حقوق مهندسان ناظر به خاطر قیمت مسکن زیاد نمی‌شود

خواجه‌دلویی: از عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران راضی نیستیم

گروه مسکن - انتخابات نظام مهندسی تا چند روز‌ آینده به صورت سراسری در کشور برگزار می‌شود. مهندسان ناظر نقش کلیدی در کنترل کیفیت ساختمان دارند. در ‌این بین برخی از اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی کشور در گفت وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد تاکید کردند: حق‌الزحمه نظارت در حال حاضر حتی به اندازه پول توجیبی آنها هم نمی‌شود و همین امر می‌تواند از عوامل اصلی در اهمال برخی مهندسان در امر نظارت باشد. آنها تاکید کردند: اکثر مهندسان ناظر امر نظارت را به عنوان شغل چندم خود انتخاب می‌کنند.

در‌این راستا روز گذشته مهندس خواجه دلویی، معاون ارشد وزیر مسکن و شهرسازی در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد مبنی بر‌اینکه علت کم بودن حق‌الزحمه مهندسان ناظر چیست، گفت: ‌این کاهش به منظور جلوگیری از افزایش قیمت مسکن است. وی تاکید کرد: معمولا نرخ خدمات مهندسی توسط شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی تعیین می‌شود و سپس به وزارت مسکن پیشنهاد می‌شود. وی گفت: به هر حال قیمت تمام شده نرخ خدمات مهندسی باید به گونه‌ای باشد که روی قیمت تمام شده مسکن تاثیرگذار نباشد. خواجه دلویی خاطرنشان ساخت: از طرفی هزینه‌ها نیز باید در حدی باشد که خدمات مهندسی به نحو مطلوب ارائه شود. معاون وزیر مسکن و شهرسازی تاکید کرد: اما ارزیابی ما‌ این است که نرخ خدمات مهندسی در مقایسه با حجم خدمات مهندسی پایین است. به گزارش دنیای اقتصاد، در حالی به بهانه جلوگیری از کاهش قیمت مسکن حق‌الزحمه کمتری برای مهندسان ناظر منظور می‌شود که به نظر می‌رسد به اصل مساله بی‌توجهی شده است. در ‌این بین به جای کنترل نرخ سود بساز و بفروش‌ها و کنترل بازار مصالح ساختمانی که نقش مهمی ‌در افزایش قیمت مسکن دارند به فرع مساله به عنوان ابزاری برای کنترل قیمت مسکن پرداخته شده است. ‌این درحالی است که کلید کنترل کیفیت ساختمان در دست مهندسان ناظر است.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، منوچهر خواجه دلویی در همین حال در خصوص عملکرد سازمان نظام مهندسی گفت: در برخی از استان‌ها نظیر قزوین، خراسان رضوی، فارس و آذربایجان شرقی عملکرد سازمان نظام مهندسی مطلوب بوده است. اما در مقابل از عملکرد سازمان نظام مهندسی در برخی از استان‌ها نظیر تهران رضایت نداریم.

به گزارش خبرنگار ما معاون وزیر مسکن وشهرسازی تاکید کرد: بررسی‌ها موجب شد تا در ۴ سال گذشته ۲۲ نفر از اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی کشور به شورای انتظامی معرفی و ۱۷ نفر نیز محکوم شوند که از این ۱۷ نفر ۴ نفر عضو سازمان نظام مهندسی تهران بوده‌اند. معاون امور مسکن و ساختمان وزیر مسکن و شهرسازی از برگزاری انتخابات نظام مهندسی در ۱۲ مرداد ماه جاری خبر داد و گفت: انتخابات نظام مهندسی کشور ۱۲ مرداد ماه جاری در ۳۰ استان کشور به طور همزمان برگزار می‌شود.