اوضاع اجاره مسکن نابسامان است که بسیاری از جوانان از آنجا که وسعشان نمی‌رسد یک خانه اجاره کنند، مجبور شده‌اند همانند دوران مجردی در خانه والدین خود زندگی کنند. وی خاطر نشان ساخت‌: باتوجه به‌اینکه جوانان همه درآمد خود رابابت اجاره بها می‌پردازند، در نتیجه دولت باید برای ساخت‌این خانه‌ها حمایت‌های لازم را به عمل آورد.

مخالفان از درد مردم بی‌خبرند

وی افزود‌: آن کس که با ساخت‌ این خانه‌ها مخالف است، در واقع از درد دل مردم خبر ندارد و نمی‌داند که آنها دچار چه معضلاتی هستند.

واکنش فعالان ساخت و ساز

اما چاپ گزارش خانه‌های ۲۵متری از سوی برخی از فعالان بخش ساخت‌وساز نیز واکنش‌هایی به دنبال داشته است‌.

در همین رابطه ‌ایرج رهبر، رییس انجمن انبوه‌سازان به دنیای اقتصاد گفت‌: کشور ما ازنظر زمین در مضیقه نیست و ساخت‌این نوع خانه‌ها برای کشورهایی که مشکل زمین دارند، کارآیی دارد‌. وی تاکید کرد‌: زوج‌های جوان نمی‌توانند زیاد در‌این خانه دوام بیاورند وبعد از مدتی خسته می‌شوند؛ چرا که حتی نمی‌توانند یک میهمان هم دعوت کنند‌. وی تاکید کرد: اگر در ساخت مسکن مهر نقشه‌های ۴۰متری در نظر گرفته شود، می‌توان مشکل مسکن جوانان را حل کرد.

ماهم مثل ژاپن مشکل زمین داریم

اما در این راستا مهندس محمد مهدی مافی، طراح خانه‌های ۲۵متری به دنیای‌اقتصاد گفت‌: اگر جمعیت ۷۰میلیونی را به زمین‌های مساعد کشورمان تقسیم کنیم معلوم می‌شود که اتفاقا وضعیت فعلی ما مثل کشورهایی نظیر ژاپن است‌.

وی تاکیدکرد‌: در بهترین حالت اگر خانه‌های مسکن مهر ساخته شوند‌این خانه‌ها برای قشر جوان مناسب نیستند؛ چرا که از مرکز اصلی شهر دور هستند. مافی خاطرنشان ساخت‌: نمی‌توان به جای مردم تصمیم گرفت و گفت آنها بعد از یک ماه زندگی در‌این نوع خانه‌ها ممکن است خسته شوند؛ چرا که بسیاری آنقدر از نظرمسکن در مضیقه هستند که با کمال میل حاضر هستند در‌این خانه‌ها زندگی کنند‌.

ابعاد اقتصادی طرح خانه‌های ۲۵متری

در‌ این راستا محسن ‌ایلچی، روزنامه‌نگار اقتصادی و کارشناس صنعتی نیز به بررسی ابعاد اقتصادی ‌این طرح پرداخت و تاکید کرد:به طور قطع مخاطبان اصلی‌این نوع خانه‌ها اقشاری از جامعه هستند که قدرت خرید مسکن را درشرایط فعلی ندارند.

وی تاکید کرد‌: این خانه‌ها که می‌توان به آنها «مینی آپارتمان» اطلاق کرد، در واقع می‌توانند به عنوان یک دوران تعلیق برای زوج‌های جوان باشند تا آنها بتوانند با پس‌انداز کردن نقدینگی خود خانه‌ای بزرگتر در آینده بخرند‌. وی خاطر نشان ساخت‌: به طور قطع اگر‌این طرح اجرا شود در بازار کرایه مسکن اثر گذار خواهد بود‌؛ چرا که افراد مستاجر با خرید‌این واحدها به طور تدریجی از بازار اجاره خارج می‌شوند و همین امر می‌تواند به تدریج اجاره بهای مسکن را تعدیل کند‌.

ایلچی خاطرنشان کرد‌: اما دولت در واگذاری‌این واحدها باید به گونه‌ای عمل کند که ‌این واحدها خوشنام باشند. وی تاکید کرد‌: استفاده از‌این واحدها باعث صرفه جویی بسیاری در حامل‌های انرژی می‌شود؛ چراکه تحرکات جغرافیایی را در سطح شهر کاهش می‌دهد‌.

ایلچی تاکید کرد‌: در همین حال باتوجه به ‌اینکه ‌این واحدها به خاطر ارزانی ممکن است مکررا خرید و فروش شوند، بنابراین دولت باید مشوق‌های مالیاتی را برای ‌این نوع خانه‌ها در نظر گیرد‌. وی خاطر نشان کرد‌: در همین حال با توجه به‌ اینکه متراژ ‌این واحدها کم است، طرح فروش متری مسکن در‌ این نوع واحدها بسیار می‌تواند موفق باشد‌.